• Kyria

När pergotime inte fungerar?

MiraJ: Jag var i samma situation som du, Pergotime fungerade inte på mig. När vi gjort tre misslyckade Pergotime-försök fick vi också resultatet av min mans spermaprov, och eftersom det inte såg riktigt bra ut så gick vi direkt på IVF. Jag bor i Skåne och där var ingen direkt väntetid till IVF-behandling.

Annars kan man också ta sprutor först (samma typ som vid IVF, men mindre doser), för att få ett ägg till att växa och sedan befruktas på naturlig väg eller genom insemination. När man gör IVF tar man större doser eftersom man vill ha fler ägg, för att kunna ta ut dem och befrukta dem utanför kroppen.

Jag kan för övrigt tipsa om boken "Spis dig gravid". Utdrag finns här: http://www.pagegangster.com/p/oFb3k/2/ Den är på danska, vilket kanske känns lite problematiskt för en del (kan beställas i internet-bokhandlar), men annars är den klart läsvärd!

Den förklarar väldigt pedagogiskt sambandet mellan kost, pco, hormoner och fertilitet, och innehåller en diet som har som föremål att stabilisera hormonnivåerna och få igång ägglossningen. Teorin i boken går ut på att man kan ha problem med hormonnivåerna även om man är normalviktig, så det är inte en bok om viktminskning. 

Kosten i boken går lite åt GI- och LCHF-hållet, dvs. man minskar på kolhydraterna, äter rätt sort kolhydrater, samt äter lite mer protein och lite mer fett (men det ska vara rätt sorts fett). Jag hann inte äta enligt boken länge alls innan vi påbörjade IVF, så jag vet inte ännu om jag hade kunnat få ägglossning på egen hand så småningom genom kostomläggning.

Men jag mådde mycket bra av dieten och har fortsatt äta enligt den. Danska forum är fulla av solskenshistorier från folk som har gått ner en massa i vikt som bieffekt av kostomläggningen och även blivit gravida med "Spis dig gravid" kosten, så det kanske kan vara värt att prova för någon.

• Kyria

MiraJ: IVF går båda bra och dåligt för mig kan man säga! :) Jag fick en relativt låg dos Gonal-F, som min kropp dock svarade väldigt starkt på. Det överraskade mig eftersom absolut ingenting hände när jag tog Pergotime, men det har tydligen inget samband!

Jag fick i alla fall en massa ägg, 28 stycken för att vara mer precis (i informationsbladet från sjukhuset stod det att genomsnitt var 8...), och jag fick dem uttaget med äggplockning i mitten av april. Tyvärr fick jag symptom på överstimulering efter äggplockningen, vilken kan hända när man har fått så många ägg. På grund av överstimuleringen fick jag inget befruktat ägg tillbaka direkt, utan alla de befrukade äggen blev nedfrysta, så kroppen skulle få återhämta sig lite efter behandlingen. Om ungefär en månad kommer jag att få ett fryst ägg upptinat och insatt, och hoppas såklart att det kommer att fungera nu!

Lycka till med den nya medicinen, hoppas det fungerar bättre med den!

Svar på tråden När pergotime inte fungerar?