• MiraJ

När pergotime inte fungerar?

Jag har tagit två omgångar med pergotime. En enkel och en dubbel. Ingen av omgångarna har ledit ens till att äggen växt...Nu undrar jag vad nästa steg är?
    Någon som kan hjälpa mig med det? Känns som att det är kört för mig... 

• Svar på tråden När pergotime inte fungerar?
  • bollanmollan

jag vet att det finns sprutor som brukar vara steget efter pergotime.
    tror det heter gonal-f!!?? ska vara lättare att höja dosen med dom.

• Jennie1987

Jag har börjat med Pergotime nu idag, min första kur.
    Och om detta inte fungerar så säger min läkare att nästa steg blir sprutor, så jag antar att det är nästa steg för dig också?
    Lycka till!

www.jenniiiesliv.blogg.se - jag SKA bli mamma trots pco!
  • MiraJ

Ok tack så mycket för svar. Är det någon av er som vet hur det går till med sprutorna? Tar man själv eller läkaren?

• Babe

Hej! 

Vi gick direkt från pergo till IVF och har 3 barn... :) Men jag har hört att många får testa med sprutor (puregon etc) efter pergotime. Jag undrar som du hur ni andra gjort och vilka andra alternativ det finns... Sprutor istället för tabletter brukar i allmänhet ge starkare effekt.
    Nu ska jag träffa min dr igen och fråga om vi kan få testa sprutorna då vi känner att vi inte har ork att göra fler IVF och vill så gärna ha fler barn och igång äl!! 
    Sprutorna tar man själv (liknande som vid IVF), det är inget att oroa sig för det kommer du att fixa finfint. Jag var döörädd för sprutorna vid IVF men det är supertunna sprutor som man tar i underhuden i magen, typ diabetes-sprutor... :) Min man gav mig dem... :)
    Lycka till!!
    Kram/ Babe
    ~ varje litet steg tar mig närmare mitt mål ~
  • MiraJ

Babe :Vad skönt att man tar dom själv ( jag har ett antal mil till läkaren och det är dyrt att åka)
    Nu ska jag vänta på mens och ringa läkaren första dagen. Då får man väl se vad han tycker vi ska göra. Men det är bra att veta lite grann själv..
    Får man fråga vad det kostar med IVF? Kram!

Jag har också läst om lite dieter som ska kunna hjälpa till. Vet inte om det kan vara något. Jag är normalviktig så jag behöver ju inte gå ner i vikt så... Jag bara funderar på om det finns något jag kan göra.

• Babe

Behandlingarna är tyvärr dyra... läs mer här: 

http://www.ivfsverige.se/sida.asp?sida=2_Ume%E5
    Vi har köpt ett 3-pack behandlingar innan vi fick vårt landstingsfinansierade gratis-försök (det var 6 års kö då!!!). Vi har fått hoppa både utomlandsresor och annat, men det har det varit värt... :) 
    GI-kost kan rekommenderas, då det håller blodsockret stabilt och därmed är gynnsamt för äggstockarna och hormon-nivåerna... jag har börjat lite smått (äter inte socker och gosaker, vitt bröd...) och mår riktigt bra av det, är inte överviktig, tvärtom... Det sägs ha stor betydelse för hormonerna att man är normalviktig... Lycka till!!!  
    ~ varje litet steg tar mig närmare mitt mål ~
  • Trollmamma till 4

Om man inte har barn ihop så får man gratisförsök dock hur många försök är olika på landstingen..
    Man betalar som när man går till läkaren..

Här får man 3 gratisförsök men det tar längre tid tills man får IVF om dem inte hittar uppenbara fel..

Vill man att det ska gå fortare så är privat IVF snabbare..

Hur länge har ni försökt TS?

• MiraJ

Babe: Jag har också läst här om en anna kost som ska vara bra... LCHF eller något sådant... Då ska man undvika kolhydrater.. Jag får nog läsa på mer och kanske rågfråga gynekologen ..
    6 års väntetid...Jisses... SÅ lång tid skulle min sambo aldrig vilja vänta.. Då skippar han nog det med barn.. Han har två barn redan och är 36 år...

Majjssan77: Vad betyder TS? Jag är inte så hemma på alla förkortningar ännu..

• Trollmamma till 4
    MiraJ skrev 2010-04-16 11:31:01 följande:
    Babe: Jag har också läst här om en anna kost som ska vara bra... LCHF eller något sådant... Då ska man undvika kolhydrater.. Jag får nog läsa på mer och kanske rågfråga gynekologen ..6 års väntetid...Jisses... SÅ lång tid skulle min sambo aldrig vilja vänta.. Då skippar han nog det med barn.. Han har två barn redan och är 36 år...Majjssan77: Vad betyder TS? Jag är inte så hemma på alla förkortningar ännu..
    Trådstartaren betyder det
  • MiraJ

Majjssan:  Ok då har jag lärt mig något nytt {#lang_emotions_smile}.
    Vi har försökt sedan augusti 2009. Jag fick diagnosen PCO i slutet av februari 2010. Jag har aldrig eller väldigt sällan ÄL sa läkaren.

Svar på tråden När pergotime inte fungerar?