• MiraJ

När pergotime inte fungerar?

Jag har tagit två omgångar med pergotime. En enkel och en dubbel. Ingen av omgångarna har ledit ens till att äggen växt...Nu undrar jag vad nästa steg är?
    Någon som kan hjälpa mig med det? Känns som att det är kört för mig... 

• Svar på tråden När pergotime inte fungerar?
  • MiraJ

Ok tack så mycket för svar. Är det någon av er som vet hur det går till med sprutorna? Tar man själv eller läkaren?

• MiraJ

Babe :Vad skönt att man tar dom själv ( jag har ett antal mil till läkaren och det är dyrt att åka)
    Nu ska jag vänta på mens och ringa läkaren första dagen. Då får man väl se vad han tycker vi ska göra. Men det är bra att veta lite grann själv..
    Får man fråga vad det kostar med IVF? Kram!

Jag har också läst om lite dieter som ska kunna hjälpa till. Vet inte om det kan vara något. Jag är normalviktig så jag behöver ju inte gå ner i vikt så... Jag bara funderar på om det finns något jag kan göra.

• MiraJ

Babe: Jag har också läst här om en anna kost som ska vara bra... LCHF eller något sådant... Då ska man undvika kolhydrater.. Jag får nog läsa på mer och kanske rågfråga gynekologen ..
    6 års väntetid...Jisses... SÅ lång tid skulle min sambo aldrig vilja vänta.. Då skippar han nog det med barn.. Han har två barn redan och är 36 år...

Majjssan77: Vad betyder TS? Jag är inte så hemma på alla förkortningar ännu..

• MiraJ

Majjssan:  Ok då har jag lärt mig något nytt {#lang_emotions_smile}.
    Vi har försökt sedan augusti 2009. Jag fick diagnosen PCO i slutet av februari 2010. Jag har aldrig eller väldigt sällan ÄL sa läkaren.

• MiraJ

Majssan: Jo jag fick göra ett VUL och där såg läkaren att jag har PCO.. och jag har även tagit blodprover...fick ta fler sist jag var hos gyn och det har jag ej fått svar på ännu.

Nej vi är inte uppskriva för IVF.. läkaren har inte ens diskuterat med oss om vad som kan bli nästa steg då pergotime inte verkar funka så det är mycket därför jag fösöker läsa på själv.

• MiraJ

Puregon det är sprutor va?
    Nej dom kollade aldrig min sambos spermier. Han har två barn sen tidigare.

• MiraJ

Majjsan: Jo det skulle väl kunna vara bra att kolla sambon mins spermier.. får se vad läkaren säger. Jag kommer nog i alla fall ta upp det med puregon sprutor och fråga om vi inte ska testa på det i alla fall.

Bruden 24: Jag ringde första till en fertilitetsklinink i Uppsala... dom sa att man ska ta testat få barn i ett år... jag hade försökt drygt ett halvt år. Däremot fick jag nummer till två andra gynekologmottagningar.  Och av dom två valde jag den då jag fick snabbast tid för besök. (var nog drygt en månad) Så ligg på och ring runt om det behövs.
    Kostnaden är 220 :- /besök tror jag det var (jag har frikort nu då det har blivit ett antal besök)

• MiraJ

Majssan: Vi har försökt i drygt 8 månader.. blir ett år i augusti... Måste man alltså ha försökt i ett år för att ställa sig på IVF listan?
    Vad innebär IVF? Det är insemination va?

Anna längtar: Va kul att läsa att det fungerade bra för dig med sprutor! Det ger mig hopp! Vad är det för skillnal på gonal-f och puregon?

Babe: Kan man ta sprutor för sig och ta sprutor i samband med IVF? Försöker man med bara sprutor först?

• MiraJ

Selenea och Babe: tack för svar.
    Kom att tänka på en sak till jag undrar. När börjar man ta sprutorna i menscykeln?

• MiraJ

I eftermiddag har jag telefontid med min läkare. Ska då ta upp detta med sprutor så får vi se vad han tycker vi ska göra....

• MiraJ

Jag pratade med min läkare igår. Han sa att jag låg för högt med något hormon så det kan vara det som gjort att pergotime ej fungerat. Ska in idag och ta blodprov igen, få någon tablett som jag ska ta kl. 23 ikväll och sedan ska jag ta blodprov igen imorgon bitti.... *pust*

Hur går det för er andra?

• MiraJ

Babe: Ja du dom tog blodprov första gången jag var in... sen en gång till... och nu ska jag ta igen (kunde ej ta igår då dom har stängt idag)
    Jag håller ej reda på vad dom tar.. det är så svårt med alla termer.. Men jag hoppas ju att dom har tagit alla nu när jag ska ta igen (måndag ska jag försöka åka in)

Jo jag tycker du kan fråga om det... det är ju sant att dom borde kolla igen efter så lång tid.

Trevlig valborg!

• MiraJ

Kyria: Tack för tipset, ska kolla upp det.
    Hur går det för dig med Ivf? Har du gjort ett försök?

• MiraJ

Pratade nyss med min läkare. Jag har tagit en enkeldos pergotime och en dubbel. Mina ägg har inte alls växt till sig av det. Fick ta blodprover förra veckan.

Nu sa han att jag ska få ta kortison tabletter och pergotime . Någon som har fått ta kortison? Tyckte att han sa kortison...
    Ska till apoteket imorgon och hämta ut båda medicinerna.

• MiraJ

Det var prednisolon pfizer jag fick.. började med dem idag, 1 ½ tablett.. och imorgon börjar jag med pergotime enkeldos..
    Är det någon som fått ta predisolon?

Kyria:  Oj vad många ägg.. Hoppas att det fungerar hela vägen för dig nu nästa månad =)

• MiraJ

Jag var hos min läkare i måndags. En äggblåsa hade vuxit till 12 mm vilket är väldigt lite men det är också första gången som det hänt något överhuvudtaget. Jag ska tillbaks på fredag, hoppas på positiva besked.
    Jag fortsätter med prednisolon varje dag...
    Om det inte har hänt något tills på fredag så ska min läkare skicka remiss till en annan klinik och så kommer det bli sprutor...

Hur har det gått för er andra?

Svar på tråden När pergotime inte fungerar?