• Babe

När pergotime inte fungerar?

Hej! 

Vi gick direkt från pergo till IVF och har 3 barn... :) Men jag har hört att många får testa med sprutor (puregon etc) efter pergotime. Jag undrar som du hur ni andra gjort och vilka andra alternativ det finns... Sprutor istället för tabletter brukar i allmänhet ge starkare effekt.
    Nu ska jag träffa min dr igen och fråga om vi kan få testa sprutorna då vi känner att vi inte har ork att göra fler IVF och vill så gärna ha fler barn och igång äl!! 
    Sprutorna tar man själv (liknande som vid IVF), det är inget att oroa sig för det kommer du att fixa finfint. Jag var döörädd för sprutorna vid IVF men det är supertunna sprutor som man tar i underhuden i magen, typ diabetes-sprutor... :) Min man gav mig dem... :)
    Lycka till!!
    Kram/ Babe
    ~ varje litet steg tar mig närmare mitt mål ~
  • Babe

Behandlingarna är tyvärr dyra... läs mer här: 

http://www.ivfsverige.se/sida.asp?sida=2_Ume%E5
    Vi har köpt ett 3-pack behandlingar innan vi fick vårt landstingsfinansierade gratis-försök (det var 6 års kö då!!!). Vi har fått hoppa både utomlandsresor och annat, men det har det varit värt... :) 
    GI-kost kan rekommenderas, då det håller blodsockret stabilt och därmed är gynnsamt för äggstockarna och hormon-nivåerna... jag har börjat lite smått (äter inte socker och gosaker, vitt bröd...) och mår riktigt bra av det, är inte överviktig, tvärtom... Det sägs ha stor betydelse för hormonerna att man är normalviktig... Lycka till!!!  
  • Babe

MiraJ: Som du skriver så rekommenderas LCHF-kost fär dem med PCO... den rekommenderas men, det finns läkare som även varnar för den, den är rätt "hård", inget för mig iaf som redan väger i underkant och tränar, den rek. inte om man är fysiskt aktiv... Då är GI en snällare variant, den hjälper till att hålla blodsockret stabilt den med och det är ju det viktiga i sammanhanget :)

Väntetiderna för IVF var sjukt långa i Norrland före 2006, numera är det inte i närheten så långa köer. 
  • Babe

Bruden 24: Jag går till en privat gyn-mottagning och tycker att det är mycket smidigare! Man betalar samma som hos landstinget... 

Har ni testat provera + pergotime? Jag ska nu testa 6 månader så, med dubbeldos... När får man blödning efter provera? 
  • Babe

Anna längtar: Tack för ditt svar :) Ja, det blir nästa steg, sprutorna, för oss om inte provera+dubbel pergotime ger resultat... Jag har tagit sprutorna vid IVF, eller ja... det var mannen som fick ge mig dom och de ger resultat (3 barn...) :)

Majjssan: Tack för ditt svar... oregelbunden, mycket oregelbunden...:(
    Lycka till alla!! :)
  • Babe

MiraJ: Ja, om inte pergotime funkar kan man få ta puregon (eller gonalf tror jag de heter) sprutor för att framkalla äl... vid IVF tar man alltid sprutorna innan äggplock. Men när vi ville ha barn var det inte så vanligt, utan då fick vi göra IVF direkt när inte pergo funkade... 

Som steg ett gör man en fertilitetsutredning där man kollar om det går att hitta orsak till barnlösheten... 
    Du kan läsa om IVF på länken: http://www.ivfsverige.se/
  • Babe

MiraJ: eg märkligt att de inte kollar upp värdena först som rutin... jag fick ta en massa prover (ämnesomsättning, hormoner etc) under utredningen, allt var ok, men jag har fött 3 barn och äldre sen dess... ska be dem ta prover om inte pergo funkar denna månad. Vad var det för prov/värden de tog på dig? Kram och lycka till:)

• Babe

Bruden24: Styrkekram till dig, vännen... Jag vill inte ge ngr pekpinnar, men GI alternativt LCHF-kost sägs ju vara bra för kvinnor med PCO och då kan man även samtidigt gå ner i vikt om man behöver det... Lycka till! Varje litet steg är närmare målet :)

När får man blödning efter avslutad Provera...? Tog sista (av 10) tabletten igår... 
Svar på tråden När pergotime inte fungerar?