När pergotime inte fungerar?
Jag säger prova Metformin.
När vi försökte bli gravida med mitt tredje barn så funkade helt enkelt inte Pergotime längre. Åt mååååånga kurer, både enkel, dubbel och trippel dos men fick inte ägglossning.
Metformin är ett läkemedel egentligen till diabetiker, men det har visat sig ha en positiv effekt på vissa tjejer med PCO. Jag vet flera med PCO som blivit gravida när de ätit det också. Tanken var både att "hjälpa naturen på traven" med ägglossning, men också att gå ner i vikt för att ha ett bättre läge inför en IVF som hade varit nästa steg.
Jag blev inom 3 månader, hade ägglossning/mens en gång innan och sen blev jag gravid.
Om man vill prova samma effekt på egen hand är LCHF samma teori. Genom att sänka insulinhalten i blodet (äter du inte kolhydrater utsöndras betydligt mindre insulin) så underlättas ägglossning. Har ätit LCHF nu (efter bebis) och ironiskt nog så har jag ägglossning/mens varje månad som en klocka (vi hade alltså hållt på i 10 år med barnalstring och jag hade då lyckats få ägglossning kanske max 5-8 ggr och blivit gravid på 3)