Inlägg från: Hannathu |Visa alla inlägg
  • Hannathu

Kring 10+ nåt och vägen hit var låååång och svår. Fler?

Leiben skrev 2010-10-09 13:32:00 följande:
    hänger inte med här. jag är ju också sjukskriven tom bf. jag har skickat in de där papprena som arbetsgivaren ska fylla i. jag har ju inet ens fått sjukskrivningen godkänd än eftersom min arbetsgivare inet skickat in läkarintygen utan de fick faxas in i veckan. det står på " mina sidor" att de kommit in men inte något mer.
    eller så här ser det ut:

4 okt Ett medicinskt underlag i ditt ärende kom in till Försäkringskassan.   4 okt Ett medicinskt underlag i ditt ärende kom in till Försäkringskassan.   23 sep Du ansökte om sjukpenning. Om vi har fått alla uppgifter som behövs ska det ta högst 30 dagar att handlägga ditt ärende.   13 sep Din arbetsgivare sjukanmälde dig den 25 aug.  
    Som sagt så vet jag inte ens hur de ställer sig till den första sjukskrivningen - deltid i 4 veckor (2 av fk) eller den andra - deltid 2 veckor och sedan heltid till partus.

Men jag fattar inet när och från när jag ska söka fp och kan man ändra det alltså om man föder tidigare? Om man föder senare då? då vill man ju ha sjukskrivningen fram till dess. dock får jag bara gå en vecka över tiden.

problemet är sedan att jag ska gå in i tjänst över jul så måste jag nu när jag söker begära både den perioden och sedan från början av januari igen?
    Men läkarintygen ska man skicka in själv, originlaen ska skickas. Arbetsgivaren ska bara ha kopior.

Sen kan det dröja upp till 30 dagar från det att de fått alla papper tills det att de behandlar ärendet - skitskoj verkligen när man väntar och väntar och väntar.

Jag fattar det som att de måste ha ett slutdatum oavsett om man föder för tidigt eller för sent. Föder man för sent (vilket är en väldigt begränsad tid) så får man väl ta det på FP eftersom de allra flesta faktiskt börjar ta ut den ca 2 veckor före BF.

Jag kommer ha semester över jul eftersom jag måste ta ut den så jag har begärt FP från BF till dagen före julafton och sen semester ett tag och sen begärt för nästa period.... Nästa period känns som den kan komma att ändras en hel del
  • Hannathu

Det stora problemet med försäkringskassan är att i de allra flesta fall får man inte tala med en handläggare (som är utbildad) utan ngn annan... Till mig ringde det en idiot och ifrågasatte att jag jobbade 50% trots att läkaren sjukskrivit mig på 100%
    Det är lite som om en undersköterska eller en läkarsekreterare utger sig för att göra samma jobb som en läkare...

Hade det jobbigt inatt med samma saker, är väldigt glad att det lugnade ner sig igen. Bebisen har dock fått för sig att sätta fötterna antingen rakt ut i min mage eller rakt bakåt och trycka så hårt den bara kan, undrar om den tror att det blir större utrymme då...

• Hannathu

Wehee
    Håller tummarna för att det drar igång på riktigt inatt!

Jag kom precis hem från BM och ska tygligen in till Antenatal imorgon för att jag hade äggvita i urinen... så det blir en massa prover mm Känns inte jätteskoj men är det ngt så har de ju hittat det tidigt i allafall

• Hannathu
    Leiben skrev 2010-10-12 15:31:49 följande:
    Hannathu: Vad innebär äggvita i urinen?
    Ingen aning... Tror de är oroliga för havandeskapsförgiftning? Jaja ge mig det med, det är väl lika bra att få allt när man ändå håller på
    Wehee skrev 2010-10-12 18:25:29 följande:
    Ja det är spännande men lite läskigt också. Jag har haft värkar hela dagen men väldigt oregelbundet. Jag hoppas det kommer igång av sig själv under natten. Ja igångsättningen görs för vattnet gått. Det är risk för infektioner när det är öppet upp liksom.  Nej jag fick faktiskt ingen information om hur igångsättningen ska gå till. Glömde fråga liksom. Det blir så mycket och allt blir så stort när man är där så det blir blackout i huvudet liksom.
    Jag tänker gå och lägga mig i sängen alldeles strax. Känner att jag behöver hämta all kraft och vila som går.
    Tack för att ni tänker på mig. Vi får se när jag hör av mig nästa gång
    Sätter de inte bara värkstimulerande dropp då om du redan har oregelbundna värkar?
    Lovar fortsätta hålla tummarna för att det kommer igång av sig själv
    Glöm inte äta ordentligt oxå innan du går och lägger dig
  • Hannathu

Hoppas verkligen att det gått bra för Wehee!

Jag har i alla fall fått havandeskapsförgiftning så nu är det slutjobbat för mig. Ska kollas upp flera gånger i veckan från och med nu och det är risk för igångsättning eller snitt.
    Bebisen mår prima och är precis så stor som den ska vara.

• Hannathu
    NorrVimpel skrev 2010-10-13 20:29:36 följande:
    Hannathu: Det var inte bra, men det verkar som det tack vare kontroller för det mesta inte blir så farligt. Vila nu och ta det riktigt lungt.  Skönt att bebisen mår bra.
    Nej och bebisen är ju färdig så jag räknar med att allt går bra.
  • Hannathu
    Leiben skrev 2010-10-13 22:46:11 följande:
    vad tråkigt att läsa men skönt att bebis mår prima. hur påverkar havandeskapförgiftning, alltså vad innebär det egentligen? hur får man det och hur märker man det?

skickar en kram till dig och ett "krya på dig!"
    Jag vet ärligt talat inte mer än det som jag fått berättat för mig och att det kan förändras på några timmar.
    Det kan påverka moderkakan, det kan ge högt blodtryck och man samlar på sig massvis med vätska.

Symptom som jag ska hålla utkik efter är Huvudvärk, fläckar framför ögonen, illamående, smärta i mellangärdet, dimsyn och en hel del annat. Om de blir värre än de var eller helt plötsligt dyker upp så ska vi åka in direkt.

Enda botemedlet är förlossning men vila och ev blodtryckssänkande kan hjälpa lite mot symptomen.
  • Hannathu

Läkaren pratade om igångsättning eller snitt beroende på hur det utvecklar sig.
    Om jag eller bebisen mår sämre så är risken stor att de ser till att bebisen får komma ut i förtid.

• Hannathu

tjaaa just nu är det rätt OK, likadant som igår ungefär

Lite huvudvärk, lite fläckar framför ögonen och väääldigt svullen men blir det värre innan imorn bitti så är det ju bara att ringa in och sen ev åka in. Vi ska dit imorn och kolla upp allt igen för att se så det inte blivit värre på 1½dygn ungefär.

• Hannathu
    Leiben skrev 2010-10-14 17:34:55 följande:
    jag, fast mer som en penna som hugger upp en öppning typ
    ja mer så eller att ungen ligger och försöker få ut en arm eller ngt..
Svar på tråden Kring 10+ nåt och vägen hit var låååång och svår. Fler?