Inlägg från: NorrVimpel |Visa alla inlägg
  • NorrVimpel

Kring 10+ nåt och vägen hit var låååång och svår. Fler?

Hoppas allt har gått bra för Nizzy.

Leiben: Jag har också haft mjölkstockning och fick inflammation, så jag o lillan tillbringade några dagar på BB och har fått äta pencillin i tio dagar. Sedan har jag ätit (äter) Lecitin och någon sorts havre (som jag inte minns vad den hette, hälsokostgrejs och svindyrt, räckte i en vecka bara, så det blev bara ett paket).  Det kan ta ett bra tag innan det blir helt ordning på det sa de till mig. Vi har fått ge ersättning som extra vilket känns sisådär, ibland tycker jag det är okej, i nästa stund gråter jag floder över detta.

• NorrVimpel

Leiben: I teorin kan jag fatta att det ok att ge ersättning som tillägg, men i Hjärta känns det rätt hemskt, även om det ibland känns ok. Usch, jag tycker inte om att det skall kännas så här jobbig med både amning och ersättning .

Natten som var så åt lillan varannan timma från 2-tiden fram till 2-tiden på dagen då jag tillsist gav henne ersättning... Så jag är trött, trött, trött. Men lillan är underbar.

• NorrVimpel
    bubblan79 skrev 2010-12-16 11:06:14 följande:
    för er som fått ert första barn, fick ni hjälp på bb med hur man ska amma? för att inte göra fel och få sår?
    Ja, fast det är svårt ändå då barnet ligger inte precis still.Har även fått hjälp av amningsmottagningen.  Jag föreslår att du läser på mycket om hur barnet skall ligga så att det sitter i huvudet för sen kommer själva praktiken som inte är lika lätt som teorin, suck. Det är dessutom svårt att avgöra om man gör rätt tycker jag, särskilt i början. Nu gör det ont i bland när babyn suger och jag ser inte vad som är fel, bröstvårtan är inte sned efteråt. Dessutom gör det alltid ont den första stunden, men det skall gå över inom en minut.

Hannathu: Varannan timme skrev jag visst, men det var varje ett bröst ena timmen och det andra nästa typ. Jag antar också att det är för att öka mjölkproduktionen och det känns det lite som jag sabbar det när jag kompletterar med ersättning.
  • NorrVimpel

Hej Leiben och alla andra.
    Alla har fullt upp med bebisarna nu så det blir väl inte så mkt skrivet. Lillan är också sju veckor. Hon vill snutta länge så det kan ta 1,5 timme att mata henne på natten. Pigg brukar hon inte vara som tur är. Kvällarna är jobbigast tycker jag, hon vill snutta/äta hela tiden och är nästan aldrig nöjd. Ja, ja, det blir väl bättre med tiden hoppas jag.

• NorrVimpel

Vad är windi?.

Vi har ännu inte skaffat napp, kvällarna har varit lite lugnare. I natt sov lillan 6 timmar i sträck, helt otroligt!

• NorrVimpel

Inte dags för smakportioner på ett bra tag. Hon är ju bara 4 månader och jag vill helamma länge.

Leiben: Vilka hemska nätter.  Hur tidigt försöker du lägga honom för natten?
     Jag startar vid 17,30-18,00 tiden ungefär. Ammar till sömns så då sover hon oftast vid 19,00 tiden. Sen vaknar hon lite olika (ikväll 2 ggr redan strax före 8:a och vid halvnio, suck) men ofta vid 22.00-tiden då jag låter henne amma till sömns igen, har jag tur sover hon då efter 10-20 minuter. Sen kan det bli ammning till sömns igen vid ett eller två tiden. Det kan ta längre tid ibland 2 timmar... men har jag tur på 30-40 minuter. Sen är det dags igen vid 05.30-tiden. Det här är bra nätter alltså. Ibland ser jag på klockan varje timma mellan 2 och 8 på morgonen. Oftast har jag inga problem att somna om själv som tur är.

• NorrVimpel

Borde få babyn att somna utan att amma varje gång, men jag ids inte försöka när nu detta fungerar.

• NorrVimpel
    Hannathu skrev 2011-03-23 06:14:22 följande:
    Han opererades igår....
    Allt gick bra, nu ska vi dit igen
    Skönt att det gick bra.

Gällande läggningen  så hade vi också sena, oregelbundna tider från början. Men började lägga henne tidigare och tidigare. Läste i en bok (Somna utan gråt) att det för många bebsiar passar att sova vid halv sju - sju och att man gärna kan börja med läggningen en timme innan man vill att babyn skall sova. Och det enda jag gör efter blöjbyte och ombyte till pyjamas är att jag går och lägger mig med henne och ammar.
  • NorrVimpel

Grattis till plusset Wehee

Oroa dig inte för nattammning och jobb,  jag har jobbat heltid i några månader och nattammar (flera gånger per natt äts det) och det går. Blev faktiskt lite piggare när jag började jobba... det är lättare än att ha hand om en baby på heltid.

• NorrVimpel

Somnar mellan 20.15-21.00 för det mesta. Vaknar två timmar senare ca och äter. Sen några gånger till under natten har slutat titta på klockan och räkna. Ibland äter hon  mellan 06 till 06.30. Jag försöker komma upp vid 6-snåret. Ammar ibland, inte alltid strax före sju beroende på om hon är vaken eller ej och om hon ätit nyligen.

Sover gör hon omkring 08.30/9.00 till omkring 11/11.30. Lite olika. Ammar strax före 12.
    Gröt vid två-snåret eller senare. Sover igen mellan 15-16. Lite olika där också.
    Ammar vid 16.30 när jag kommit hem. Sen ammar jag från och till under kvällen fram till det är dags att gå och lägga henne (och då brukar jag amma henne till sömns).

Min avsikt är att bröstmjölken skall stå för huvudfödan några månader till (till 1-års ålder) och jag skall försöka tillvänja med annat lite successivt fram tills dess och sedan mer övergå till vanlig mat och samtidigt fortsätta amma åtminstone till 2-års åldern kanske längre.

Svar på tråden Kring 10+ nåt och vägen hit var låååång och svår. Fler?