-
Så är det, det är Zendiums jag menade, råkade blanda ihop namnen (men försökte få till stavningen till Zendium), var lite trött när jag skrev och nån hade pratat på ett annat håll om Sensodyne strax innan. Tack Amulett.Amulett skrev 2010-05-09 07:54:32 följande:Zendiums vuxentandkrämer innehåller alla mjölk och ägg. Sensodyne har det i nån av dem, tror det är Sensitive.
-
Kokosmjölk, och aningens mer pulver.Helle76 skrev 2010-05-09 09:32:20 följande:Jag skulle göra chokladpudding på solhavre igår till barnen men den stelnar ju inte. Hur har ni andra gjort?
Men den blir inte inte så krispig och "luftbubblig" som med vanlig mjölk utan lite mer åt det krämiga hållet. men tjocknar gör det.
Vet andra som gör på imat, eller i varje fall en blandning av iMat & havredryck. Fungerar väl med havredryck också, men då måste man ta mycket mer pulver och då blir det inte lika gott - lite för skarp chokladsmak. Alt använda lite gelatin för att förtjocka med. -
ICAs cookies med äpple och russin (ett grönt & silvrigt metallic-paket) är jättegoda och är i princip de enda köpekakorna jag hittat som fungerar för dottern som inte tål mjölk, ägg, soja (även sojalecitin), baljväxttillsatser, citrus, vanilj, nötter , jordgubbar, konserveringsmedel E200 & E202 mm.
-
Nässelutslag kan man få av massor av olika orsaker - värme, köld, friktion mot huden (något som skaver), infektioner, allergiska reaktioner mm.
I de allra flesta fall (eller om det åtminstone är drygt hälften-75% av fallen har jag för mig, kommer inte ihåg mer exakt vad som brukar anges) går det inte att med bestämdhet säga vad det var som utlöste utslagen och i de flesta fall kommer de inte tillbaka - om det inte är en allergisk reaktion och man åter intar det man fick allergisk reaktion.
Antihistaminer är ingen "ren allergimedicin" utan de påverkar och motverkar de effekter och mekanismer som uppstår i kroppen när histamin frisätts från mastceller, vilket kan ske vid en allergisk reaktion men som även kan ha annan orsak. Så det är själva symtomen som påverkas oavsett orsak av antihistaminerna, inte att de beror på allergi. Väldigt kort förklarat, hinner inte vara utförligare just nu.
-
Rena havrekakor funkar inte för dottern då hon är lite känslig för havre - är det lite havrekli eller havremjöl bland de sista ingredienserna i innehållsförteckningen eller om bröd är bestrött med lite havrekli funkar det, men inga större mängder, dvs att havre står bland de första ingredienserna eller havre som dryck/grädde etc.Mela78 skrev 2010-05-11 09:13:22 följande:Flera av Änglamarks och Coops kakor är ägg, mjölk och sojafria. Kanske tom att Änglamarks och Coops sortiment har något som är fritt från dessa också. Läste lite hastigt igenom ingredienserna på havrekakor/Änglamarks och jag tror de kanske skulle kunna passa din dotter.
Änglamarks/Coops sortiment har jag inte detaljstuderat eftersom jag har en bit till de butikerna här i stan, så det brukar bli ngn utflykt/stopp där när man är iväg för annat för att då bunkra lite cornflakes, teffmjöl & majscouscous och något direkt lagringsutrymme här hemma har vi inte så att det räcker för så mycket mer än det och det är smidigt att kunna ha något man kan lätt kan komma åt att handla. -
Enkel chokladglass, men tar en liten stund för att svalna innan man kör den i glassmaskinen:Lillasnigel07 skrev 2010-05-15 18:20:05 följande:Jag har lånat mammas glassmaskin, har du nåt bra recept att ge mig. Dottern längtar spec efter chokladglass. Vi undviker ju vete, mjölk o ägg o jordgubb (o annat, men det har man inte i glass). Du kan gärna skicka i min inkorg...
ca 2 dl kokosmjölk blandas i en kastrull med 2-3 msk majsstärkelse (ställ andra halvan av burken/förpackningen i frysen under tiden så den blir kall=går snabbare att få den att svalna så man kan köra i glassmaskinen) och sjud tills det tjocknar. Bryt en kaka (typ 100 g) mjölkfri choklad i småbitar och smält ner i den varma kokosblandningen. Vispa/rör i den andra halvan av kokosmjölken tills det blir en jämn "smet". Låt svalna till rumstemperatur åtminstone vilket går ganska fort, men gärna lite kallare om man har tillräckligt med tålamod. Kör i glassmaskinen. Tillsätt ev marshmallows som delats i småbitar när det är halvfruset.
Äts genast - blir inte bra att spara om man inte fryser resterna i glasspinnsformar, då kan det gå annars är det nog snudd på att det knan funka som mordredskap om man sparar resterna i en burk -
Hittade föresten en styck-glass som är utan allt - mjölk, ägg, soja, glukossirap, sojasläktingar etc -om man tål jordgubb och apelsin: Triumf Cars
Finns även i 8-pack
Innehållsförteckning: Vatten, socker, ananaskoncentrat 2,5% [ananas- och apelsinjuice, surhetsreglerande medel (citronsyra), naturliga aromer, naturliga färgämnen (citron-, svartmorots- och färgtistelkoncentrat)], jordgubbskoncentrat 2,5% [jordgubbsjuice, naturlig arom], druvsocker, stabiliseringsmedel (pektin), surhetsreglerande medel (citronsyra), naturliga färgämnen (morots-, rödbets- och pumpakoncentrat)..
-
Tänkte skriva ett blogginlägg om köpeglass idag, men har inte hunnit med det än idag. Men lite senare under kvällen ska jag försöka fixa det.
-
Oftast kan jag äta hallon-colapinnarna utan problem - i varje fall om man bara tar en pinne, men blir det fler nån dag så kan det hända att jag får klåda ibland, men inte alltid. Så det kan kanske vara samma variation med olika produktionsomgångar - dextros av olika ursprung liknande glukossirap, men jag har inte forskat närmare i det. Dextrosen står ju ganska högt upp i innehållsförteckningen dessutom.Kavat skrev 2010-05-15 20:15:07 följande:Angående dextros och druvsocker. Sonen äter isglassen från Diplom-is/Triumf med dextros. Men nu när du säger det så reagerar han ibland, som vi inte har lyckats lista ut varför. Har inte tänkt på den som potensiell orsak. Hum, men såg nu att det var dextros i. Men Miralicia kan äta vill jag minnas och hon är jätte känslig mot vete/glukossirap!?
Dottern ville ha Hello Kitty-ispinnarna när vi skulle köpa glass härom dagen och det var första gången jag testade dem och det gick bra för mig - trots glukossirap som troligtvis är vete om jag inte minns fel i innehållsförteckningen.
Skillnaden mot tex Piggelin är väl att glukossirapen kommer rätt långt ner i innehållsförteckningen hos Hello Kitty-glasssen och som tredje i Piggelin = mindre mängd.
I Hello Kitty-glassens innehållsförteckning står den som 5:e ingrediens i vindruvscompound som uppges vara 2%, så en gissning blir att det är kanske runt 0,5% glukossirap i den som mest. (1 Hello Kittypinne = 37g, så enligt gissningen nån stans runt max 0,18 g glukossirap i varje pinne). -
Jag har heller inte reflekterat över det innan, men kommer du inte ihåg att vi diskuterade kring det i somras - att jag kände det som att jag inbillade mig att jag ibland tyckte att hag fick klåda om jag åt mer flera nån dag även om det inte var nån glukossirap i. Jag kom i varje fall att tänka på det nu.Kavat skrev 2010-05-16 11:00:56 följande:Ah, då är det säkert de som lilleman blir kass av ibland. Min mamma nöjer ju sig heller inte med att ge en pinne! Har på något sätt kopplat det med att han blivit sämre hos henne, men ändå inte med glassarna. Har inte läst på förpackningen så det var först igår jag såg. Hemma äter vi oftast annan glass så det är ju när han varit hos mamma. Och där får han typ alltid glass och ibland är vi där ett par gånger i veckan.... När vi var hemma nu ett par veckor och var sjuka var han så fin och eksemfri. Man vill ju att han ska se ut så jämt.