-
Att de ändrar till att reda allt med Maizenena majsstärkelse istället för vetemjöl känns väl helt klart som en betydligt enklare lösning än att han ska vara mitt i värsta "spannmålsbomben" för att slippa vete-rednings-såskladdande.Snutten skrev 2010-06-21 21:36:40 följande:Kan de inte reda alla såserna med maizena då? Så slipper du gå upp så attans tidigt också
-
Ungefär lika genomtänkta konsekvenser som när vi fick ny rektor och i allmän spara-penga-iver på egna enheten "erbjöd" att dottern kunde få byta till allergiförskolan - på andra sidan stan. (för att spara in på allergikosten)Kavat skrev 2010-06-21 21:55:50 följande:Mmm, det är ju helt klart smartast. Frågan är om inte det blir för dyrt också? Känns som att alla mina förslag ratas, så jag vet inte om jag vågar ens fråga?
Rektorns fråga/förslag på lösning skulle se ut så här för mig i praktiken:
Åka hemifrån 07.15 med med tre barn och lämna av ett.
Åka hem igen med två barn, hemma strax efter 07.30
Åka hemifrån 8.45 och lämna ett barn till. (Alternativt leka ute på dagiset en timme med nyfödd och 5 åring) Hemma strax efter 09.
Åka till dagis 11.00 med ett barn och hämta hem ett barn. Hemma ca 11.30
Åka till dagis 13.45 med två barn och hämta sista barnet...
Så mycket avlastning det blir med dagis!
(och när vi sa att det inte funkar för oss hänvisade till att man som förälder faktiskt måste anpassa sig efter vad som är bäst för barnen - vilket upprepades ca 15 ggr under ett 10 min telefonsamtal med rektorn )
Vi bor i ena änden av stan, allergiförskolan ligger i ett annat hörn och sen jobbade sambon i ett tredje hörn av stan. Öppettiderna var 7.00-16.30, och sambon jobbade 7.30-16.30 och ofta med beordrad övertid från 7.00 - och sen ombyten, restider etc på det. Dessutom så kom sambon i kontakt med pälsdjur i jobbet.
Alltså skulle jag vara tvungen att lämna och jag har inget körkort, så antingen med kollektivtrafik eller cykel. kollektivtrafiken skulle jag vara tvungen att åka via centrum, dvs minst 50 min enkel resa + väntetider, byten etc. Så 4*50 min =3 h 20 min per dag i ren restid för att lämna & hämta på allergifsk + väntetider och byten. Eller alternativet att cykla 4*1 mil varje dag. (till förskolan för att lämna - hem för att plugga - till fsk för att hämta - hem). -
K Kavat: Att hänvisa till - så man inte bara är "hysterisk och tycker"
Skollagen 2 kap, 3 §, stycke 3:
"Förskoleverksamheten och skolbarnsomsorgen skall utgå från
varje barns behov. Barn som av fysiska, psykiska eller andra
skäl behöver särskilt stöd i sin utveckling skall ges den
omsorg som deras speciella behov kräver. "
Går kanske även att hitta lite man skulle kunna tolka till fördel för situationen och spinna vidare på i läroplanen för förskolan (Lpfö 98) - att alla barn ska få sina behov respekterade och tillgodosedda, fsk ska erbjuda en trygg miljö för barnen, de ska samarbeta med hemmet etc -
Vad har ni för butiker runt där ni bor?EL I skrev 2010-06-22 17:39:42 följande:Blir galen! hittar inte en enda glass utan glukos-frukossirap! Bör man kolla runt med varje företag vad de använder när de gör detta eller är det olika innehåll olika gånger?
Vet att i bloggen utanallt så finns det glassar men har inte hittat en enda av dem i affären!! Ska det vara så jävla svårt!
Sonens läkare tror inte på att han är känslig mot glukossirap utan av själva t ex röda bären...men han kan käka en hel liter jordgubbar utan tillstymmelse till röda kinder men sen får han 2 godisbitar eller en glass med glukossirap i och då blir han röd efter någon timme. Det måste ju vara så att det är glukossirapen som han är känslig mot??!?!
Coop har ispinnarna Magi i sitt egna Coop-märke, en lila kartong med rosaröd & grön pinne på bild.
Triumfglass har Cars som finns både i 8-pack och i styckeglass. I 8-pack har de dem på såväl Ica & Willys, Willys har även Triumfs styckeglasssortiment.
Hello Kitty-ispinnarna innehåller visserligen glukos-fruktossirap långt ner i innehållsförteckningen - som delingrediens på slutet av vindruvscompounden som uppgår till 2% av det totala innehållet i glassen, dvs det är väldigt lite glukossirap i dem. Jag klarar av att äta Hello Kitty-ispinnarna utan problem trots innehållet av glukossirap och då är jag rätt känslig.
Triumf Kalas Hallon-Kola är visserligen utan glukossirap, men innehåller dextros (som framställs på liknande sätt som glukossirapen men mer raffinerat). Den finns i de flesta butiker.
Jag reagerar mer på Kalas-pinnarna än Hello Kitty-pinnarna - om man skulle äta mer än en. -
Är dextros i kalaspinnarna, framställs liknande som glukossirap - dvs kan vara vete och behöver ej deklareras, men är lite mer raffinerat.EL I skrev 2010-06-22 18:34:46 följande:hmmm nu blev jag konfunderad. Denna köpte jag för att det inte var nån glukossirap i...men sedan blev sonen illröd på kinderna när han ätit den, ca 2 timmar efteråt, så då fick jag för mig att det var det i trots allt?!?!
Undrar vad det då är som han reagerar på. Spelar ingen roll om det är den med cola eller den med hallon han äter...
GAAHHH!
Därför var jag såååå säker på att jag tagit fel o att det faktiskt VAR glukossirap i men nu när jag kollade i frysen så var det ju inte alls det
Jag kan klara en enstaka Kalaspinne (om jag inte råkat på något annat senaste dagarna), men skulle jag ta två samma dag börjar det klia. -
Nån som kan förklara för mig vad syftet med att FL har "Fråga experten - Allergiexperten" om denna nu utsedda expert inte svarar på några frågor?
Råkade klicka fel när datorn segade och såg att av nästan 49 frågor som ställts från olika personer så var det bara 17 som hade fått ett rätt allmänt och halvdiffust svar. Och inte en enda fråga som besvarats sedan första halvan av april.
Varför inte bara ta bort kategorin - som det är nu är det nästan lite pinsamt för dem att ha den kvar - om inte nu experten börjar svara och ge lite vettiga och mer konkreta svar än att hänvisa till BVC. Det är ju inte direkt så att den kategorin erbjuder nån hjälp.
-
Ett litet tips ang att fixa glassstrutar som är "utan allt" - från idag (och sen så länge lagret räcker - skulle gissa på runt ca 10-talet per butik eller något sådant) så säljer Lidl våffeljärn som är gjorda för våffelstrutstillverkning för 149:-
Titta här för bild på det: utanallt.blogspot.com/2010/06/glasstrutsvaffeljarn.html
-
Jag räknar med att använda även för rån och räknar med att det bör gå att använda även till vanliga våfflor också - bara mer smet och lägre värme och att det inte blir samma hjärtformade delningsbara bitar.Kavat skrev 2010-06-23 12:27:48 följande:Tack för tipset!
Funderar på om man kommer använda en? Hm. Om någon i Gbg åker och köper får ni gärna köpa en extra.
Idag firar vi här hemma och tårtan ser ut att bli både god och fin! Provsmakade botten, barnen älskade den!
Tack Miralicia för alla dina recept (botten är Miralicias hallofeepaj x 3) !
I nuläget har jag inget våffeljärn alls - mer än ett som är inpyrt med åtminstone mjölk & vete så varken jag eller dottern kan använda det - annat än som rånjärn när man täcker in det i ugnsfolie. -
Ägg visade på prick, mjölk och soja på patch. Nu senast visade inte ägg heller på prick, och då tog de även RAST för första gången och det visade inget på ngt, men hon har fått eksem när hon av misstag fått i sig ägg och reagerat på såväl mjölk som soja & sojasläktingar.Tibell skrev 2010-06-23 14:43:49 följande:ELI : För oss tog svaren lite mer än 1 vecka!!
På tal om prover. Hur många utav era barns allergier/överkänsligheter visar sig på prover ( Patch, RAST, prick )
Och hur många har visat sig via elimination och provokation??!?! -
Jag hatar myggor så varför ska de vara så förbenat förtjusta mig och varför ska jag få värdens blaffor av varenda myggbett. Härom kvällen haltade jag nästan fram här hemma efter att ha fått ett (1!) myggbett på vristen som gjorde att halva vristen svullnade upp så det blev sådär 25% tjockare än normalt och det gjorde ont pga att svullnaden stramade rejält för varenda steg jag tog.
Nu idag har det bara blivit stora röda blaffor på mellan 5-10 cm runt varenda myggbett - och det trots antihistaminer. Nån enstaka kan jag väl leva med, men att när jag var och badade med barnen 1 timme i strålande sol, lite lätt bris mitt på dan bli totalt attackerad. Framåt kvällen kan jag köpa med inte mitt på dagen. Jag slutade räkna när jag kom till 30 nya bett på en timme - och varenda ett med jätteblaffa.
Tror det får bli jeans och långärmat istället för shorts och linne när jag ska iväg till affären för midsommarhandling strax.