Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Allergitråden

Mamsie skrev 2010-06-28 22:33:44 följande:
    Åh, grattis eller välkommen eller skål eller vad man nu ska säga.... Foten i munnen
    Här är en finsk lappkärring med myggallergi. Gissa hur kul det är? Skäms
    Jag har många gånger funderat på om jag är en bortbyting med nån Helsingforsbo eller nåt, men mitt lilla snipiga ansikte skvallrar om sameblod i mig... 

Zyrlex har hjälpt ganska bra, och nu de senaste 5 åren har jag sluppit svullnaderna om inte småjävlarna stuckit i en led förstås.

Hoppas det lättar för din del också  - det finns fördelar med att fylla 40
    Jag slängde i mig en dubbel dos Cetirizin redan när jag märkte första myggan den dagen nere vid badet. Men svullnaderna växte till mellan 15-20 cm knallröda, hårda ödem runt varje myggbett så jag var jättefin när jag skulle gå och lägga mig, men kliade gjorde de inte. Och på morgonen hade de bleknat även om själva de hårda ödemen var kvar och ömmade när man kände på dem.

Det skumma är att det bara är de myggor som finns nere vid närmaste badplatsen ett par hundra meter bort om man räknar fågelvägen som jag blivit sån av - myggbett som jag fått här hemmikring lägenheten eller som på midsommar när vi var förbi den mindre ort där svärmor bor betedde sig bara som vanliga myggbett.Obestämd
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    2små2stora skrev 2010-06-28 22:42:06 följande:
    Nu under sommaren så levereras maten till J's dagis från centralköket istället för skolköket och redan första dagen så fick hon fel mat Demon Så nu har jag en som inte sover och väntar bara på magknipet. Men denna gång slapp hon andingsbesvär i alla fall av curryn.
    Rynkar på näsanSkrikandes
  • Miralicia
    2små2stora skrev 2010-06-28 22:42:06 följande:
    Nu under sommaren så levereras maten till J's dagis från centralköket istället för skolköket och redan första dagen så fick hon fel mat Demon Så nu har jag en som inte sover och väntar bara på magknipet. Men denna gång slapp hon andingsbesvär i alla fall av curryn.
    Vi har gjort dealen med förskolan att under sommaren, när de då är flera förskolor ihopslagna och på en annan förskola än den vanliga och det inte är den vanliga personalen på plats utan en blandning från de tre olika förskolorna och div sommarvikarier - så tar vi med matlåda till dottern med all mat till lunch och mellanmål till henne om det skulle vara aktuellt för henne att hon behöver sommardagis under de veckorna när det är hopslaget. Och det får vi då iså fall ersättning från förskolan för.
    Frukost serveras inte på den förskolan de är då utan det får man ändå skicka med om de skulle börja tidigt alt äta hemma innan de kommer, så det blir enbart frukt som personalen ger från förskolans kök och resten skickar vi med.

Och liknande deal har vi om ordinarie kokerskan har semester - att då skickar vi med matlåda till lunchen, men frukost, mellis och frukt fixar de eftersom det är vanliga personalen då och de har koll på vad hon kan rsp inte kan äta i den vägen, men de känner sig oroliga för att råka missa något i tillagningen eftersom det är en rätt så lång lista eftersom det då är någon i den ordinarie personalen i barngruppen som lagar till lunchen.
  • Miralicia
    2små2stora skrev 2010-06-29 07:54:44 följande:
    Miraclia: sommardagis kommer hon inte att få vara på utan då får hon vara hemma. Vägrar att lämna henne till ett annat dagis i kommunen. Nu är dock personalen medvetna om att de måste kolla hennes mat även om det kommer särskild mat till henne.
    Det har ju inte varit aktuellt tidigare med sommardagis för henne och inte denna sommar heller pga att jag har varit arbetslös mm, men om det skulle bli aktuellt så har vi redan en uppgjord plan.
    I dotterns fall är det ju i princip enbart maten det handlar om (lite torr hud och eksem emellanåt men det smörjer vi hemma), möjligtvis lite klädombyte efter utevistelse och det ska de ju klara av. Hade det varit så att hon haft kraftig astma, riskerade anafylaktiska reaktiioner  eller hade andra besvär också utöver de allergier hon har i nuläget så hade hon nog inte fått gå på hopslaget dagis, såvida inte hopslagningen var på ordinarie dagis med ordinarie personal. Men hos oss brukar det vara minst en personal från varje förskola som jobbar på den sammanslagna förskolan varje vecka så det är någon som är bekant sen innan för barnen, men den personen jobbar ju inte hela dagarna alla dagar utan de är utfyllda med vikarier på schemat och maten på den förskolan kommer från ett av kommunens tillagningskök (lagas på plats av egen kokoerska på ordinarie), så då matlåda för att slippa hålla på att försöka introducera tillagningsköket i vad som går respektive inte går för bara någon/några veckor.
  • Miralicia

Jag fick ett lite kul mail idag ang min blogg - från en dietist, som dels ställde en fråga och även talade om att när hon träffade på barn med många allergier så tänkte hon hänvisa till min blogg.

• Miralicia
    EL I skrev 2010-07-02 22:09:29 följande:
    Vad jag lärt mig av dietisten så kan de ofta äta REN havre. Det är det han får nu... MEN givetvis kan han vara allergisk mot det också MEN han hade inte denna mage för 1 v sedan och då åt han också havre...men givetvis kan det vara så att det blivit för mycket nu, men han får det bara en gång om dagen.

Ska ringa och prata med läkaren och dietisten på måndag och höra vad de säger. Magen är ju som sagt liten på morgonen... så jag tänker att det kanske är för att han äter så mkt haha han är rätt rund i övrigt också.
    Jag klarar inte ren havre, får klåda och småfinnar, visserligen mildare reaktion än om jag skulle få i mig rent vete, men ändå fullt tillräckligt för att jag absolut inte vill ha med havre i någon form att göra. Och det tror jag inte direkt har med allergi mot havre utan extremt minimal kontamination av vete. För det är ju gluten som den är ren ifrån. Gluten står för ca 90% av proteinerna i vetemjöl och vid veteallergi är det de andra ca 10% av proteinerna man reagerar på, så av 100 g vetemjöl är det ca 9-10 g som utgör problemet vid celiaki, medan det vid veteallergi är 1-2 g som orsakar reaktionerna om  man ser till att man skulle ha 100 g vetemjöl. Så det behövs mycket mindre andel för att orsaka besvär vid veteallergi än vid glutenintolerans.
  • Miralicia
    EL I skrev 2010-07-03 03:46:29 följande:
    hmm ok kanske ska ta bort havre också för att se då hur reaktionen blir. Han får som sagt en gång om dagen men det kan ju räcka med andra ord...han verkar ju känslig med sina kinder i alla fall
    Är det havre i form av havredryck (eller liknande) han får, så är det väl egentligen vanlig, konventionellt odlad havre som används för framställningen av den. Jag tror knappast att produktionen av ren havre enligt motsvarande riktlinjer som för Sempers rena havre är så stor att den kan räcka för all tillverkning av all havredryck, havregrädde etc hos Oatly, Carlshamn, Ica, GoGreen etc. Det som ändå gör att den räknas som "ren" så att den funkar för glutenintoleranta är att gluteninnehållet i den färdiga produkten ligger under gränsvärdet för att få kallas glutenfritt och som är på 20 mg gluten per kg och det är glutenet som man ser till att få bort under tillverkningsprocessen - ingenting sägs eller analyseras för övriga veteproteiner och av dessa behövs det ju betydligt mindre mängd för att ge reaktion om man är veteallergiker.
    Det finns ju tex godis som innehåller glukossirap som är klassad som glutenfri - men inte fasen klarar jag av att äta det - även om den restmängd veteproteiner lär vara betydligt mindre i glutenfri (vetebaserad) glukossirap än i ett glas med havredryck.
  • Miralicia
    EL I skrev 2010-07-03 13:01:21 följande:
    Miralicia: det enda med havre han får är flingor på morgonen men ris, majs o havre bas... Ingen havremjölk eller yoghurt eller liknande. Ska testa ta bort det. Sömnen är klockren men humöret är fortfarande rätt illa men han är ju i den åldern oxå o enl mina föräldrar var jag rätt hetlevrad i den åldern med men min mamma säger att E verkar må dåligt för det kan inte vara normalt att ha så hemskt humör :-s han får ofta utbrotten i samband med mat... Han skriker nej o vill inte äta, springer in på sitt rum, smäller igen dörren, kommer ut efter en stund, går till bordet, skriker nej i springer o smäller igen dörren igen. Detta kan pågå 10-20 min sen sätter han sig o äter som om inget hänt. Detta kan visa sig andra ggr också men oftast vid maten, middagen. Kanske tyder på att han har ont i magen framåt kvällen trots allt?? Ska testa utan de där flingorna!
    Vad är det för flingor? Kelloggs Rice Crispies multigrain är de första jag kommer att tänka på med det innehållet, eller är det några andra liknande?

Såvitt jag kan komma ihåg så är det inga av Kelloghs produkter som är att rekommendera för glutenintoleranta eftersom de ligger över gränsvärdet för gluten på alla analyserade produkter, så jag har för mig att Celiakiförbundet mer eller mindre rakt av avråder från Kelloghs produkter - och då handlar det om glutenintolerans och inte vid veteallergi där man är betydligt känsligare och reagerar på mindre mängder. Kelloggs Corn flakes har visat sig innehålla runt 200 mg/kg och gränsen för att få kallas glutenfri går vid 20 mg/kg.

Jag vet inte om några flingor som är baserade på ren havre vad jag kan komma på.
    Bara för att det står havre i innehållsförteckningen som ingrediens så är den inte ren - det är bara Sempers rena som är det, utan det är konventionellt odlad havre som är kontaminerad av de andra spannmålen. Sen innehåller nästan alla Kelloggs andra produkter vete, glukossirap och/eller malt i olika former så att de kontamineras där också i liten skala känns väl inte helt omöjligt - mjöl dammar rätt bra.
  • Miralicia
    Wilowa skrev 2010-07-07 15:21:44 följande:
    Innebär det möjligen att de tagit bort sojan i sitt bröd? Det måste jag kolla upp för i så fall får jag en glad son.
    Det är nog de glutenfria bröden K Kavat syftar på att de har ändrat.
    Nu vet jag inte innehållet i de nya gf bröden, men  de gamla gf bröden var utan soja - dock innehöll de ngn sojasläkting, troligtvis guarkärnmjöl om mitt minne inte sviker mig helt.
  • Miralicia
    Wilowa skrev 2010-07-07 16:32:25 följande:
    Insåg att jag läste lite slarvigt. Det stämmer att det glutenfria brödet tidigare även var sojafritt. Fast jag kan inte riktigt förstå varför de haft sojamjöl i det vanliga brödet...vad är det för fel på vanligt vetemjöl liksom...ja om man inte är allergisk mot gluten då vill säga.
    De blandar in sojamjöl för att göra brödet ljusare och för att ge det längre hållbarhet
Svar på tråden Allergitråden