Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Allergitråden

Mela78 skrev 2010-05-25 18:29:36 följande:
    Dottern blev väldigt lös i magen av Nutra men Profylac gick bra. Hur var det nu, vilken är gjord på kasein resp. vassle? Kanske kan få lite ledtråd till vad jag ska börja med.
    Nutra är hydrolyserat kasein och Profylac är hydrolyserat vassle, så reagerade ho på nutra är det risk för att hon är/har varit känsligare för kasein än för vassle, så risken att hon reagerar på ost är nog större än på vanlig mjölk - om hon nu fortfarande reagerar.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    Tibell skrev 2010-05-25 21:13:32 följande:
    Sen undrar jag om det här med celiaki. Tycker ni mycket stämmer ??!! Viktnedgång ( samt otroligt svårt att öka igen ), enorm trötthet, förstoppning, orkeslös ??!! Jag har även som små prickar/plitor på bröstet samt mellan skuldrorna som kliar MASSA till och från..kankse har med saken att göra menar jag =) Nu när vi ätit massa pasta idagarna ( det enda dottern äter bra av =) ) kliar det heeela tiden. River ju tillslut upp dem tyvärr =( Tack till alla er som stöttat mig och hållt med mig! NI är guld värda!! TUSEN tack!!!!
    Håller fast vid det jag sagt tidigare - starka misstankar mot celiaki (- eller på annat sätt spannmåsrelaterat liknade som jag har det)

- trötthet - check
    - orkeslös - check
    - plitor på brösten - typ finnar/små varbölder som spricker och blir till sår
    - klåda - check, (och extra mycket klåda av pasta)

Det enda som inte stämmer in på mig är viktnedgång och förstoppning där hade jag det snarast lite mer tvärt om.

Jag gick rätt länge och kände mig allmänt seg, trött och orkeslös, med börjanefter att jag hade legat däckad med influensa och lunginflammation i nästan 6 veckor under vinter/vår -08. Började känna av lite känslighet mot större mängder mjölkprodukter framåt hösten/början vintern sen, och som jag sen i efterhand tänkt på lite mer finnar än normalt och fullt av finnar i hårbotten vilket jag aldrig haft tidigare. Sen i månadsskiftet februari/mars -09 inom loppet av en vecka så började jag blossa upp med nässelutslag och plitor och varblåsor då främst på brösten mer och mer för varje dag och en h-vetisk klåda. Och då i synnerhet ökade det på mer och mer för varje dag efter kvällsmaten, som av olika anledningar hade kommit att bli pasta 4 dagar i rad. I och med att yngsta dottern redan var multiallergiker så hade jag väldigt bra koll på vad det var i det jag ätit och eftersom dottern som var bekräftat allergisk/överkänslig mot massor av saker hade ätit exakt samma saker utan att reagera så fanns det inte så värst många andra gemensamma nämnare kvar att kunna vara det som jag reagerade på än sädesslagen. Jag försökte ändå att äta lite för att kunna ta glutenprov, men första läkaren jag träffade klantade sig med det första glutenprovet jag tog så det var inte till nån större nytta och sen kunde jag inte fortsätta äta (skulle jag fortsatt äta skulle det varit extremt lockande att hoppa ut genom fönstret eller ngt liknande bara för att på så sätt slippa klådan) så när jag fick ta om rätt prov så hade jag redan ätit glutenfritt ett par veckor och inget visade och jag hade helt enkelt inte den minsta ork att orka ta tag i det och bråka mig till vidare utredning på hud. Jag kunde ju själv konstatera vad som gjorde att det blossade upp ännu mera och att klådan avtog om jag lät bli alla spannmål.
    (det finns bilder på de utslag som jag hade på armarna och benen i mitt bildgalleri under starka bilder)
  • Miralicia
    Ellisizza skrev 2010-05-26 21:46:56 följande:
    Just ja, tänkte fråga om någon vet om det är vanligt att man reagerar på "rena" kryddor som persilja, basilika, dill osv. Provar nötkött just nu men nötkött, palsternacka och potatis blir ju riktigt smaklöst. Skulle vilja krydda lite men vill ju inte att han ska bli dålig i magen av det.
    Såväl dill, dragon, kryddnejlika, kardemumma, ingefära, gurkmeja, wasabi samt limeskal & limesaft sägs vara mycket sällan som de ger upphov till allergiska reaktioner.
    Sen går det ju inte att garantera att han inte får ont i magen av det, men risken är betydligt mindre än för flera andra kryddor.
  • Miralicia
    Glittrax skrev 2010-05-27 12:36:49 följande:
    vc ringde nu upp en halvtimme innan beräknad tid! härligt! Remissen var inte ivägskickad, det hade blivit nåt fel i flödet?... men sköterskan lovade att hon skulle fixa det! får väl hoppas på det nu då! Hur lång tid tar det innan barnkliniken har den nu? på måndag senast eller?
    Med elektroniska journaler och remisser via gemensamt datorsystem så är den framme hos mottagaren omedelbart när man tryckt på skicka, men sen går det naturligtvis inte lika fort för den mänskliga faktorn att hinna läsa och göra något med remissen.
  • Miralicia
    JPL skrev 2010-05-27 19:11:08 följande:
    Kan man äta lime fast man inte tål citrus?
    Ingen aning direkt, det är den sammanställning/tips på snälla kryddor som står med i den ganska tunna kokbok "Bjud alla - gott & lättlagat för allergiker" som Astma- & allergiförbundet & Ica tagit fram i samarbete.

Men lime förmodar jag ändå är bland de snällare av citrusfrukterna. Här har jag börjat testa med lite rivet eko-limeskal och rivet eko-citronskal i mat och som verkar funka även om M kräkts av clementiner, pressad citron och apelsinjuice. Så nästa steg i citrustestningen så småningom kommer väl att bli pressad lime.
  • Miralicia
    Mela78 skrev 2010-05-28 20:48:40 följande:
    Letade efter lite info om sojaallergi, och hittade detta på allergimat: "sojaprotein kan vara deklarerat som vegetabiliskt protein". Har helt missat detta, hur kan man tillåta att soja inte behöver skrivas ut? Nu har vi fått förklaring på varför dottern ibland har lite smått eksem fast vi är så otroligt noga...
    Fast om det vegetabiliska proteinet är av soja så måste det anges att det är det, tex inom parentes eller på annat sätt ange att produkten innehåller soja.

Sojabönor, jordnötter och lupin är de baljväxter som alltid måste anges enligt EU:s allergen-märkningsregler, men däremot så behöver det inte anges mer specificerat om det vegetabiliska proteinet är av andra baljväxter som tex ärtor.

Visst sewn kan det ju teoretiskt förekomma att något blir felmärkt (dvs att det inte anges), men den risken är betydligt mindre nu än när märkningsreglerna infördes. (Jämför lite som det var ett tag att det var "relativt välkänt" att det ang mjölk kunde vara felmärkningar med margarin - veg. margarin (felmärkt som veg.margarin för att det huvudsakligen var baserat på tex rapsolja när det innehöll ngn % mjölkpulver på slutet av innehållsförteckningen))
  • Miralicia
    Shea 1 skrev 2010-05-29 13:23:41 följande:
    Igår var vi på VC för att ta blodprover för allergiutredningen. Innan hade vi fått Emlaplåster till armvecken för bedövning. När vi tog av plåstren så var armvecken fulla av blåsor, så det verkade ju vara något i krämen han reagerade mot. Det här är det i plåstren: Verksamma ämnen: lidokain 25 mg och prilokain 25 mg. Övriga innehållsämnen: makrogolglycerolhydroxistearat, karbomer, natriumhydroxid, vatten, akrylat (häftmassa). Är det någon som vet om det är vanligt att reagera på något av dessa ämnen?
    Emla som sådant har som vanlig biverkning övergående lokala hudutslag på det ställe där man applicerat det (fler än 1 av 100 drabbas av det).

Lilla dottern reagerade också på emla - det var knallrött och såg ut som eksem just där salvdelen av EMLA-plåstren varit och jag tänkte att jag skulle behöva smörja med kortison i åtminstone en vecka innan det hade försvunnit, men när kvällen kom så hade utslaget försvunnit helt och hållet och jag behövde inte smörja något alls (mer än den vanliga smörjningen som vi har annars med mjukgörande). Har för mig att jag hade satt på plåstret runt 8.30-tiden och tog av det lite innan 10 och sen blev det bara rödare och rödare allt eftersom dagen gick till framåt 15-tiden, men runt 18-19-snåret så var utslaget helt borta.
  • Miralicia
    Mela78 skrev 2010-05-29 20:57:47 följande:
    Hur mycket symtom på allergi framkallar ni när ni provocerar? Gjorde hudtest igår på dottern som gav ingen reaktion, detta är ett stort framsteg och vi är jätteglada för det. Idag fick hon en droppe kokt laktosfri mjölk och har under kvällen fått lite utslag och en slemmig illaluktande diarré. Samma symtom som hon fått tidigare på kontakt och via amning, fast mildare. Nu har det inte gått så pass länge att vi räknar med att symtomen kulminerat men om det inte blir värre än så här bör vi då fortsätta provoceringen med lite mera mjölk imorgon? Hon har ju inte utvecklat eksem (än iallafall) och bara haft en diarré.
    Så pass mycket så att man är säker på att det är en reaktion och att det inte beror på någon annan omständighet som råkar sammanfalla med att man provocerar. {#lang_emotions_wink}

En enstaka lösare avföring kan de ju ha emellanåt även utan att de fått i sig något de inte tål eller nån plita/utslag här och där för till följd av att det är en infektion på gång osv.
  • Miralicia
    JPL skrev 2010-05-30 18:29:43 följande:
    Yngste sonen tål inte sin ersättning. Tyvärr, måste jag säga, för vi gillade verkligen Pepticate, som var utan bismaker. När jag ringde läkaren för att berätta det så räknade jag med att inte bli trodd. Men istället svarade han att den har lite rester av mjölk i sig och att han inte ger den till bebisar som lever på bara ersättning. Synd att han inte sa det innan så hade jag sluppit provocera sonen så många gånger. Men det var bra att bli trodd! Hur sjutton kan de få kalla den för hypoallergen? Läser man informationsmaterialet så står det "extensivt hydrolyserat" så det låter ju säkert.
    Det är ju samma med den som med Nutra, Profylac, Althera - att den har sin bas i olika varianter av mjölkproteiner, men att de har delats sönder till så små delar att kroppen inte bör reagera på dem.
  • Miralicia
    Helle76 skrev 2010-05-31 07:21:05 följande:
    Har en liten fundering som ni kanske kan svara på. Yngsta dottern fick yoghurt från Yosa med vaniljssmak i torsdags och bajsade löst med klumpar på kvällen och 3 gånger till på fredagen och det luktade vanilj om det. Det jag undrar är om hon kan ha reagerat på något i den? Kan man vara allergisk mot pektin och xantangummi?
    Betydligt troligare att hon i så fall reagerade på havre, vaniljen eller agar vill jag nog säga om det var reaktion på något i så fall.

Brukar hon äta Yosa annars? Tolkar det som att hon inte gjort det i så stor omfattning. Den innehåller även tillsatt probiotika (liknade som i sempers magdroppar fast inte lika mycket) och det i kombination med att den innehåller fiber i form av havrekli så det ihop kan påverka att sätta lite extra sprutt på magen också.
Svar på tråden Allergitråden