Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Allergitråden

EL I skrev 2010-04-21 14:17:16 följande:
    Hittade både rågmjöl och kornGRYN på affären. Det står ju inget om vete i dem men frågan är vad det är kontaminerat av, fast han kanske inte reagerar på det??? Enligt henne var det ju omöjligt och att han reagerade på 2-3 bitar godis med glukossirap nästan skrattade hon åt så hmm kanske inbillar mig igen?!? Får se hur det blir. Just nu är han kinkig som fan, precis som förut, men det kan ju vara så ibland ändå... får se hur det artar sig
    Såväl rågmjöl/kornmjöl som korngryn kontamineras av vete på samma sätt som med vanliga havregryn - att är relativt finfördelade produkter vilket gör det omöjligt att kunna se en kontamination.

OM
    det skulle vara så att jag skulle få för mig att testa med råg och korn för att ge gluten, men att göra så mycket som möjligt för att undvika vetekontamination) så skulle nog jag snarast välja bort att ge det i mjölform utan satsa på rågkross
    www.kungsornen.se/Produkter/Bakning/
    samt matkorn www.kungsornen.se/Produkter/Matgryn/

Dessa skulle jag först skölja av ordentligt med kallt vatten så att man förhoppningsvis kan få bort ev vetedammsrester (samt även kolla igenom så att det bara verkar vara råg resp korn i den andelen som jag använder).  Därefter skulle jag skålla det genom att hälla över kokande vatten och låta stå en stund. Och sen skulle jag använda det att blanda i när jag bakar bröd på naturligt glutenfritt mjöl.

Det är nog det sätt som jag kan komma på att få råg & korn så lite vetekontaminerat som det går utan att själv gå ut på fälten och manuellt plocka råg/kornax som man rensar & krossar.
  • Miralicia

Jag är ju ute på praktik nu och jag måste nog passa på att av ren nyfikenhet prata med den dietist som jobbar där nästa gång jag träffar på henne och fråga lite kring hur hon resonerar kring det här med glukossirap.

Jag fick reda på igår vid lunchen när jag nämnde att jag inte kan äta ngt med spannmål utan att klia ihjäl mig, men att det inte visar något på några tester, att hon har DH, men inte heller för henne visar det absolut ingenting på några tester - varken allergi, transglutaminas, gastro - biopsi etc.

Själv vet jag ju inte vad mina besvär orsakas av - om det bara är allergi eller om det är kombination av allergi & DH, men egentligen spelar det ingen jättestor roll vad det är som gör det - sålänge som jag kan konstatera att jag är besvärsfri utan spannmål.
    För allergi talar ju att antihistaminer hjälper till viss del - de tar bort nässelutslag och huvuddelen av klådan, men jag får ju typ varblåsor och sår som tar lång tid att läka - nästan ett år innan alla jag fick förra våren var försvunna vilket talar mer åt DH-hållet.

• Miralicia
    saffe skrev 2010-04-21 15:18:15 följande:
    Det står still i huvet.. DH?
    Inte så lätt, jag var lite lat och förkortade när jag skrev {#lang_emotions_wink}
     Dermatitis herpetiformis = "hudceliaki"
  • Miralicia
    EL I skrev 2010-04-21 19:19:31 följande:
    miralicia: ok verkar dietisten bra där eller?
    Hon verkar trevlig, mer kan jag inte uttala mig om, har bara mötts som hastigast i personalrummet/köket i samband med lunchen igår.
    Hon cirkulerar mellan tre olika VC har jag för mig, så det är väl lite varierande när hon är på den VC jag är nu i tre veckor. Hon har väl inte så jättemycket "allergi-dietist-jobb" skulle jag gissa, utan en hel del antar jag handlar om diabetes, vikt och liknande.
    Funderar på att fråga om jagg får vara med henne en stund nån dag.
  • Miralicia
    EL I skrev 2010-04-21 19:45:07 följande:
    jag har nog missat, men vad läser du till? klart du ska fråga det, det kan ju vara väldigt intressant du som har så otroligt mkt kunskap redan.
    sjuksyrra
    Började om med att plugga igen istället för att fortsätta gå arbetslös, är på termin två just nu.

(Jag har läst ca 5-6 år med inriktning främst på samhälls- & beteendevetenskap samt lite internationellt inriktade småkurser på universitetet tidigare, så räknar man poängmässigt så har jag i nuläget ungefär lika många eller kanske tom fler högskolepoäng än de vub-ssk som vi har som lärare. Så jag har lite svårt att inte vara lite ifrågasättande till hur saker och ting presenteras och läggs upp. Har ju lite att jämföra med så tillskillnad från sådär halva klassen som tog studenten juni -09.

Sen uppblandat med lite allmänt medicinintresse så att jag innan allt det här med allergier drog igång så jag fick läsa in mig på det hade väl medicinkunskaper en bra bit över genomsnittssvensken. Och att ovanpå det har jag fått syssla med en hel del djursjukvård av då främst hästar tidigare. Har jobbat i ett par rätt stora stall tidigare där det i perioder har varit närmare 100 hästar per ställe, och med det antalet blir det snudd på dagligen nån ting med nån och där jag fått sköta så gott som all sjukvård som gjorts på "hemmaplan" med penicillininjektioner, sårvård och då inte med några "patienter" som kan råka skrika aj om det gör ont eller inte vill samarbeta utan snarast 500 kg eller mer som man riskerar bli nertrampad av .{#lang_emotions_wink}

Så med det sammantaget är det lite irriterande när man emellanåt får höra av vissa typ "termin två, ja då är ni alldeles färska" och sen agerar som om man är totalt okunnig och absolut inte kan nån ting eftersom man "bara" är på termin två utan att det nog är bäst att man bara står bredvid och tittar på för det här blir för avancerat för dig, medan när VC-praktik låg på termin 5 innan så är studenterna faktiskt snudd på självgående {#lang_emotions_undecided}
    Min huvudhandledare och de allra flesta är absolut inte så, men man märker av en sån inställning som glimtar igenom nån gång emellanåt hos vissa vilket är lite tråkigt - att man blir betraktad som okunnig eftersom man "bara är på termin två" och inte har jobbat som usk tidigare, när de inte har en aning om vad man har för bakgrund.

Ja, ja, totalt OT i tråden egentligen {#lang_emotions_wink}  )
  • Miralicia
    EL I skrev 2010-04-21 20:58:41 följande:
    miralicia: ja då kommer du bli en lysande ssk så mkt som du kan När jag har studenter så tar jag alltid reda på vad de har för bakgrund så jag vet vart jag ska lägga nivån, idioti att bara gå på vilken termin man går!!! Du får stå på dig! Kul att "känna" någon som kan så mkt om ALLT känns det som Skulle baka bröd i dag men fallerade totalt haha så jag får göra nytt försök i morgon
    Jag har bara varit där två dagar än, varav att jag "skuggade" en av läkarna en stor del av en av dessa dagar (jätteintressant och kul).
    Så tio (arbets)dagar återstår av den här praktikperioden, så det kan väl hända en del framöver när man har hunnit få lite bättre koll på stället och komma in lite mera i hur saker fungerar just där.
  • Miralicia
    Angel Gbg skrev 2010-04-21 21:36:22 följande:
    Inser nu när jag tittat på Leila bakar att det är tur att jag inte har någon som helst längtan till USA. Varken jag eller C skulle kunna äta någon form av bakverk på ett "diner". Ibland funderar jag på hur en "stjärnkock" som typ Leila skulle klara av att baka något som våra barn kan äta... Jag har skickat ett antal förfrågan om dom inte kunde göra ett allergitema "utan allt" eller "baka på en spik" eller dyl om inte för att vidga folks vyer men det verkar inte som dom tror det är säljande, kanske om fler mailbomba så Jag måste försöka hitta bra alternativ till vispgrädde kondenserad mjölk ägg (ej linfrö, bakpulver, no egg el loprofin... funderar över husk men det fyller inte alla behov) creme fraiche kesella (även om det funkar hyffsat med min pamagröt) Dela med er med era superprodukter som man aaaaaaaaaaaaaldrig kunnat tänka på Ps: Utan ägg, soja, sojasläkt, baljväxter, mjölk, spannmål, bovete för att nämna dom som jag tror kan komma på tal
    Jag skickade ett mail till Daniel Roos (chefskonditor på Operakällaren) via hans blogg om att det skulle vara kul att se vad "ett proffs" skulle kunna åstakomma i dessertväg utifrån våra förutsättningar (och som inte var någon form av fruktsallad) för ett antal månader sen (nån gång i höstas) - jag fick inget svar på det {#lang_emotions_dreamer}
  • Miralicia
    Miralicia skrev 2010-04-21 22:00:07 följande:
    Jag skickade ett mail till Daniel Roos (chefskonditor på Operakällaren) via hans blogg om att det skulle vara kul att se vad "ett proffs" skulle kunna åstakomma i dessertväg utifrån våra förutsättningar (och som inte var någon form av fruktsallad) för ett antal månader sen (nån gång i höstas) - jag fick inget svar på det
    Har för mig att jag då efterfrågade något recept på något som var utan mjölk, ägg, soja, baljväxter/baljväxttillsatser, alla sädesslag, nötter, jordnötter, jordgubbar, citrus och vanilj {#lang_emotions_wink}
  • Miralicia
    Snutten skrev 2010-04-21 22:47:53 följande:
    Steinbrenner har/hade en tårta som var utan väldigt mycket. Botten var bakad på kokos har jag för mig. Siri kunde äta den men jag kommer inte ihåg om det var några sädesslag i den.
    Det var inte så värst mycket att jag direkt var ute efter något att köpa/laga till själv, utan att det skulle vara intressant att se vad ett proffs skulle kunna åstadkomma i riktig "lyxdessertväg" utifrån de förutsättningarna jag räknade upp.

Om han inte skulle kunna försöka få till något liknade det han visar i sin blogg toproos.blogspot.com/  men som är utan allting och visa upp
Svar på tråden Allergitråden