Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Allergitråden

honeybunches skrev 2010-08-03 20:33:33 följande:
    Näe, det har han ju inte, så det kan ju vara det också då. Skäms Jag blir toookig....Rynkar på näsan
    Dottern blev rödflammig över hela kroppen efter en portion av EnaGos gröt med äpple och vanilj och hon hade ätit både innan och efter typ allt annat den innehöll, men reagerade på vaniljen i den och senare reagerat på vanilj även i andra saker. Nu har det blivit bättre så nu har jag testat och börjat använda syntetisk vanilj, dvs vanillin och det funkar, så att testa riktig vanilj kommer om ett tag för att se om det börjat funka också, men det har blivit betydligt lindrigare reaktioner de senaste åren när hon fått i sig av misstatg.

Prova Yosa i någon annan smak sen när han är bra igen? blåbär-banan är väl nästan den med "snällast" innehållsförteckning/snällast frukt/bär. Om du vill testa Yosa som sådant i form av havre, om det är havren som inte är tillräckligt ren elelr om det är smaksättningen han reagerar på.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia

Jag har hittills aldrig träffat på den i affär och då har jag frågat efter den vid flera tillfällen under det senaste året i alla de stora/större/halvstora mataffärerna här i stan som har Yosas andra produkter i sortimentet och de har aldrig hört talas om att den finns över huvud taget. Och då är det ändå landets 5:e största stad jag bor i Obestämd

• Miralicia
    Kavat skrev 2010-08-04 19:32:01 följande:
    Jag hittar bara en massa som jag aldrig hört talas om!
    Tankeverksamheten är inte på topp just nu men superbra sidor! {#emotions_dlg.flower}
    Det gjorde jag med när jag började leta runt utöver de mer uppenbara ... typ man hittade en produkt (spanade lite på allergimats sortiment på deras mer "udda" mjölkfria produkter) och när man sen gick googlade på tillverkarens hemsida hittade man ett helt lass av produkter till. Men sen är det ju en annan fråga om alla "uddaprodukterna" finns att få tag på här i Sverige, men nån av dem vet jag att i varje fall BioFood var svensk grossist för (EcoMil tror jag det var), men sen vilka av EcoMils produkter som BioFood i sin tur har valt att ta in är ju en helt annan fråga. Obestämd

Kom på själv medan jag skrev det här att jag glömt att kolla favoritbutikens utbud för inspiration till olika ersättningsprodukter att ta med på listan  - Goodstore, varför vet jag inte.
    Men när jag gjorde en snabbkik där kom jag på att jag hade glömt att skriva med SoyaToos sojamjölk och kaffegrädde bla även om jag var inne på SoyaToos hemsida och läste på dem. Såg att Goodstore föresten hade EcoMils mandelgrädde.

Och även sojaostarna (sheese mfl) i olika smaker kom jag på att jag glömt att nämna.
  • Miralicia
    Lillasnigel07 skrev 2010-08-04 20:08:51 följande:
    Bra lista! Du skulle kunna lägga till I Love Eco´s matlagningsbas (tror den heter så - ICAs ekologiska havre-gräddealternativ) Den funkar bra att göra kalla såser på om man gör den en stund innan o sen ställer den kallt i kylen ett par timmar. konstigt nog blir den tjockare då! Men den e lite söt, så den behöver smaksättas ganska skarpt. (senap i e ett bra alternativ samt soltorkade tomter, lök, basilika o persilja). 
    Den finns redan med - under matlagningsgrädde Flört
    Men jag kan skriva med lite mer om den.
  • Miralicia

Det här med att samla alla allergiker vid ett bord och ickeallergiker vid ett annat finns det ju både för och nackdelar med - helt beroende på hur man lägger upp det.

Ur psykosociala aspekter så kan det vara negativt genom att de allergiska barnen blir "utpekade" som "speciella", "de där som sitter där borta kan ju inte äta vanlig mat utan måste ha en massa särskilt och merjobb etc" - dvs barnen som inte är allergiska  kanske säger till föräldrarna när det planeras barnkalas och inte alla kan bjudas utan när de går igenom vilka som ska bjudas att det och det barnet sitter vid allergibordet varpå föräldern tänker att "hjälp vad jobbigt att behöva ta hänsyn till" och då struntar att bjuda det/de barnen och sen går barnet och säger till allergibarnet/n "att du får inte komma på mitt kalas för du är allergisk" (Ok, jag målar lite faan på väggen här, men som lite "sämsta fall" - man upphör i varje fall aldrig att förvånas över hur en del föräldrar resonerar och för över på sina barn - så absolut inte otänkbart - i synnerhet inte här på FL Flört)

Sen beror det ju också på vad det är för allergier - är det samma allergier så underlättar det ju bara att de sitter vid samma bord, men är det så att det är en äggallergiker, en mjölkallergiker, en fiskallergiker, en glutenintolerant, en som inte kan äta tomat, en sojaallergiker och en som inte klarar citrus och stenfrukter kan det vara knöligare, det beror ju helt hur det hanteras med maten. Lagas det samma mat till alla bortsett kanske från att barnet med celiaki får glutenfri pasta och de andra vanlig så är det ju lugnt, men om varje barn får mat som enbart är anpassat för det barnets allergi så är det helt plötsligt lika många matpytsar som allergiska barn att hålla reda på och risken för att det blir fel ökas mångdubbelt jämfört med om man skulle haft de allergiska barnen utspridda på 2-3-4 olika bord så att det bara var 1 eller 2 specialkoster  för personalen vid respektive bord att hålla rätt på.
    Att samla alla allergiker vid ett bord blir ofta mer personalkrävande för att se till att det inte blir fel, vilket går ut över de andra barnen som får mindre resurser i samband med måltid - i varje fall om det ser veras flera olika allergianpassade varianter vid allergibordet.

• Miralicia
    Allrona skrev 2010-08-05 18:17:15 följande:
    Är det någon som har barn som reagerar på hello kittys isglass? Den är ju både fri från mjölk och soja samt e-ämnena som är av baljväxter. Min dotter verkar gå eksem av den men jag vet inte vad i den hon reagerar på.
    Kavat skrev 2010-08-05 19:39:05 följande:
    Glukos-fruktossirap? Körsbär?
    Det är väl de sakerna som jag tänker på i första hand också.

Fast när det gäller glukos-fruktossirapen så är det ganska minimal mängd i Hello Kitty-ispinnarna, glukossirapen är som tredje sista ingrediens i vindruvscompounden som uppgår till 2% av det totala innehållet, så det är väldigt lite glukossirap jämfört med många andra produkter. Jag som oftast reagerar på glukossirap annars har inga problem att äta Hello Kitty-ispinnarna.

Annars färgämnet - indigotin (E132)?
    Det kan tydligen ge allergiliknande symtom hos personer som är särskilt känsliga. Kan ge symtom som hösnuva, nässelfeber, klåda och astma
  • Miralicia

Vanligtvis så brukar man få först vid 18 års ålder - att man kan konstatera att allergin är bestående. Gluten är ju en livslång diagnos så den kan de ersätta "på en gång".
    Annars så är den ersättning som man kan få från försäkringsbolagen vanligtvis relaterad till om man brivit beviljad vårdbidrag för allergierna, då kan man få en viss summa i förhållande till hur stort VB man får under den tid som man är bevilja VB.

• Miralicia

Angel: trist

Ang playdoo/lekdeg/-lera så har jag för mig om inte minnet sviker mig helt att K Kavat har gjort lekdeg på Lailas gula, enligt vanligt lekdegsrecept ungefär. Hade för mig att hon hade det i nån av sina bloggar men jag hittade inget nu.

• Miralicia
    Tvillingmamma2007 skrev 2010-08-06 22:57:44 följande:
    Hoppar in i tråden...skall äta mjölkfritt för att se om min son som helammas reagerar på mjölk eller ej men jag tycker det är en djungel! Läser och läser på förpackningarna och känner mig så osäker om det inte står mjölkfritt på men det är det ju inte så ofta det gör hmmm. Vi hade tänkt äta solberghs godingar (varmkorv) med bröd imorgon te x på förpackningen kan jag inte utläsa att de ska innehålla mjölk men mjölkfritt står ej heller och nu när jag kollar på deras hemsida så står det att godingar innehåller mjölkprotein! Nån som vet om just denna produkt? Sen tänkte vi även äta tacos i helgen och vad jag förstått så ska både tortillas och hårda subs funka liksom tacomixen och guacamolemixen? BAra skippa gräddfilen och osten då i sånt fall. Riktig novis på detta kan jag säga hoppas nån kan förbarma sig över mig! ?
    Hej och välkommen!

Här har du lite länkar till sidor i min blogg där du kan hitta lite info
    Beteckningar som innehåller mjölkprotein:  utanallt.blogspot.com/2010/03/innehallsforteckningsguide-mjolkprotein.html

Tips på ersättningsprodukter för mjölk: utanallt.blogspot.com/2010/08/istallet-for-mjolk.html

Sohlbergs godingar vet jag inget om mer än den innehållsförteckninga som står på hemsidan

ang tacos så är alla tortilalbröd jag sett utan mjölk och likaså de hårda skalen, de som är att se upp med är tortilla-/nachochips som är smaksatta. Även tacomixen brukar funka, guacamolemixen vet jag inte vad den innehåller men gör egen snabbguacamole annars (mosa avokado, tillsätt lite lökpulver, vitlökspulver, pressad lime, salt & peppar), Så i de flesta fall är det bara att skippa ost och gräddfil när det handlar om tacos.

Här finns en ren mjölkallergitråd också: www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
Svar på tråden Allergitråden