• Allrona

Allergitråden

Hej Miralicia

Jag saknar dina uppdateringar i bloggen. Tittar in då och då efter recept Skrattande

• Allrona
    Miralicia skrev 2010-10-13 21:42:11 följande:
    Jag vet, jag har inte hunnit/orkat med alls senaste tiden. Skäms
    Skola på heltid och då med sådär 3-4 timmar för restid varje dag som det varit schemalagt i skolan och sen vissa veckor där jag jobbat sådär 75% av heltid utöver skolan. Och sen senaste tre veckorna har jag varit ute på VFU och där växlat med sena kvällar följt av tidiga morgnar samtidigt som jag jobbat nästan alla de andra dagar i veckorna samtidigt som jag haft lite att göra hemma i skoljobbsväg också - så det har kännt som att varje dygn har haft sådär 10 timmar för lite. Obestämd Men nu blir det förhoppningsvis lite lugnare - några veckor framöver i varje fall.
    (Kan väl inte påstå att jag skulle ha haft så värst mycket att tillägga i bloggen heller om jag ser till den matlagning som har utförts här hemma under de här veckorna - knappast några kulinariska mästerverk.)
    Menade absolut inte att ge dig dåligt samvete utan bara berätta att jag tycker det är kul att läsa din blogg Skrattande
  • Allrona

Jag misstänker ju havreallergi på min dotter. Igår när hon kom hem från dagis var hon helt fin runt munnen vilket inte har varit ofta de senaste veckorna, hon har normalt haft både prickar och eksem runt munnen och hakan. När jag kollade vad de hade ätit så var det mannagrynsgröt på morgonen,oftast är det havregrynsgröt eller havreyougurt till frukost för henne. Idag skulle de äta havregrynsgröt till frukost så om hon är prickig och eksemig när hon kommer hem idag så testar vi att utesluta havre trots att läkaren inte alls trodde det. Kanske har det bara blivit för mycket havre så vi kan introducera det snart igen?

Måste ju i så fall informera dagis. Istället för havredryck får hon då risdryck. Istället för havregrynsgröt annan gröt. Men vad ska de ersätta havreyougurten och havregrädden med? De är väldigt måna om att hon ska få äta liknande de andra barnen och hon själv är väldigt medveten om att det ska se lika ut som de andra äter annars protesterar hon. Finns det något utan mjölk, soja +släktingar, ägg och havre som hon kan äta istället för yougurt? Jag har lyckats hitta "grädde" gjord på ris en gång men sen har jag inte sett den i affären mer. Någon som vet vad den kan heta?

• Allrona
    Miralicia skrev 2010-10-14 10:44:44 följande:
    BioIsola har risgrädde, men den innehåller en sojasläkting  (carob, samma som E410 johannesbröd/fruktkärnmjöl) och rent personligen tycker jag inte att den tillför ngt till matlagningen. Annars så använder vi (jag) kokosmjölk som ersättning för all grädde alt justerar recept så jag inte använder grädde alls.

Yoghurt är det bara rapsy frutti som finns om du/de inte vill göra själv av Pama minutris.
    Googlade Pama minutris och hamnade i din blogg och fick därmed receptet. Skrattande Tack! Rapsy finns väl bara att beställa? Misstänker att jag måste fixa något att ha med till dagis nästa vecka då de redan har gjort sin beställning för veckan så jag får väl prova att göra yougurt på Pama minutris. Finns det att köpa på coop och ica? Står det bland ris eller allergiprodukter?

Vad skönt det är att ha er här i tråden att fråga om allt. Utan er vet jag inte vad jag skulle göra Kyss
  • Allrona
    ViFrånLandet skrev 2010-10-14 10:40:16 följande:
    Jag såg i Ica Maxis reklamblad härom veckan att ricedream hade en matlagningsgrädde... Kan det vara den?
    Åh tack, då ska jag leta efter den i affären. Har bara sett risdrycken tidigare.
  • Allrona

Det var jag som tänkte göra ett sånt test på min dotter. Jag gjorde dock inte det när jag läst att astma och allergiförbundet skrev som ovan.
    Jag fick senare veta att de faktiskt gör de testerna inom sjukvården i flera andra länder i Europa och är alltså godkänd som allergitest där. Så något "hokuspokus" är det nog egentligen inte. Det är bara inte en godkänd metod i Sverige.

• Allrona

JPL - hjälp vad dåligt av läraren! Jag hade nog kontaktat rektorn. Inte ska de väl diskriminera allergiker så! Alternativet är ju att skicka med egna chips men jobbigt för honom att hålla reda på dem hela kvällen.

• Allrona

Tes - i utanallt-bloggen finns det recept på yougurt gjort av minutris. Det kanske kan vara något att testa till frukost.

• Allrona

Karolin86 - jag tycket Ica solhavre är godast men mina barn gillar även carlhamn risdryck som är lite sötare i smaken.

• Allrona

Karolin86 - vi använder carlshamn "i mat" som tex matlagningsgrädde i mat. Dottern äter den även kall som den är till mat.

Svar på tråden Allergitråden