• Allrona

Allergitråden

Smileycat skrev 2010-07-12 18:57:18 följande:
    Hej!
    Undrar lite hur era barns allergier "ser ut"? alltså eksem/ magont/ dålig tillväxt/ kräkningar/ avföringen..mm..?
    Och i så fall vad de är allergiska emot?
    Ska nu utreda sonen för bla celiaki (gluten), börjar väl där, ska ta blodprover på onsdag.. mest pga dålig tillväxt, han är nu 19mån o väger 9kg och 79cm.. Men han har lite "tendenser" till eksem (men storasyster är värre) och astmabesvär.. Allergier o astma i släkten, framförallt hans pappa..
    Eksem, kräkningar, dålig tillväxt. Hon är ej ännu färdigutredd men mjölk vet vi och vi misstänker soja, baljväxter och ägg också.
  • Allrona

Alltså jag tror jag håller på att bli tokig av allt analyserande av maten. Kan man inte bara få lite lugn och ro ett tag? Och lillan lite lugn och ro från eksem och kliande. Gahahah!

Nu tycktre jag idag att hon bara har fått mat hon tål men så får hon jättemycket eksem ikväll, suck. Hon åt kassler med ris och ananas på kvällen, inte borde väl det vara något att reagera på. Hon är allergisk mot mjölk, troligen ägg, soja, baljväxter. Tidigare idag har hon ätit havreyougurt, korv med bröd, bananer (kollade innehållet noga) och en piggelin. Imorse välling och havregrynsgröt. Någon som kan hjälpa mig vad det kan vara hon reagerar på nu. Ananas har hon nog inte ätit förut men det står ju som ganska säker frukt för allergiker.

• Allrona
    Kavat skrev 2010-07-23 21:32:41 följande:
    Lite snabbt. Piggelin innehåller sojasläkting/ar, så det är min absolut första misstanke.

Tack för svaret. Piggelin har hon ätit många gånger. Men iof kanske hon har haft eksem redan då så vi inte märkt det då, eller så är hon känsligare nu pga förkylning Obestämd 

Finns det nån glass utan soja och mjölk i gb:s sortiment?

• Allrona
    FrökenLindström skrev 2010-07-23 21:45:24 följande:
    Nej tyvärr inte! Alla isglassarna innehåller sojasläktingar!

Tycker det är SÅ trist, vi var i simhallen med barnen idag och stora pojken åt glass, lillan förstår ju liksom att han äter nåt men det är inget hon tål. Funderar på o baka nån typ sockerkaka o ha i frysen så kan man ta med en bit när man ska iväg.

Visst kan man baka sockerkaka utan ägg?
    Det borde ju funka att baka med äggersättning "no egg". Vi brukar annars baka bullar att ha med till lilltjejen, utan mjölk och ägg.

Finns det ngn annan glass som inte innehåller soja då? Alltså isglass som går att köpa i affärn?
  • Allrona

Under natten låg jag och funderade över dotterns eksem som kom igår. Hon hade ju ätit piggelin som innehöll sojasläktingar. Kan man helt plötsligt bli mer allergisk mot ett ämne? Vi märkte för nån vecka sedan att hon reagerade på sojayougurt som hon inte har fått tidigare men det var först efter att ha fått yougurten 2 dagar i rad hon reagerade. Efter det verkar hon ha blivit mycket känsligare mot soja och vi har märkt ett par gånger sen dess att hon har reagerat när hon fått i sig sojaprotein. Och nu verkar hon ju tom reagerat på piggelin som hon har ätit flera gånger tidigare utan att vi har märkt någon reaktion. Eller är det så att hon helt enkelt är känsligare pga förkylning?

• Allrona

Semper mjölkfria välling är vi ju beroende av. Tack för infon om att den blir svår att få tag på, ska åka runt imorn och köpa på mig ett lager

• Allrona

Letar bra recept och hamnade på allergimat.com. I många recept är det något som heter rapsy matlagningspulver. Vad är det? Vad ersätter det? Kan jag byta ut det mot något?

Någon här som har bra enkla matrecept som gillas av både  vuxna och barn? Det ska vara utan mjölk, soja, ägg, baljväxter inkl stabliseringsämnena och helst inte för mycket tomat.

• Allrona
    Kavat skrev 2010-07-30 15:37:53 följande:
    Soja? Har du kollat min blogg där beskrivning om hur man gör?

Det ska vara ej tillagat, men gärna "grötigt". Ta helst ren havre (sempers) eftersom de vanliga havregrynen kan innehålla vete.
    Mjölk och ägg vete katten egentligen.. *funderar* Vissa har fått som läskpapper mot huden så att det ligger mot. Våra "skålar" var "tomma", alltså inget som låg mot huden, men har hört att det ska finnas mot huden. Men det kanske är strunt samma om man använder plåster för då ligger det ju mot huden.
    Gör två olika med mjölk kanske? Mjölk torkar ju in men det gör ju inte smör.
    Jag funderar också på att göra eget lapptest. Men hur testar man soja? Vill ägen testa ärtor, kan man bara mosa ärtor och lägga mot huden? Har läst din blogg, tack för informationen om hur man gör! Jag skulle vilja testa ägg, mjölk, soja och ärtor. Hur testar man soja?

Om någon mer har gjort lapptest själva får ni gärna berätta om era erfarenheter.
  • Allrona

Hur många gånger ska man provocera innan man är säker på en allergi? Dotter reagerade för tredje gången på produkt med stabiliserinsämnena som är släkt med soja. Tre olika produkter har vi alltså testat, två av gångerna har hon kräkts, en gång fick hon eksem, lite för tidigt att säga om hon får det denna gång också men hon kräktes nyss. Skulle nu testa fler gånger?

• Allrona

Mela78 - nu är min dotters allergier ganska nya för oss men de gånger vi har varit på fika har jag tagit med mig eget fika till henne. När vi blev bjudna på mat så ringde jag upp och frågade vad det skulle vara för mat och förklarade att jag helst tar med egen mat till dotter så jag har full koll på vad hon äter. Värdinnan verkade inte alls ta illa upp och jag känner mig mindre besvärlig och det är enklare för mig än att försöka sätta in någon annan i hennes allergier.

Det är svårare med våra föräldrar som verkligen försöker göra allt rätt och hitta saker dottern kan äta. Här om dagen fick min dotter mat av mormor och när jag frågade vad det gula i maten var kom mamma på att hon ju hade haft i parmesan. Hon hade alltså tänkt från början göra mat dottern kunde äta men tyckte inte det smakade så mycket o hyvlade därför över parmesan och igår var mormor tvärsäker på att hon kunde äta glassen hon köpt men hon hade missat stabiliseringsämnet hon inte tål. Hon hade frågat i glassbilen efter soja och mjölkfri glass! Hon vill ju så väl så väl...

Svar på tråden Allergitråden