• Allrona

Allergitråden

Någon som vet skillnaden mellan allergiprov där man testar nivårn IgE mot där man testar nivån Ig4? Hittar inte något på nätet om Ig4!

• Allrona
    Snutten skrev 2010-08-17 21:30:53 följande:

Ig4??? mig veteligen finns det IgA, IgE och IgG. Men jag kan ha fel

Okej. När jag söker lite hittar jag något som heter IgG4. Det måste vara det som menas. Vet du skillnaden mellan IgG och IgE?
  • Allrona
    Snutten skrev 2010-08-17 21:53:47 följande:
    Hmmm, jag har för mig att IgG är det som oftast ger långsamma rekationer och IgE är det som ger snabba rekationer som anafylaxi och är det som man testar i pricktester och RAST.
    Vad bra. Tack för svaret! Vet du kanske också varför då inte IgG testas så ofta eller det kanske man gör? Jag har nämligen tidigare bara hört om IgE och snubblade över lite info om igG4 och blev nyfiken.
  • Allrona
    Miralicia skrev 2010-08-17 22:03:50 följande:
    Det finns IgD och IgM också.

IgD står det lite om här (ingen bra källa, men jag orkar inte leta mer just nu, tycker det verkar hyfsat vettigt det som står) en.wikipedia.org/wiki/Immunoglobulin_D
    Men i korta drag så har väl forskarna inte riktigt full koll på den, men den "jobbar" mycket ihop med IgM.
    Och IgM är den största och reagerar vanligen snabbare än övriga Ig-molekyler när den utsätts för en antigen och är verksami att ta hand om antigener och aktivera komplementsystemet. IgM ökar vid kroniska infektioner och reumatiska sjukdomar, medan de ofta är sänkta vid diabetes och cancersjukdomar.

(bläddrar lite i böckerna här hemma, så ursäkta lite "fikonspråk" för er övriga i tråden)

Vad gäller Ig4 så kliar jag mig lite i skallen eftersom jag aldrig har hört det tidigare, men spekulerar lite om inte Ig4 kan vara en lite "slarvbeteckning" eller "vardagsslang" för läkare/labb-personal på en provtagning som kollar alla de fyra vanliga antikropparna IgA, IgE, IgG & IgM, att det är ett prov som man tar i samband med immunbristutredningar (dvs om man misstänker/vill utesluta att det är något knas med immunförsvaret) och det omfattar IgA, IgG & IgM - och att det kompletterats med även IgE och att det då lite slarvigt sammanfattas till Ig4? OBS! Ren spekulation från min sida, men låter väl kanske inte totalt orimligt
    Det låter ju iof som en ganska bra spekulation Skrattande Jag maila imorgon till infokällan och se om jag kan få ett svar därifrån. Om det är som du tror så låter det ju som ett test som jag skulle vlja göra på dottern. Men eftersom vår läkare inte ens vill göra ett vanligt blodprov på henne får jag nog leta hjälp någon annanstans i så fall Obestämd
  • Allrona
    Allrona skrev 2010-08-17 21:42:53 följande:
    Okej. När jag söker lite hittar jag något som heter IgG4. Det måste vara det som menas. Vet du skillnaden mellan IgG och IgE?
    Nu har jag fått svar ang detta och det var igG4 som menades. Eftersom vår läkare inte vill ta blodprov för att testa dotterns allergier började vi försöka hitta ett sätt att få allergitest ändå. Nu har jag hittat ett privat alternativ där de testar 40 livsmedel och det är då nivån IgG4 som testas. Man får iof betala för det själv men det tycker vi att det är värt.  Vi ska testa detta nu och hoppas på att få svar på vad det är hon reagerar på som vi inte har lyckats luska fram.
    Vi hoppas ju såklart att allergitestet också ska visa att hon inte alls är allergisk mot allt vi tror Flört
  • Allrona
    Miralicia skrev 2010-08-19 15:51:36 följande:
    Den typen av tester är rätt oseriösa, tyvärr.

Citat från Matnyttig's (Astma- & allergiförbundets mat-webtidning) facebooksida:
    " På nätet kan man läsa om fantastiska allergitester som utreder 300 födoämnen, ofta i Tyskland. Man får reda på vad man har ”IgG-antikroppar” emot, något som enligt marknadsförarna är liktydigt med allergi.
    – Det är rent lurendrejeri, dyrt och det finns ingen vetenskap bakom. Man har IgG mot massor, helt naturligt. Det är troligen normalt att ha IgG mot ämnen när man tål dem, säger Victoria Strand på S:t Görans sjukhus."
    Okej, det där hade ju inte jag läst. Fick tipset av en bekant som kände flera som gjort testet och som var nöjda Obestämd
  • Allrona
    Miralicia skrev 2010-08-19 15:51:36 följande:
    Den typen av tester är rätt oseriösa, tyvärr.

Citat från Matnyttig's (Astma- & allergiförbundets mat-webtidning) facebooksida:
    " På nätet kan man läsa om fantastiska allergitester som utreder 300 födoämnen, ofta i Tyskland. Man får reda på vad man har ”IgG-antikroppar” emot, något som enligt marknadsförarna är liktydigt med allergi.
    – Det är rent lurendrejeri, dyrt och det finns ingen vetenskap bakom. Man har IgG mot massor, helt naturligt. Det är troligen normalt att ha IgG mot ämnen när man tål dem, säger Victoria Strand på S:t Görans sjukhus."
    Tack för informationen. Det lutar nog åt att vi drar oss ur det testet, man vill ju inte betala för att bli lurad Obestämd Men åh vad besviken jag blir, jag hade ju hoppats att det skulle vara ett bra test. Jaja, vi får väl fortsätta utesluta och provocera. Tyvärr blir det inte så mycket medveten provocering här men en hel del omedveten. Det senaste vi uteslöt var sojalecitin och idag gav jag dottern ett smörgåsrån innan jag kom på att jag kanske skulle kolla innehållsförteckningen en gång till och ja det innehöll ju sojalecitin Rynkar på näsan. Men hennes eksem har inte gått bort sedan hon lyckades få tag på ett mjölkglas för några dagar sedan så jag tror inte vi kan se om det är sojalecitinet hon reagerar på eller inte.
  • Allrona
    ViFrånLandet skrev 2010-08-21 08:34:19 följande:

Har kikat lite i bloggarna men inte hittat något (kanske har jag missat?) så jag frågar här istället...

Lilleman vill väldigt gärna äta själv, inte med sked utan med fingrarna, och jag lurar lite på vad jag ska laga för mat till honom för att han ska få göra det... Köttbullar tex, hur gör man det utan allt? Andra förslag på bra plockmat utan allt för en ettåring med bara ½ tand..?

Sen undrar jag, vet ni om det går att reda Nutran med rismjöl? Eller något annat icke majs-eller vetebaserat mjöl? G sover så otroligt dålig om nätterna och är oftast tokhungrig vid frukosten så tänkte om man kan tjocka till ersättningen lite så det blir mer som välling...

Tack på förhand!

När jag gör köttbullar till barnen brukar jag bara salta och peppra köttfärsen, ev lite kalvfond i och sen steka. Barnen älskar dessa ganska smaklösa köttbullar Skrattande
  • Allrona

Troll77- be att de byter leverpastej till en mjölkfri, det gjorde de på dotterns dagis när hon började där.

Svar på tråden Allergitråden