• Allrona

Allergitråden

Vi ger dubbeldos airomir när dottern låter dålig, enkel dos om hon bara är lite dålig. Och som Angel skrev, alltid airomir innan pulmicort för att öppna upp så att pulmicorten kommer in längre och lättare. En vecka med pulmicort är inte så länge, vänta nån vecka till så ser ni säkert resultat.

• Allrona

Kan pommes innehålla mjölk, soja, ägg eller baljväxtstabiliseringsämnen? Någon som har hittat det i nån innehållsförteckning? Anledningen till att jag frågar är att dottern har väldigt mycket eksem och har sovit dåligt. I lördags var vi på middag och då fick dottern ganska mycket pommes Jag frågade så de inte var tillagade i smör men kollade aldrig innehållsförteckningen.

Jag vet ju inte om det är det hon har reagerat på men det är det enda jag kan komma på som det kan vara.

• Allrona

Ang. Syskondiskussionen. Vår femåring är inte allergisk mot något. 1,5 åringen har ju däremot många allergier och just nu kan jag inte tänka mig fler syskon.

Det senaste året har varit otroligt tufft och är fortfarande. Det känns fortfarande inte som vi har hittat alla allergier och hon mår ständigt dåligt! Just nu är astman mest akut men hon är också otroligt gnällig och har mycket ont i magen. Hon sover i alla fall ok nu, under 1 år gnällde och knölade hon hela nätterna igenom och en av oss fick sova max 4-5 timmar när man hade natten. Jag skulle nog inte palla ett sånt år till! Iof vet jag mer nu och skulle väl ana allergierna tidigare men nej just nu känns syskon väldigt långt borta!

Någon frågade för nån vecka sedan om man sörjde barnets allergi och jag har funderat lite på det. Det jag sörjer mest är nog den mysiga bebisperioden som aldrig kom. Det känns som vi aldrig har fått njuta av bebistiden som vi gjorde med hennes storasyster. Jag kan även känna mig ledsen för att hon inte får må bra. Det är ju det man önskar mest av allt - att ens barn ska må bra! Än så länge lider hon ju inte av att inte få äta allt som alla andra äter så den sorgen har inte kommit än.
    Hur känner ni inför detta? Sörjer ni barnens allergier på något sätt?

• Allrona
    Tibell skrev 2010-09-08 15:50:26 följande:
    Någon här vars barn är överkänsligt mot myggbett?? Stora dottern fick två bett innan och ser ut så här nu. Kan jag smörja med något för att hindra klådan??
    Min stora tjej (utan övriga allergier) är väldigt känslig mot myggbett och kan svullna upp ordentligt. Du kan ge tavegyl mot svullnaden och kliandet.
  • Allrona

Älsklingen87- min dotter reagerar inte lika på soja och baljväxter och inte heller lika varje gång. Oftast kräks hon av stabiliseringsämnena och får eksem på kroppen medan ärtor ger klåda i munnen och röd runt mun och på kinderna, sojan ger oftast eksem och magont.

• Allrona

Men, måste ni ha läkarintyg till förskolan? Vår förskola har inte bett om det. Jag har skrivit en lista på vad vi undviker just nu och givit till kokerskan och förklarat att vi testar oss fram. För henne räckte det. Eftersom enda sättet att ta reda på vad hon är allergisk mot är uteslutning och provokation är det ju helt omöjligt att veta alla allergier och kunna få läkarintyg på dem innan de är 1-1,5år!

• Allrona

Min stora som inte är allergisk har aldrig gillat mjölk och därför inte druckit det. Hon har ju däremot fått i sig mjölk genom maten tidigare. Nu när lilla inte tål mjölk har vi tagit bort allt utom ost som vi stora äter hemma, annars äter vi helt mjölkfritt hela familjen. Stora tjejen äter ju mjölk i maten i skolan så jag anser att hon får i sig tillräckligt utan att vi använder mjölkproduktwr hemma

• Allrona

JPL- baljväxter innefattar ju även en del e-ämnen. Har ni testat att utesluta dem?

• Allrona

Är det någon som behöver semper mjölkfri välling? Hade bunkrat men nu har dottern slutat dricka dem och jag har några paket kvar. Inboxa mig om ni är intresserade.

• Allrona

Min dotter har också blivit prickig och eksemig ibland av hello Kitty glass. Jag har ingen aning om vad i den som ger reaktion. Dock är det inte varje gång hon äter glassen!

Svar på tråden Allergitråden