• Allrona

Allergitråden

Miralicia - vilkensuperbra lista!

Är det någon som vet vad yosa dipp och mat kostar?

• Allrona

Jo jag har sett att yosa mat o dipp är svår att få tag i. Tänkte fråga på min Ica men vill inte fråga om den ändå är jättedyr!

• Allrona
    2små2stora skrev 2010-08-03 22:28:24 följande:
    Den enda affär som jag vet har den är ICA i Åkersberga norr om stockholm
    Ok, det är lite långt för mig att åka Skrattande
  • Allrona

Är det någon som har barn som reagerar på hello kittys isglass? Den är ju både fri från mjölk och soja samt e-ämnena som är av baljväxter. Min dotter verkar gå eksem av den men jag vet inte vad i den hon reagerar på.

• Allrona

Mela78 - jag frågade trygg hansa. De ersätter endast gluten vad jag förstod. Möjligtvis kunde man få för andra allergier vid 18 års ålder.

• Allrona
    Tvillingmamma2007 skrev 2010-08-06 22:57:44 följande:
    Hoppar in i tråden...skall äta mjölkfritt för att se om min son som helammas reagerar på mjölk eller ej men jag tycker det är en djungel! Läser och läser på förpackningarna och känner mig så osäker om det inte står mjölkfritt på men det är det ju inte så ofta det gör hmmm. Vi hade tänkt äta solberghs godingar (varmkorv) med bröd imorgon te x på förpackningen kan jag inte utläsa att de ska innehålla mjölk men mjölkfritt står ej heller och nu när jag kollar på deras hemsida så står det att godingar innehåller mjölkprotein! Nån som vet om just denna produkt? Sen tänkte vi även äta tacos i helgen och vad jag förstått så ska både tortillas och hårda subs funka liksom tacomixen och guacamolemixen? BAra skippa gräddfilen och osten då i sånt fall. Riktig novis på detta kan jag säga hoppas nån kan förbarma sig över mig! ?
    Korvarna har jag ingen aning om men taccos brukar inte vara något problem. Kolla att det inte står något med vassle eller kassein eller något som heter nått med mjölk i bara. Läs även Miralicias blogg, för någon dag sedan skrev hon en jättebra sammanställning med vad du kan ersätta olika mjölkprodukter med. Läs även K kavats blogg (ts) hon har sammanfattat vad som kan stå i innehållsförteckningarna om det är mjölk i.
  • Allrona

Någon som kan hjälpa mig översätta innehållsförteckningen i "no egg" ?

Potato starch = potatisstärkelse
    topioca flour
    vegetable gum = vegetabiliska bindemedel
    methylcellulose
    calcium carbonate
    citric acid

Svar på tråden Allergitråden