• Tibell

Allergitråden

Idag hade de ätit ägg på dagis..
    Sist de åt fick dottern massa eksem, diarré och allmänt orolig . Hon ätit ju inte ägg själv men kan ha hittat smulor eller fått spår i sig på något vänster
    Ikväll såg jag att det började komma eksem på magen och ryggen. Hon har fått fler runda röda torrfläckar och nattningen tog 2 h !! Brukar ta 2 minuter drygt..
    Hon var inte ledsen men hade väldig svårt att komma till ro..
    Det måste ju vara ägg hon reagerar på? Kan inte se något annat samband..
    Men hur ska vi göra nu ? Äggförbud pratade köket om men jag tycker det känns så drastiskt..
    Hon blir ju inte allvarligt sjuk.. Men såklart synd om henne ändå..
    Hur hade ni gjort ?

• Tibell

Saffe: tredagars febern ? Min dotter såg hemsk ut efter den..

Mithrandil : hur menar du med 4 puffar ? Ger du det på en och samma gång ?
    Till oss har de sagt att vi får ge 8 airomir om dagen..
    Sist när Bella var dålig fick hon sammanlagt 10 men hade ändå 92-94% i Syresättningen när vi kom in :(

Nu har Bella gått på dubbel underhållsdos och började igår att rossla och flåsa igen :(
    Blir så trött på det här ...

• Tibell

Mithrandil : ja det låter jätte mycket .. Det måste ju innebära att hon mer än dubblar maxdosen per dag ?
    Till oss har de sagt att vi ska åka in om dagsdosen ( 8 puffar ) inte räcker till.. Och det gör ju ni åt bara vid två tilfällen..
    Det måste ju kunna ge er något starkare då?

Jag tycker du ska ringa och kolla om det verkligen blivit rätt och att det isåfall inte hjälper.

• Tibell

Mithrandil : vad har hon för styrka på airomiren ? Det kanske finns olika ?
    Jag tycker det låter som helt orimliga mängder airomir... Och det verkar ju inte hjälpa något vidare ?
    Eller så har de ordinerat mängden grundat på att det är rs.. Så blir barnen ofta väldigt sjuka.
    För en vanlig förkylningsastma låter mängden jätte knas.

Idag sattes det äggförbud på Bellas dagis :(
    Hon har haft diarré hela dagen idag... Ungefär som vatten :(

• Tibell
    Kavat skrev 2011-03-02 09:19:58 följande:
    På sonens dagis får de inte äta kokt ägg. Men det är han och en till som är allergiska. Den andre reagerar enligt dem varje gång de hade kokt ägg, men inte på majonässåserna (som är rått ägg). Men tydligen så kladdas det hejdlöst med kokt ägg och är svårt att få bort, så de sa att det var därför.
    Men mår hon dåligt av det tycker jag absolut att ni ska ta bort det. Eksem, diarré och allmänt orolig är inte ok tillstånd och jag tycker inte alls att det är drastiskt att ta bort ägg på dagis. Hon mår ju inte bra. Ni kan ju inte ha det så här en gång i veckan - minst?
    Sen är frågan om de också har majonässåser och ägg i maten och hur det funkar?

Hur var natten?
    Natten har gått bra..
    Dessvärre har hon bajsat flera gånger idag meddelade dagis, ungefär som vatten så vi fick hennes kläder i en påse med oss hem =/
    Så idag tog beslutet om att ägg tas omgående bort från dagis..
    Nu hoppas vi inte diarrén sitter i lika länge som sist..
  • Tibell

Mithrandil : vid vilka symtom inhalerar du henne ? Är det "bara" knastret eller är det andningssvårigheter också ?
    För Bella knastrade ju precis som Amanda gör men vi inhalerade henne bara var tredje timme ändå, trots att hon knastrade hela tiden.
    Airomiret öppnar ju bara upp luftrören så barnet lättare kan andas och hosta upp slemmet. Så istället för att ge så många doser kanske ni kunde testa att få henne att hosta upp slemmet efter de två första ( vi gav alltid två direkt )
    Alltså busa upp henne så hostan kommer och hon får loss slemmet? Eller kanske testa något slemlösande hostmedicin ?
    Jag tycker inte hon ska få mer än 8-10 puffar på en hel dag. Den mängden läkaren sagt åt er är ju jätte stor :-0

• Tibell

Ser absolut som en allergisk reaktion..lille gubben =/
    Kan ju vara reaktion på vete,  men då borde ni ju ha sett någon liten reaktion de andra gångerna han ätit?
    vad hade han för värde på vete på rast?

Ni har inte ätit ägg hemma då? Eller smörjt honom med ägg/mjölk rester på händerna ? Öppnat en påse med nötter??

• Tibell

Mithrandil : ja jag tycker verkligen du ska in med henne i morgon! Så kanske hon kan få lite ventolin eller något annat lite starkare.
    Jag tycker ju det låter som att det kanske är rs eller lunginflammation eftersom astmamedicinerna inte får henne bättre :(
    Be dem ta ny sänka och kanske till och med lungröntgen och rs prov.
    Hoppas hon piggnar till snart lilla skruttan !!

• Tibell

Bra att du ringer och frågar.. Förhoppningsvis får du en som har lite svar !

Har hon blivit såhär dålig innan vid förkylningar?

• Tibell

Mithrandil : vad sa 1177?
    Jag tycker ju det låter som att det vore något mer som gör henne dålig. Med tanke på att hon egentligen fått alldeles för mycket airomir och ändå knastrar och piper :(
    Hoppas ni kan få mer svar i morgon när ni åker in.

Svar på tråden Allergitråden