• Tibell

Allergitråden

Filma indragningarna och ha med dig när ni får en tid nästa gång... Så gjorde jag! Så fick faktiskt läkaren själv se hur hon ser ut.. Ett litet tips bara!

Men jag tycker det låter som att ni ska in ändå :( inte roligt när de har det jobbigt de små liven. Och ser du att hon har indragningar så är det säkert så med!

• Tibell
    mithrandil skrev 2011-02-26 18:09:57 följande:
    Lillan har varit jättebra här idag sen de vaknade så vi åkte aldrig in. Men nu börjas det igen, värre än innan och med djupare indragningar. Min sambo säger att jag inbillar mig och att det beror på förkylningen men jag är helt säker på att det är något fel. antagligen har hon förkylningsastma så jag ska, som du skriver, kräva en ordentlig utredning. De andra gångerna vi varit på våra tider har hon ju låtit bra så vi har fått åka hem igen, men de måste ju lyssna på vad en förälder säger också. Klart hon inte rosslar när man får en tid "på onsdag kl 14"
    Hoppas hon blir bra snart eran lilla snutta =/ Uppdatera oss gärna om ni åkt in och hur det gick. Kram

I morse var lillans "äggfläckar" ( kallar dem för det i brist på annat, de beter sig ju precis som det ;) ) helt hudfärgade. De ser ungefär ut som hudfärgad elefanthud, typ.
    Men nu ikväll vart de illröda igen =0
    Hon har ätit althera, lite strips från mc donalds ( kollade allergiinfon innan och de var ok) och de har funkar innan också, mamma scans köttbullar, potatis . Alltså inget knasigt. Vi har heller inte ätit ägg..
    Tja, hon verkar ju inte ha ont av dem i allafall..

K Kavat : Din son som är bland de känsligaste här inne klarade väl av att äta friterad pommes ??
    Bella reagerde en gång när hon fick på Ikea men har aldrig reagerat på Mc donalds. När hon fick på Ikea blev ju hela hon prickig, Vet ej om det berodde på att de låg på samma tallrik med en sås som var gjort på ägg eller om det legat något på bordet innan...
  • Tibell
    Kavat skrev 2011-02-26 19:56:27 följande:
    Det senaste så har det varit ok ungefär hälften av gångerna. Han har ätit korven på Ikea (avsköljd eftersom de står med korvbröd typ över korven) och pommes (men jag ber alltid att få dem separat i en skål ). På McD har han fått hamburgerköttet till 10:- hamburgarna och pommes.
    Vi torkar alltid av runt där han ska sitta och tvättar händer innan osv, men senaste har det inte funkat alls. Men känns som att han bli känsligare och känsligare..? Eller så slarvas det för mycket...? Det räcker ju med så lite för att han ska bli dåligt.

Idag är han äntligen rätt ok i både humör och hud men äter fortfarande inte ok. Han slutar typ äta nästan när han får i sig saker han inte tål. Och usch, vad man tycker synd om honom och vad hopplöst jobbigt han haft det hela veckan...
    Men då är det vete han reagerat på eller ?

Jag har ju ingen aning om vad som gör att hennes fläckar blossar upp men misstänker ju ägg. Är nästan helt hundra på att det INTE är vete i allafall...
    Har kollat allergiinfon igen och ser att chicken nuggetsen innehöll ägg. Storasyster som satt vid samma bord åt dessa..
    Kan ju hända att Bella lyckades peta lite på henne eller att hon reagerat luftburet ??
    Hur som verkar hon inte må dåligt av dessa. Jag hoppas bara INTE hon fick i sig något. Sist hade hon diarré i en vecka =0

Usch vad jobbigt han haft det eran lille kille =/ Ska hålla tummarna att han mår bättre snart <3
    När Bella fick fel mjölk ( rice dreamen ) slutade hon äta i 1½ vecka. Vi var jätte oroliga här hemma men tillslut släppte det..
    Dumma allergier =/
  • Tibell

Ja för det känns inte som att hon fått ägg i sig, möjligtvis spår isåfall. För det är bara fläckarna som triggats igång. Den enda gången hon faktiskt fått ägg i sig blev hela hon prickig.. Fast det lär vi se imorgon..

Så jag hoppas inte hon fick i sig något knas.. För veckolånga diarréblöjor vill vi inte ha :)

• Tibell

Mithrandil = Var jätte svårt att se .. Men visst ser jag indragningarna. Sen kan jag tyvärr inte uttala mig om det är normalt eller inte för Bella andas alltid så..

Hade hon varit i rörelse innan? För hade hon varit aktiv hade jag nog inte oroat mig.
    Men som sagt. super svårt att avgöra på en sådan kort film...
    Hur ser hon ut nu ? Har hon dessa indragningar nu med ?

Hur som tycker jag du ska visa läkaren dessa filmer när ni ska på astmautredning.
    Jag tycker det låter som att hon har förkylningsastma..för dessa problem kommer väl i samband med infektioner kan jag tro ?

• Tibell

Sen tänkte jag på en sak du skrev. Du sa att de kan uppstå när som men också försvinna närsom ?
    Kan de komma vid aktivitet och försvinna när hon håller sig lugn ?
    Eller kan det komma även när hon är lugn och försvinna vid aktivitet ?
    För när Bella får indragningar är det antingen inhalation eller vila som gäller för att det ska lugna sig.. Annars slutar det inte =/

• Tibell

Mitt råd är ju att filma en massa och visa upp eftersom barnen alltid har en förmåga att bli bra när man kommer dit ;)
    Nu både syntes det och hördes på lungorna när vi var hos läkaren sist men jag visade ändå filmerna på hur hon är som "frisk" han höll med om att hon hade ansträngd andning även då
    Jag har ju också slagits med mina hjärnspöken angående hennes astma och liksom trott att hennes symtom varit helt normala... Och det var ju ingen annan än jag som reagerade över att hon rosslade som en kaffekokare, flåsade som en hund vid minsta aktivitet och var snabbandad HELA tiden. Tillslut ( i tisdags ) fick de andra upp ögonen och lilla hönan har därför gått undermedicinerad hela vintern =/
    Men nu verkar det peppar peppar ha gått åt det bättre hållet..

Jag hoppas ni får komma på en undersökning relativt snabbt så din dotter kan ställas på medicin i såfall..
    Men som sagt, får hon dessa indragningar så åk in direkt till akuten..så hinner det väl inte släppa?
    Sen kan ju indragningarna ha med förkylningen att göra med såklart. För är barnet väldigt täppt i näsan måste de använda munnen och magen för att andas och då blir det lite mer ansträngt..
    Och då blir det ju även lite svårare att leka som vanligt..

• Tibell
    Miralicia skrev 2011-02-26 21:46:30 följande:
    Fast jag har inte varit med om någon McD-restaurang där de inte har friterat pommesen i separat fritös (däremot så kan det andra som friteras, friteras lite kors och tvärs i samma fritös - nuggets, fiskburgare, pajer etc)
    Ja Jag har också för mig att de friteras separat... det var därför vi vågade chansa!
  • Tibell
    mithrandil skrev 2011-02-26 21:55:39 följande:
    Vissa verkar visst få allt på en gång. Er tjej har väl massa födoämnes allergier + astma?
    Hur gammal är hon?

Här lär absolut ha hunnit sluta innan vi kommer fram till läkaren men jag får väl se till att busa upp henne lite innan. Vi har 7mål till närmsta barnakut.

Känner såväl igen det där med att vara misstrodd så jag kommer definitvt göra som du råder mig till. Ska filma så ofta och mycket jag kan. Det är väl för att alla misstror en som gör att man själv tvekar på sin eget omdömme. Här pendlar jag mellan att vara helt säker på att något är fel till att det bara är vanliga förkylningssymptom. Men som jag själv skrev herromdagen, bättre åka in 1gång för mycket än 1 gång för lite. Så imorn åker vi oavsett vad sambon säger om det. Han kan åka med sonen till badhuset så länge så slipper de iaf följa med dit.
    Ja hon har massa allergier med den lilla skruttan..+ dum astma. Hon är 16 månader.

Jag tycker verkligen du ska åka in med henne. Är det något knas ( alltså astma ) kommer läkaren kunna höra det på lungorna. Fråga mig inte hur men läkaren lyckades höra det på Bella.
    Men visa honom/henne filmerna också, om det nu skulle vara så att det inte hörs något  imorgon..så kanske ni får gehör på så sätt =)
    Vi har ju också långt till närmsta akut ( drygt 6 mil ) så det känns såå skönt att ha pariboyn och ventolin hemma om hon skulle få det jobbigt 
    Inte så lockande att åka in mitt i natten
  • Tibell

Fasen, dottern måste ha reagerat på något. Redan vaknat 3 ggr och varit ledsen . Ville dessutom inte ha sin vällingflaska till kvällen, den som i normala fall är livsviktig =/
    Åhhh vad jag hoppas natten blir bra. Den senaste veckan har vi varit uppe mer än sovit pga av alla inhalationer och oroligheter..suck..

Svar på tråden Allergitråden