• Kavat

Allergitråden

Upptäckte en trist men interssant sak. Liten blev prickig i ansiktet efter att han ammat i morse. (I natt såg jag ju inte hur han såg ut) I morse var han rödflammig och prickig i blöjan och insåg att nu har han fått i sig något igen.. Misstanke på saffran eller Rapsy, då det är det enda annorlunda jag åt i går. Sen blev det samma sak - eksemprickig i ansiktet när jag ammade honom i förmiddags och när jag bytte blöja insåg jag. Han var bara eksemprickig där kisset legat emot. Alltså hela rumpan var hur fin som helst utan prickar. Har aldrig sett det så tydligt innan att de bara reagerat på kisset liksom...

Visade två av tjejerna på öf som nog tycker jag är lite för "pricksjuk". Kommentarerna var sådär såg våra barn ut jämt och de sov ju inte heller och hade klåda, men det var ingen fara, typ.
    Ja, så där fick jag stå och "försvara" att jag inte tyckte det var ok. Alltså han brukar inte se ut sådär och när det sammanfaller med att han inte sover bra så är valet rätt enkelt...

• Kavat

Shit pomfritt! Läste på EyeQ Omega3 som innehåller "naturlig E-vitamin (d-alfa-tokogerol från soja). Totalt missat!
    Men frågan är hur små/stora mängder det är?
    Miralicia, har du koll?

• Kavat
    JPL skrev 2010-12-01 18:09:44 följande:
    Kan bara skaka på huvudet instämmande. Prickar och kräknignar hos barn är så utbrett att folk tycker att det är normalt. När det borde kallas vanligt men inte normalt.
    Och efter att han bajsat så är rumpan prickig också. Så tydligt att jag nästan borde tagit foto för att visa. Lite synd bara att man inte förstod det med de andra barnen. Och att BVC inte hade bättre koll. Frätande bajs och kiss är inte normalt...

Jag hade velat haft en BVC-utbildning om allergier för alla sveriges BVC, men misstänker att det är typ stört omöjligt. Det är precis som att "ja, men så här är alla barn, så här har det alltid varit och då är det ok, h*n växer som h*n ska..."

Men visst är det sjukt att så många barn lider av både magont, eksem som blir sår och allt möjligt pga "allt är normalt"....
  • Kavat
    Mela78 skrev 2010-12-01 20:40:01 följande:
    Det har diskuterats i tråden om olika salvor och krämer, nu hittar jag inte till diskussionen och söker efter en speciell sort som jag vet har förekommit i diskussionen. Det jag söker efter är en kräm som inte innehåller kortison men fungerar bra istället för kortison, om jag nu minns rätt. Någon som vet vad jag är frågar efter?
    Protopic!
  • Kavat
    JPL skrev 2010-12-01 18:12:45 följande:
    Tycker ni att jag behöver bry mig om eksem som kommit nu när det varit kallt? Vi brukar ju inte ha problem med det, så det är inte eksem som funnits och blivit värre utan helt nytt för oss. Kring munnen och på armarna. Ska jag jaga nya födoämnen eller hoppas på att det är kylan?
    I ansiktet hade jag nog inte tyckt var så konstigt alls. Men armarna? Hur då, var då?
  • Kavat
    JPL skrev 2010-12-02 11:51:49 följande:
    Händerna och nederdelen av armarna, inte i böjvecken. Skrovliga, avlånga , oregelbundna områden. Han kan ha varit ute en stund utan vantar innan jag hinner efter och sätter på dem. Eftersom jag inte har någon som helst erfarenhet av eksem pga kyla så blir jag förvirrad. Att de inte brukar ha eksem alls underlättar ju inte. Vet inte hur jag ska tolka det. Det är samma barn som nyligen hade nässelutslag som gick bort på ett dygn.
    Blå Flygare skrev 2010-12-03 08:53:08 följande:
    Är det kallt ute blir det också väldigt torr luft inne. Så typiskt ser man då eksem i ansiktet och av kylan och torr hud i övrigt. Oftaextra torr på händerna och nedreunderarmarna eftersom händerna ofta blir kalla eller våta ute med.
    Jag tror på Blå Myran. Mina händer som inte har eksem i vanliga fall blir väldigt nariga och kliar när det är kallt. Tvättar ju mig i tid och otid dessutom, vilket gör att de i normalfallet är åt torrare hållet och då kyla på det så blir de hemska och får eksemliknande sår och kli. Så jag tror helt klart också att det är kylan som gör det.

Försök smörja honom med något skyddande om händerna som inte är vatten i. Zink? Nje, vet inte, det kladdar väl kanske lite väl bra och fläckar... Men jag tror med erfarenhet av mina egna händer att det är bättre om de är mjuka och goa från början så underhåll dem ordentligt när han är inne.
  • Kavat
    JPL skrev 2010-12-03 09:15:39 följande:
    Låter vettigt. Då smörjer jag alltså bara med mjukgörande och inget kortison eller Protopic?
    Är det illa hade jag tagit Protopic för att få bort det. Men se till att han inte stoppar de i munnen då.
    Och sen efter en liten stund, min älsklingsalva Locobase Repair i tjockt lager så det tar en liten stund innan det går in.
    Så hade jag gjort.
  • Kavat
    Blå Flygare skrev 2010-12-03 09:35:14 följande:
    Städat, bakat och ståtti, och nu en dag innan adventskalaset är båda småsjuka. Inställd julfest och antagligen blir adventsfikatinställt eftersom det ska komma småbarn och en nykläckt. Jagär så j-a trött på dessa förkylningar - har inte haft en hel VAB-fri vecka på hela hösten Just lämnat in 6 intyg till dagis från den senaste månaden. Snart tar väl dagarna slut...
    Har denna hösten/vintern varit lika överjäkling för er andra med eller utan astmabarn? Om det ändå bara varit A, men S har ju varit lika illa hon. Skrikandes
    Hjärta

Mina går ju bara 15 timmar, men har varit 13 dagar på ung 8 veckor,dvs ungefär halva tiden. Fast då var de ju hemma två dagar när städ och kokerska var sjuka. Men jag är ju ändå hemma med liten, så här är det ingen arbetsplats som undrar var jag är...
  • Kavat
    t0va skrev 2010-12-04 18:41:01 följande:
    Någon som vet om det är skillnad på profylac och althera? Nu har sonen ätit Althera i 2 dygn och jag tycker han kräks så mycket igen. Fast jag tror han har tänder som bråkar för nu tuggar han på mig så fort han kommer åt.
    På rak arm, det är laktos i Althéra.
Svar på tråden Allergitråden