• Kavat

Allergitråden

tes 75 skrev 2010-12-21 21:49:15 följande:
    ja. dessa sädesslag & magen & humöret.. efter en period av fasta fina blöjor (tom förstoppning så vi fick åka till akuten Förvånad) sprutar det nu ur sonens rumpa.. vi provocerade med havre förra veckan (gjorde välling på solhavre), & så fick han lite vete & råg i helgen. i lördags, när han fick vete, svullnade magen upp efteråt & han ville inte äta något mer den dagen. bajsade inget på hela dagen heller. i söndags bajsade han ett par jättebra blöjor, efter att ha ätit Wasa Delikatess. så igår, måndag & därmed dagisdag, ville han bara ha halva kvällsvällingen (bara rismjölk & rismjöl), pruttade massvis & bajsade ett par lösa blöjor. vi tänkte att det berodde på helgens sädesslagsintag, men sedan ville han i morse inte äta något alls, varken välling eller macka. efter dagis fortsatte matvägran, & nu ikväll har han haft riktigt rinnande diarréer. och utslag runt munnen.

hm. sädesslag har han inte fått sedan i söndags, borde det ge så kraftiga effekter på magen NU? han har också utslag runt munnen, som när han ätit majs. vi vet att han får kraftiga diarréer av majs, och misstag med majs har de ju gjort förut på dagiset. suck. ja, kanske är det en vikarie i köket på vår sons dagis också, som gett honom glutenfria makaroner el likn igår & idag. eller vad tror ni, kan det vara helgens sädesslagsprovoceringar som pajjat magen så till den milda grad att han mår sämre & sämre trots sädesslagsstopp? (han är testad för celiaki 2 ggr, med negativt resultat).
    Jag TROR magen pajat av sädesslag och sen är den superkänslig och då funkar kanske inte majs heller/sämre än vanligt. Så om jag var du hade jag nog gått ner på "risdiet" (alltså inte majs) tills magen blir mer stabil. Sagolika blåbärssoppa är lite stoppande.
  • Kavat
    tes 75 skrev 2010-12-21 21:54:21 följande:
    uppdatering: vi har nu kört mjölkfritt en vecka (även den nattliga NAN-flaskan är utbytt mot Althera), & hon kräks numer inte alls & bajsar ok. vad tycker ni, ska vi be om att få althera på "recept" (eller förskrivning eller vad det heter) bara för denna enda nattliga flaska ersättning? eller borde vi ge henne mer Althera om dagarna nu när hon inte kan äta vanlig bebisgröt & -välling? vi ger henne Enago gröt till frukost, EnaGo välling på kvällen. hon är 9 månader.
    Bättre blanda så mycket du kan. Althéra innehåller ju dessutom laktos, kan kanske vara bra att hålla uppe den toleransen (märkt att viss medicin innehåller laktos).

Och så kan du göra egen gröt. Jag hade velat ha komlementet!
  • Kavat
    Pernilla3 skrev 2010-12-23 17:42:05 följande:
    Hej!

Har en akut fråga; Köpte Carlshamns glutenfria bakmix muffins. Gjorde iordning den nu och läser på paketet och där står det havremjöl. Enl dietisterna så skulle vi inte ge henne havre eftersom hon är så liten ännu, men gäller de även de produkter som man hittar på den glutenfria hyllan? Innebär det att jag verkligen måste läsa på allt där med, trots att det står glutenfritt?
    Skulle verkligen behöva svar på detta om någon kan, för jag sitter här med nybakade muffins och vet inte om jag kan ge det till dottern!

Tack!
    Jag hade inte gett!
    Och ja, du måste läsa på allt. Glutenfritt innehåller även ofta vetestärkelse och det fixar få veteallergiker.
  • Kavat
    trållmor skrev 2010-12-24 09:46:45 följande:
    God Jul önskar familjen Kjellerås Tomte

Timon har fått komma hem, utan en riktig undersökning (de kollade halsen och öronen) med orden "kom tillbaka om han får nya attacker" Förvånad och Fredrik förstod varför de sa så och kände att han inte kunde med att argumentera med dem eftersom han inte fått några nya magsmärteattacker där, så han åkte hem. Men sen när Fredrik kom hem så började vi fundera, KAN det vara att Timon fick ett glas med Apotekarnes julmust (ca 0,5 dl bara i den muggen) som gjorde det? I så fall är det den värsta magondeattacken vi har varit med om i allergiväg, om man då bortser från att det varken är förstoppning, diarée eller spyor inräknat i symtomväg. Han fick lite röda kinder strax efter, men ingenting annat. Kan julmusten verkligen ha orsakat de magsmärteattackerna? Han låg på golvet och skrek och grät av smärta vid fyra tillfällen igår.
    Usch då..
    Det är ju malt i julmusten om inte jag minns fel. Inte ens jag har vågat dricka... Ska ju vara glutenfri = ok för en glutenintolerant, men inte om man inte tål sädesslag...
  • Kavat
    trållmor skrev 2010-12-24 23:22:17 följande:
    Vi har inte råkat ut för malt i några innehållsförteckningar förrän nu heller. Våra barn verkar ju vara väldigt känsliga också, och reagerar på druvsocker, dextros odyl, så det är väl inte så konstigt att Timon reagerade så starkt. De fick ju julmust på dagis också sista dagen, men vi har ingen aning om hur mycket han drack, men efter jullovet så får vi säga att de inte funkar. Känns ändå skönt att det inte är blindtarmen (för det känns ju som att det här svaret är givet om varför han fick sina extrema magsmärtor). Idag har han inte haft lika ont, så dagen har ändå förflutit hyfsat bra

Tack för dina värmande ord Hjärta Jag var tvungen att logga ut och gråta en skvätt för vad vi orsakat honom själva Gråter
    *kramar om* Hjärta

Det är inte så lätt att ha full koll alla gånger. Nu vet ni ju å andra sidan att det inte funkar, om det var väl bra att det var dagen innan julafton åtminstonde.

Själva var vi, eller i alla fall jag på helspänn i går. Det var ägg och ägg och mackor och ägg. Men jag var skittydlig när vi kom och påminde alla om sonens allergi. Och det gick bra. Inte ett synligt utslag igår, inte ens via kontakt av vete. Min mamma påminde vi några extra gågner. som vanligt. Hon satte sig och käkade pepparkaka när sonen satt i hennes knä och åt på sin pepparkaka!  Men, som sagt, det gick bra.

Liten får prickar av något som vi inte vet, kontakt med något, alternativt att han suger på sina fingrar efter kontakt med något... Men vad? Händer även hemma, men oftare borta. Det är inte ägg (har vi inte hemma), tror inte på sädesslag (noggranna hemma) och soja går bort (finns knappt hemma) så då är det väl mjölk kvar... Ja, det blir årets uppdrag att ta reda på..
  • Kavat
    ELI79 skrev 2010-12-26 23:26:59 följande:
    Nä det sitter fortfarande i. Han åt ju alltså godiset i lördags fm och i dag är det ungefär som det var i går. Det brukar sitta i några dagar, kanske uppåt en vecka. Spelar ingen roll om man smörjer eller inte.

Ni vars barn inte tål färgämnen, är det alla färgämnen eller är det något speciellt?
    Min dotter tål inte karminrött E120 och det finns i typ allt rött och rosa godis. Men fördelen är att om det inte finns E120 så finns det heller inte glukossirap... Vi köper bara ekologiskt godis och Little Beckys marshmallows typ. Båda barnen äter samma.
    Så jag vet inte hur du skulle kunna testa om det är färgämne egentligen. Eftersom ekologiskt godis inte innehåller glukossirap, men heller inte färgämne. Läsk, saft kanske du kan hitta utan glukos men med färg? Men finns det inga produkter att använda så är det ju ingen idé att veta vad det är tycker jag. Alltså har man inget behov av att äta det så är det ju ingen idé att ge. Färgämne är ju inget viktigt, tvärtom, så var glad att de slipper skiten.   Men spelar det någon roll om det är färgämne eller glukossirap egentligen? Då får ni testa Eldorados jordgubbssylt, innehåller inte färgämne.... Men jag tycker att väl tyvärr bara att acceptera att det inte funkar med vanligt godis just nu?

Jag skulle aldrig få för mig att testa med glukossirap igen "frivilligt" på lilleman, han blev så otroligt dålig av en matsked sylt med fruktos-glukossirap så 10 dagars insmorningar av eksem, klåda, diarrér och vaknätter är inte värt det. Blev samma resultat när vik. kokerska gjorde fel på dagis...
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-12-26 19:10:59 följande:
    Klart han kan se ut så av glukossirap! Men får han inte röda kinder av vete också?? Om han inte får det kanske det är något annat i godiset han reagerar på?? Det ser i vilket fall som helst inte roligt ut!
    B får ju illröda prickar i massvis runt mun/näsa och ibland ögon när hon får i sig någon form av vete, alltså både av vanligt vete, glukossirap och vetestärkelse.

Måste faktiskt säga att julen gått riktigt bra. Sett framför mig hur barnen ska ha fått i sig fel mat flera gånger om men allt har gått fint. Har visseligen lagat nästan all mat själv och tagit med bara för att vara på den säkra sidan men ändå =)
    Bara jag själv som slarvat lite och det har jag fått sota för vill jag lova...
    I morgon ska jag ringa och kolla om remissen var ämnat för lapptest eller inte..och när vi ska få komma!
    Hoppas det har gått bra för er med och era barn nu vid jul!
    Skönt att höra att julen gick bra, men mindre kul för dig. Du får gärna inboxa om du vill. Håller tummarna för snabbt lapptest!
  • Kavat
    t0va skrev 2010-12-25 22:27:15 följande:
    Idag har jag funderat på om någon gett mitt knott mjölk, han har varit gasig hela dagen, ätit massor, varit ledsen och orolig. Fast det kan vara att det varit jättestökigt också. Har varit ett krävande barn här med sina föräldrar som också hörs massor, blev nog en chock för vår lille kille som visserligen är van med ljud men inte skrik från vuxna människor och större barn. 

Förut fick han smaka en sak av min mor, jag var inte där då men hon kommenterade "det här kan du smaka på för det innehåller inte mjölk" fast jag kollade innehållsförteckningen och det var mjölk, men han fick inte i sig något som tur var. Så jag känner inte att jag kan lita på henne till 100%, resten av folket här verkar förstå att det inte är ok att låta honom provsmaka grädde och sånt.

Får se om morgondagen blir bättre, kan ju vara tänder också, nu börjar det kännas något hårt och gjorde ont när han tuggade på mitt finger förut. Så jag hoppas att det är tänder och inte att någon gått emot oss. Svårt det här med folk, för jag kan inte övervaka varje steg de tar, även om jag har rätt så bra koll på vad som står på bordet.  
    Blä och fy när man inte får förståelsen. Det är ju inte de som får stå ut med vaknätter och dåligt humör mm.. Hoppas han är bättre nu.
  • Kavat

En vän har problem med dagis. Vad har man för rättigheter egentligen? Något konkret att trycka upp i näsan på en förskolechef som tycker det är ok att barnet ska få i sig saker dagligen vilket resulterar i eksem och diarréer?  "Det är ju bara eksem och diarré.." är chefens kommentar, H*n dör ju inte typ...

Jag blir skitarg och vet ju att man har rätt till att må bra på dagis. Men finns det något konkret, lagtext osv?

Hjälp!!!

Svar på tråden Allergitråden