• Kavat

Allergitråden

ELI79 skrev 2010-12-08 20:31:24 följande:
    bra och bra. han har varit bättre men nätterna har inte varit bra. han har inte haft dåligt humör o han har inte haft stor mage men nätterna har inte varit bra (så jag veti nte om det har med något annat  att göra eller vad det är).

Vi körde ju vetefritt fr o m mars och då blev han ju jättebra och allt bara vände...sen var det bra fram till i somras då han ju fick vete när vi var hos min sambos mamma (minns ni??) det var ju ca 4 dagar med vete där. efter det så har det inte blivit riktigt bra. Det var då nätterna började krångla men humöret var bra.

Humöret har varit bra så fort vi kört vetefritt...men inte nätterna...han har varit vaken 2-4 timmar per natt sedan januari i år. Han har snittat kanske 1-2 hela nätter varje månad, i övrigt vaken varje natt...
    Läste tillbaks innan (sök på ditt gamla nick) och då var han ok en kort period åtminstonde. Även nätter om jag tolkade det rätt. Men exakt vad han åt då vet jag inte.

Jag envisas med att påstå att han inte är ok på nätterna är för att det är något som stör honom och jag tror på allergi. Men vad det är, om det är vetestärkelse, havre, råg, mjölk eller något annat...???
    Det är för mig typexemplet på allergi, din son och min reagerar så lika på så många saker, så jag kan nästa sätta något på att det är något som stör, som gör att han vaknar. Min son behöver alltså bara vara hemma och äta hos min mamma och inte tvättat händerna eller liknande för att han ska vakna och inte vilja sova. Men som sagt, han blir ju eksemig också....

I och med att han sover så dåligt, har ni testat tillfälligt med tavegyl eller aerius och sett om det hjälper?

Spyr han något, kväljer?
  • Kavat
    Blå Flygare skrev 2010-12-09 20:02:28 följande:
    Vad skönt!

Vi var till dietisten idag. S har gått ner i vikt Men hon har växt. Dietisten trodde att vikten berodde på alla förkylningar hon haft (2 i månaden minst under hela hösten/vintern) Och eksem var visst ett stort problem för alla i år, så det var nog vädret och inte kosten. Har telefontid med läk imorgon, så då får vi se om hon håller med, och ffa vad vi ska göra åt förkylningarna!
    Extra berikning... *suck*

Nu är det veteprovocering som står på tur. Jag vågar inte ens hoppas! Känns skit-läskigt! Håll tummarna för att vi får en god jul
    Men, hm, om hon nu redan gått ner i vikt, ska ni verkligen provocera med vete  nu då i och med att viktnedgång är enda symptomet... Hur vet ni då vad som beror på vad?
  • Kavat
    ELI79 skrev 2010-12-09 10:03:43 följande:
    Nu har jag pratat med dietisten igen och hon är superbra! Hon tyckte absolut det lät som veteallergi och hon sa att om vi inte hade fått ordning på hans utbrott eller hans stora mage trots strikt vetefritt inom ett par veckor så skulle vi höra av oss så skulle hon fixa läkartid för då behöver han utredas mer. Så det känns bra! Hon tror verkligen på mig och det känns så skönt!
    Härligt att bli betrodd.
    Det känns som att det är en förutsättning och självklarhet, men det är ju tyvärr inte alltid det...
  • Kavat
    t0va skrev 2010-12-09 20:11:03 följande:
    Så underbart :D 

Idag har theo varit på bra humör, han gallskrek 1 gång men det var mitt fel för jag glömde tiden och tänkte inte på att han inte ätit på lång tid. När han fick lite mat så var han charmig och glad igen. Så vi kunde fortsätta gå i affärer och nu sover han fortfarande, ligger i babyskyddet på vagnen. Ofta vaknar han direkt när bilen stannat men nu har han sovit 4.5timme. Tror han är trött, men det har varit full fart med massa lek och skratt.

Hoppas det håller i sig över helgen för då ringer jag dietisten på måndag och fixar recept.  Det måste bli lugnt tills vi ska börja med lite smakportioner. 
    Solig
  • Kavat
    Blå Flygare skrev 2010-12-09 20:20:00 följande:
    Vi resonerar att antingen har hon gått ner av förkylningar eller råg. Vi kommer inte längre med råg nu för hon vill inte äta det (hmmm...) Nu ska hon bli bra från denna förkylning och med extra berikning kommer hon gå upp. Om hon inte gör det utan fortsätter gå ner så får man skylla på vete (finns ju även lite vete i råg osv) Hämtar hon upp så funkar vete. Men om förkylningarna fortsätter så blir det svårt, därav desperat samtal med läk imorgon
    Aha. Ja, shit, vad klurigt det måste vara.
    Men vad har du gjort med råg som hon inte äter? För man måste väl kunna göra rågbullar typ lussebullar mm som går ner?

Själv konstaterade jag nyss att jag måste fått i mig gluten från något, men vad? Har fått tillbaks onda blåsor i hårbotten... Och diverse andra symptom som att jag såg gravid ut i femte månaden häromdagen... Sonen är också superkass i huden. Men vad fasen är det ifrån? Han fick i sig hemma hos mina föräldrar i lördags, men det var troligen bara att han inte var ren och åt lördagsgodis... Mamma har ju benet i gips så lite svårt för henne att hålla rent.
  • Kavat
    t0va skrev 2010-12-11 21:34:37 följande:
    Ännu en fråga, om vi får recept på mat. Blir väl 6 burkar/uttag antar jag. Kan vi hämta ut 2 omgångar samtidigt då? Så slipper vi ränna runt och leta efter maten i en annan stad under julen. 
    Räcker 6 burkar i 2 månader?
  • Kavat
    t0va skrev 2010-12-11 23:02:51 följande:
    nej 3 dagar/burk på profylac, eller kanske lite mindre nu när han käkar 120ml ca 5 gånger/dygn. Typ 20-24 burkar går det åt på 2 månader. 
    Då har du fått alldeles för lite!!!! Man ska få så det räcker i 2 månader. Så på dem igen! Det blir ju både jobbigt och dyrt för er!

Funderar på om det finns något papper för att styrka det... Alltså varifrån det kommer. Men "alla" har det så.
  • Kavat
    Angel Gbg skrev 2010-12-12 09:31:51 följande:
    Rekomendationerna är att varje uttag ska räcka 2-3mån så jag tycker du ska försöka få ut mer/uttag. DOCK är det så att om man ska vara petig så ska dom inte skriva ut till barn som inte bevisligen är mjölkallergiska och enligt det jag lyckats läsa mig till i föreskrifterna så är bevis endast positiva prover så allt är lite beroende på vilken relation man har till sjukvården.

Försök att påpeka att det inte räcker rekomenderad tid men om dom då svarar att ja men ni ska egentligen inte ha rätt till förskrivning så var nöjd!
    Nej, visst ska väl utesluning och provocering räcka? Annars så hade jag bytt läkare. Stå på dig T0va säger jag. Vi får max antal uttag 6 st per år på våra grejer som  vi får till sonen. Ring och prata med apoteket, de som skickar ut, de borde veta. Så har du något säker källa.
  • Kavat
    2små2stora skrev 2010-12-14 12:49:50 följande:
    Idag har jag varit till BVC-läkaren med lilleman. Så nu ska jag ringa till lab för prover på honom. Och då inte pricktest utan blodprov för allergi mot ägg och mjölk vilket är det som jag misstänker mest. Är det så att han är mjölkallergisk så skriver hon utan diskussion ut ersättning om jag vill ha. Än så länge så helammar jag honom.
    Som tur är så brukar man bli betrodd när det är "samma symptom" på barn 2.. eller 3...

Synd bara att man ofta behöver stånga sig blodig med första...

Föresten, vilken knepig läkare ni har som ändrar sig så ang dottern...
  • Kavat
    Rasmus päron skrev 2010-12-14 21:22:17 följande:
    Här hemma har vi idag råkat ut för en ofrivillig veteprovocering... jag var så klantig så jag hade lämnat en påse med bröd så Rasmus kunde dra ner den, så rätt som så satt han och åt macka. Det underliga är att reaktionen helt uteblev, inga utslag - ingenting. Nu fick han ju iofs tavegyl direkt när vi såg att han fått i sig vete, men ändå. Han satte nog ändå i sig en 2*2cm stor bit....

Sen har jag en liten receptbön. Det har vist sig att Rasmus tål fisk men eftersom jag inte tål det själv så kan vi i princip bara göra lax hemma. Så om ni sitter på några bra laxrecept "utan allt" så får ni gärna dela med er!
    Lättaste är grovsalt på en plåt och en hel sida lax in i ugnen på ca 175 grader i ca 20 min. Köttet ska lossna från benen. Finhackat äpple är gott till och potatis, broccoli och mf smör.

Andra är laxpasta. Undrans om den finns i bloggen...?

Lax stektes i små tärningar och  lite stekt "spill" (eller tar några tärningar och delar i smått) kokas med kokosmjölk smaksatt med finklippt soltorkat tomat (med kryddor och olja), lite salt och bladspenat under tiden som pastan kokas. Sen lägger man i laxen i såsen precis innan servering.

Den görs på en höft så du får provsmaka, men det är supergott med soltorkad tomat i och ska vara den där med massa "kryddor", det är det som ger hela smaksättningen.
Svar på tråden Allergitråden