• Kavat

Allergitråden

2små2stora skrev 2010-11-29 14:43:11 följande:
    Nu har jag fått tid hos barnläkaren på bvc så att denna kan skriva en remiss till barnmottagningen. Jag kan inte hålla på och gissa vad det är som han reagerar på. Att utesluta mjölk/soja är en baggis så vi knappt använder det. Lagar alltid mat med iMat tex.
    Vi gissar på att det är ägg han reagerar på men det kan lika gärna vara något helt annat som gör att han reagerar på istort sett allt.
    Jobbigt.

Ä i ungefär samma situation här. Jag vet dock vad jag kan äta för att han ska må bra och inte bli prickig (men äter typ baskost plus fåtal saker) ... Men så fort jag gör utsvävningar eller testar något nytt är det kört. Han åt 5 eller 6 gånger i natt. jag tappade räkningen... Normalt äter han 1-2 gånger. Och idag är han alldeles prickig och gnällig..
  • Kavat
    FenomenaA skrev 2010-11-29 14:28:49 följande:
    Då så... nu har lilleman fått sin första (oplanerade) mjölkprovokation. Han är 14 mån och har aldrig ätit mjölk innan, och jag som ammar slutade med mjölk för ett år sedan. Han fick tag på syrrans tomma mjölkglas i förmiddags, och drack någon halv tsk iaf. En klassiker va? Inga reaktioner än. Vi går som på nålar... och hoppas att det inte blir nåt.
    Spännande... Håller tummarna!
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-11-27 11:40:54 följande:
    Hej tjejer! Vilket egenbakat bröd utan allt tycker ni är det bästa? Har någon ett bra recept på vanligt ljust bröd? Har fått ett recept innan minns jag men det var sparat på våran gamla data :(
    Vi älskar brödet i formlimpeform med massa saker i, men det blir bränt på ytan tyvärr så måste skära bort. Annars så köper vi Garbos Quinoabröd, det enda sonen tål och rostar.
    De hade guar i ett tag men nu har jag bara hittat utan igen.
  • Kavat
    Kavat skrev 2010-11-29 16:38:11 följande:
    Vi älskar brödet i formlimpeform med massa saker i, men det blir bränt på ytan tyvärr så måste skära bort. Annars så köper vi Garbos Quinoabröd, det enda sonen tål och rostar.
    De hade guar i ett tag men nu har jag bara hittat utan igen.
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b98965p1110633.html
  • Kavat

Jag har bra recept. Har po-fiber och oja (eller soltorkad tomat+oljan+kryddor) i samt fiber husk som också binder lite.
    Återkommer med mängder om det är intressant?

• Kavat
    lövet2 skrev 2010-11-30 16:26:59 följande:
    Ja, jag tar gärna emot recept. Det här är lite nytt för oss, och vi försöker hitta något annat än potatis på julbordet, som dottern kan äta ...
    Scans prinskorv! Gärna med "kronor" (skär kryss i ändarna) och stek i mf margarin. Lax, om det funkar. Scans bredbara leverpastej.

Sen finns det nog en hel del tips i http://utanallt.blogspot.com/ och kommer mera. Både jag och Blå Myran har  julgodis.
    Återkommer med receptet.
  • Kavat
    FenomenaA skrev 2010-11-30 13:11:15 följande:
    Är Garbos Quinoabröd naturligt glut.fritt och fritt från mjölk, soja, sojasläktingar och sojalecitin? Finns det fler såna produkter? Har bara läst om Moilas flatbread, men inte hittat dem. Har letat i frysdiskar många gånger men aldrig hittat nåt bröd som funkar för oss.
    Måste kolla upp sojalectin.
    Fanns som sagt medguar ett tag, men nu har jag bara sett utan guar.
  • Kavat
    lövet2 skrev 2010-11-30 16:35:09 följande:
    Leverpastejen vet vi, för det är just nu det enda pålägget vi hittat. Scans falukorv visste vi också, men roligt att prinskorven funkar lika bra! Laxen tyvärr - fisk är förbjudet ...
    Mamma Scans köttbullar är reservmart här hemma liksom Icas hamburgare (tror även Scan har utan allt) samt kycklingklubbor hm, är det guldfågelns tro? Ikeas revben funkade (vet dock inte om de har kvar dem)?
  • Kavat
    Kavat skrev 2010-11-30 16:39:50 följande:
    Måste kolla upp sojalectin.
    Fanns som sagt medguar ett tag, men nu har jag bara sett utan guar.
    INGEN sojalectin.
Svar på tråden Allergitråden