• Kavat

Allergitråden

Rasmus päron skrev 2010-11-14 09:49:42 följande:
    Tack Kavat gör bullreceptet! Bakade igår och det blev riktigt bra, både maken och lillen godkände resultatet..;) Idag blir det hallonfeepaj som efterrätt på fars dag!
    Solig Vad bra!
  • Kavat
    JPL skrev 2010-11-04 08:03:21 följande:

Jag har fått mitt nya beslut om vårdbidrag. Som vanligt ¼ för medtid och avslag på merkostnader. Den här handläggaren tycker att jag inte har någon som helst merkostnad för glutenfri kost eftersom barn under 16 får livsmedelsanvisning *rullar med ögonen*. Hur bemöter jag detta?

Jag tror också att det kan intressera er att jag fått beviljat både mjölkersättning och kalciumtillskott! Tror att det hänger på att jag bad läkaren vara tydlig i läkarintyget ang det.

Jag ska försöka återkomma till dig och mama law, när jag hinner.
    Men jag tycker det är löjligt lite med 1/4 för er... Avslag på merkostnade, men bara vissa utav merkostnaderna eller, eftersom  du fick för mjölk bl.a?
  • Kavat
    strutenssyster skrev 2010-11-13 17:57:54 följande:
    Hej!

Jag är ny här på familjeliv och hoppas mitt inlägg hamnar rätt!  Behöver hjälp och råd!

Jag har en son på 6 och en halv månad som precis börjat med smakisar, har annars bara ammat. Att amma har fungerat toppenbra! Jag gjorde väl inte direkt som de sa på bvc utan lät honom smaka på hipps päronpuré först, vilket han gillade. Dock blev han rödflammig i pannan/tinningarna. Detsamma när han fick smaka päron/aprikos någon dag senare. (Bara någon tesked av båda sorter.) Då fick han istället smaka Sempers banangröt (4 mån) dagen efter. Då fick han nässelutslag i ansiket/halsen. Jag fick panik och ringde 1177. De sa att jag skulle åka in till akuten, vilket jag gjorde. När vi väl kom fram hade utslagen bleknat. De trodde det var mjölkallergi...och att det andra rodnaderna i pannan kan vara överkänslighet? Vad är skillnaden??

Nu ska jag inte äta mjölkprodukter på två månader och han får inte heller äta något med mjölk.  Han har fått lite mosad potatis (han gillar det inte men hittills inga utslag/rodnader) och mosad banan (gillas bättre, ger heller inga utslag/rodnader än så länge). När han fick smaka yttepytte vispad grädde fick han ett nässelutslag på hakan. Idag fick han smaka mango och blev rödflammig (dock inga nässelutslag).

De enda symptom han haft tidigare under amning är en kort period med grönt bajs, samt  nu på senare tid röda prickar/torr hud runt munnen (som bvc sagt är degelutslag).

Jag är såååå orolig för min lille prins...

Vad ska jag ge honom, vad ska jag undvika? Utesluta all frukt utom banan, eller fortsätta ge fast han blir röd? Fortsätta med potatis? Pröva andra grönsaker? Sluta helt med smakisar och helamma tillsvidare? Någon med likande erfarenheter som kan hjälpa? BVC är inte till stor hjälp. Läkaren sa i princip bara att  när du prövar mjölk nästa gång behöver du ju inte vara i ett flygplan eller på en båt.. ???!

Kram// L
    Blå Flygare skrev 2010-11-13 20:41:15 följande:
    Det låter bra att han just inte reagerat på amningen trots att du ätit som vanligt, då är han inte superkänslig iaf. Men en allergi kan förvärras, så läk har nog rätt i att du ska undvika mjölk i din kost framöver. Kanske försvinner den torra huden då om ni har tur. Undvik soja eftersom nära hälften av alla mjölkallergiker utvecklar allergi mot soja.

Jag hade hållit mig till standardplanen vid introduktion av ny mat: först rotfrukterna, sen grönsaker, sen kan ni testa frukt. Alt börja med gröt, men då är problemet att de innehåller flra olika saker. En ny sak i veckan, inte mer så ni vet säkert vad ev. reaktioner beror på. Och börja med max ½ tsk första dagen och öka sakta under veckan upp till ½ dl. Efter en vecka kan ni ge fri mängd av det och samtidigt lägga till en ny smak.
    Hej och välkommen hit!
    Gör precis som Blå Myran skrev. Försök att ge rena saker så som ris för sig första gången osv. Om det är så att du vill kunna ge en viss gröt. Läs innehållsförteckningen och ge en sak i taget ur den och helst i en hel vecka innan nästa. Detta för att du ska i lugn och ro prova klart och märka om det blir reaktion. Sen behöver man för den sakens skulle inte ge 1 dl katrionplommonpuré, för den mängden kommer du nog aldrig att ge någongång Drömmer, men jag tror du förstår?

Man kan reagera på saker som man egentligen tål för att han t.ex ä allergisk mot  mjölk, så det kan vara så att det funkar när han fått vara mjökfri ett tag.

Kolla i trådstarten så finns där även länk till mjölktrådar med en massa bra tips och råd. Kolla även miralicias blogg med bl.a. utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

Angående flyget, så var det nog mest att läkaren ville påtala att ni är hyffsat nära läkarvård om han skulle få andnöd eller någon större reaktion när ni provar mjölk... Men ett dåligt sätt att säga det på....
  • Kavat
    Angel Gbg skrev 2010-11-14 14:12:11 följande:

Snart ska vi fika... fejkade havreflarn med russin, kolakakor, lyxkaka och skumrutor... allt utan spannmål, mjölk, ägg, soja mm mm
    Kaffe Ser gott ut! Recept vill vi gärna ha!
  • Kavat
    Angel Gbg skrev 2010-11-14 12:16:13 följande:
    Kavat: JA alltså A är värre än C som du frågar mig och jag märker på C om något duktat fel. Sen är frågan om dom på er förskola har en industridiskmaskin eller en vanlig hemmamaskin för enligt NÄL diskar inte industriversionerna som ofta är på förskolor inte tillräckligt rent.

Nu har jag bakat... skumrutor, kolakakor, fejkade havreflarn, lyxkaka.... hade inte alla förkylningar gjort att vi totalt blir 4 pers hade jag även tänkt göra hallonfeepajen från Miralicia men jag tror det räcker för oss iaf.

C har sista veckan varit katastrof i magen så jag har gjort en bajsdagbok (inte involverat dagis så det som sker där vet jag inte) för att kunna slå i huvudet på gastro.
    Hm, får ta upp det med dem. Svårt när vi inte vet felande länken.
    Köket hade totalkoll och berättade exakt vad det var i hans mat den dagen han fick hemska diarréer. Inget konstigt/fel. Skönt på ett sätt, men lättare att åtgärda om man vet orsaken.... Obestämd
    Sen hade de majonässås till övriga samma dag... Men är mycket tveksam om man kan få diarréer av det luftburet...?
    Har han slickat på något (sina egna fingrar efter att ha tagit i något), eller var det annat som t.ex tallrikar...?
  • Kavat
    Mela78 skrev 2010-11-14 16:08:56 följande:
    Undrar vad som krävs för att få mer än ni (syftar på alla er i tråden) fått gällande merkostnader och vb? Finns det information/exempel på nätet där man kan läsa vad som krävs tex för att få fullt?
    Tycker ni verkar ha så otroligt mycket jobb med alla allergier, astmor och allt det andra men de siffror ni berättar om att ni blir ersatta med verkar vara så lite. Förstår inte riktigt hur FK resonerar och vad de går efter i sina bedömningar.
    Mama Law skrev 2010-11-14 16:12:48 följande:
    Jag tror det är för att det finns ett praxis på 1/4 vb för allergier och svår astma. Men jag tycker även att fk går ifrån sin individuella bedömning med sina praxis. Jag ska den här gången begära personligt möte, det kan nog göra de mer förstående med vad det verkligen handlar om och vad vi egentligen gör för våra barn för att de ska må bra och inte bli dåliga.
    Det undrar jag med. Vad som krävs alltså. Känns ju superlöjligt att de har ett praxis på 1/4 på allergier när de ibland tar hur lång tid som helst att besluta dessutom...Skrikandes
  • Kavat
    Kavat skrev 2010-11-14 11:46:56 följande:
    Jag ska försöka återkomma till dig och mama law, när jag hinner.
    Men jag tycker det är löjligt lite med 1/4 för er... Avslag på merkostnade, men bara vissa utav merkostnaderna eller, eftersom  du fick för mjölk bl.a?
    Tog mig tid. Solig
  • Kavat
    Mama Law skrev 2010-11-14 19:25:49 följande:
    Wiking i kväll. Lindad över halva kroppen har jätte klåda. Men nu är det bara 1 vecka kvar tills utredning i stockholm. Irl är wiking extremt röd i ansiktet men det syns inte så bra på bilden.

Hjärta
Svar på tråden Allergitråden