strutenssyster skrev 2010-11-13 17:57:54 följande:
Hej!
Jag är ny här på familjeliv och hoppas mitt inlägg hamnar rätt! Behöver hjälp och råd!
Jag har en son på 6 och en halv månad som precis börjat med smakisar, har annars bara ammat. Att amma har fungerat toppenbra! Jag gjorde väl inte direkt som de sa på bvc utan lät honom smaka på hipps päronpuré först, vilket han gillade. Dock blev han rödflammig i pannan/tinningarna. Detsamma när han fick smaka päron/aprikos någon dag senare. (Bara någon tesked av båda sorter.) Då fick han istället smaka Sempers banangröt (4 mån) dagen efter. Då fick han nässelutslag i ansiket/halsen. Jag fick panik och ringde 1177. De sa att jag skulle åka in till akuten, vilket jag gjorde. När vi väl kom fram hade utslagen bleknat. De trodde det var mjölkallergi...och att det andra rodnaderna i pannan kan vara överkänslighet? Vad är skillnaden??
Nu ska jag inte äta mjölkprodukter på två månader och han får inte heller äta något med mjölk. Han har fått lite mosad potatis (han gillar det inte men hittills inga utslag/rodnader) och mosad banan (gillas bättre, ger heller inga utslag/rodnader än så länge). När han fick smaka yttepytte vispad grädde fick han ett nässelutslag på hakan. Idag fick han smaka mango och blev rödflammig (dock inga nässelutslag).
De enda symptom han haft tidigare under amning är en kort period med grönt bajs, samt nu på senare tid röda prickar/torr hud runt munnen (som bvc sagt är degelutslag).
Jag är såååå orolig för min lille prins...
Vad ska jag ge honom, vad ska jag undvika? Utesluta all frukt utom banan, eller fortsätta ge fast han blir röd? Fortsätta med potatis? Pröva andra grönsaker? Sluta helt med smakisar och helamma tillsvidare? Någon med likande erfarenheter som kan hjälpa? BVC är inte till stor hjälp. Läkaren sa i princip bara att när du prövar mjölk nästa gång behöver du ju inte vara i ett flygplan eller på en båt.. ???!
Kram// L
Blå Flygare skrev 2010-11-13 20:41:15 följande:
Det låter bra att han just inte reagerat på amningen trots att du ätit som vanligt, då är han inte superkänslig iaf. Men en allergi kan förvärras, så läk har nog rätt i att du ska undvika mjölk i din kost framöver. Kanske försvinner den torra huden då om ni har tur. Undvik soja eftersom nära hälften av alla mjölkallergiker utvecklar allergi mot soja.
Jag hade hållit mig till standardplanen vid introduktion av ny mat: först rotfrukterna, sen grönsaker, sen kan ni testa frukt. Alt börja med gröt, men då är problemet att de innehåller flra olika saker. En ny sak i veckan, inte mer så ni vet säkert vad ev. reaktioner beror på. Och börja med max ½ tsk första dagen och öka sakta under veckan upp till ½ dl. Efter en vecka kan ni ge fri mängd av det och samtidigt lägga till en ny smak.
Hej och välkommen hit!
Gör precis som Blå Myran skrev. Försök att ge rena saker så som ris för sig första gången osv. Om det är så att du vill kunna ge en viss gröt. Läs innehållsförteckningen och ge en sak i taget ur den och helst i en hel vecka innan nästa. Detta för att du ska i lugn och ro prova klart och märka om det blir reaktion. Sen behöver man för den sakens skulle inte ge 1 dl katrionplommonpuré, för den mängden kommer du nog aldrig att ge någongång
, men jag tror du förstår?
Man kan reagera på saker som man egentligen tål för att han t.ex ä allergisk mot mjölk, så det kan vara så att det funkar när han fått vara mjökfri ett tag.
Kolla i trådstarten så finns där även länk till mjölktrådar med en massa bra tips och råd. Kolla även miralicias blogg med bl.a.
utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider
Angående flyget, så var det nog mest att läkaren ville påtala att ni är hyffsat nära läkarvård om han skulle få andnöd eller någon större reaktion när ni provar mjölk... Men ett dåligt sätt att säga det på....