• Kavat

Allergitråden

Lussekatten87 skrev 2010-11-18 15:54:21 följande:
    Gick in på mildas hemsida och kollade nu.
    Milda eko innehåller ingen kaliumsorbat, men däremot gör mildas mjölkfria smörgåsmargarin det.
    Men upptäckte en annan sak,..milda eko innehåller tydligen också citronsaft! Kanske därför hon blir röd då!
    Ja, det låter ju troligt om  hon inte tål det.
  • Kavat
    t0va skrev 2010-11-17 23:23:30 följande:
    Tackar, han får ersättning. Ammade de första 3 dagarna men det gick inte för han rasade i vikt så då blev det bara ersättning. Villket var tur för så dålig som jag blev sen efter förlossningen så hade det inte gått att amma. 

Som sagt, hoppas vi får komma till sjukhuset och träffa de som kan sånthär och inte få dåliga råd från folk. De tyckte att han åt för ofta på nätterna och sov så lite så det behövdes något annat.  
    Ojojoj.. Ja, du, ibland har man lust att anmäla folk för att ge råd som är helt uppåt skogen felaktiga!!! Skrikandes

Hoppas att det inte ger några framtida men (allergier mot sädesslag). Mitt största råd nu är att ta det lugnt med allt och låt magen vila och läka. Klart han spyr om ni provocerar med mjölk. Trodde hon som gav rådet att havre och vetegröt till en 3 månaders skulle göra att han spydde mindre? Spöke

Om han äter för ofta så behöver han det kanske. Blandar du rapsolja i ersättningen? Det mättar och är bra på många sätt. Man kan ha 1 tsk - 1 msk per dl mat, men börja försiktigt!
  • Kavat
    t0va skrev 2010-11-18 00:30:43 följande:
    jo emellanåt men inte varje natt. Nu när han sovit 6-7 timmar på natten och ca 12 timmar totalt så har han börjat sova även på dagen, innan var det ca 20-30min 2 gånger nu blir det 1-2 timmar 2-3 gånger/dag. 

Fast det är ju svårt att veta vad som är vad också, det känns som om han har tänder på gång så han tuggar på saker nu.

Imorgon blir det byte av bvc, har hittat en privat som ska vara bra och de ska ha lediga platser, tar vaccineringen på gamla först, på det andra stället har jag fått hjälp med astman bla. när min vårdcentral vägrade.  
     Ok, våra är ungefär lika gamla.
    Var det efter provoceringen han sov dåligt?
    Det tar 2 veckor innan mjölkproteinet är ur hans kropp igen..
    Tycker inte alls att det låter som han sover så himla lite på dagen. Mycket längre och mer än min lille skrutt...
    Men råda dig att ge gröt.. Suck!

Hoppas du har bättre tur på nya bvc:et! Kram!
  • Kavat

Jaha, och nu har jag nässelutslag?!?! Jag är ju inte ens allergisk?

• Kavat
    Snutten skrev 2010-11-19 14:22:23 följande:
    Hej!

Ni kloka kvinnor! Siri växer ju lite dåligt och jag tycker alltid att det blir bortviftat " alla barn följer sin kurva" bla bla bla. Men nu är hon 100 cm och väger knappt 17 kg och 4,5 år gammal. Hon har stått i princip still sedan i februari! Jag är 175 cm, min man 184 och vår son ligger 2+ på alla kurvor. Jag pratade med en bekant som är läkare och han tyckte helt klart att man ska ta glutenprover på henne eftersom hon växer dåligt. Suck, det slutar liksom aldrig komma mer och mer saker. Jag var SÅ himla glad för att allergierna har mildrats något. Men jag känner mig verkligen orolig över detta med tillväxten. Om man googlar, vilket man kanske INTE ska göra, så kan man läsa sig till att barnets längd inte ska skilja sig mer än 1,5 SD från föräldrarnas och syskonens för då ska man utreda. Det gör ju Siris med råge. Och varför får jag bara höra att allt är normalt hela tiden? Nu äter hon dessutom en 4 veckors antibiotika kur och har jätteont i magen. Stackarn!

Är det bara jag som är nojjig eller? Hur hade ni tänkt? 
    Var kan man se hur barnen "borde" växa i förhållande till föräldrarna? Någon som har bra länk?

Mina barn är ju inte speciellt långa, speciellt inte lilleman. Men han får ju inte i sig gluten så om han är glutenintolerant kan man ju aldrig veta i dagsläget...
    Maken är ju inte lång och inte jag heller. Men alla i min släkt är längre än mig. Min mamma är 167. pappa 1,75 tror jag, brorsorna är längre än så och lilla jag 1,62, men så var jag ju glutenintolerant också! Undrans om det är orsaken? Var lång fram till 12-13  och sen växte alla förbi mig...
  • Kavat
    Snutten skrev 2010-11-19 19:33:21 följande:
    OM hon nu skulle vara glutenintolerant kastar jag in handduken!
    Jag grät inte en droppe när jag fick diagnosen. Jag blev så lättad och glad att jag äntligen hade fått reda på varför jag mådde så pissig.
    OM S är glutenintolerant så kan du tacka dig själv tusen gånger om att hon slapp lida och du kom på det så fort.
  • Kavat
    Allrona skrev 2010-11-20 14:37:16 följande:
    Förresten nån här kanske kan svara på detta. Jag tror kanske att jag är helt ute och svävar nu men i alla fall. Vi har tyckt att dottern ibland reagerar på lithells korv (som ju är fri från typ allt), kassler och blodpudding. Det enda som verkar gemensamt mellan dem är konserveringsmedlet E250. Kan man vara allergisk mot det? Det känns som det är lite väl långsökt men....Obestämd
    Låter inte helt långsökt i mina öron... Klarar hon vanligt fläskkött utan E250? För fläskkött är histaminfrisättande och kan orsaka "falska reaktioner".
  • Kavat
    Allrona skrev 2010-11-20 17:35:10 följande:
    Saffe - ok tack. Vi misstänkte att det hade ett samband med eksemen men vi har aldrig hört talas om den reaktionen tidigare. Då är det bara att fortsätta luska i vad hon reagerar på. Läkarn var inte mycket till hjälp, han sa bara att eksem inte så ofta är allergi. Men hallå vi vet ju att hennes tidigare eksem har varit allergi! Suck!
    Jag tror motsatsen, att eksem nästan alltid är allergi/överkänslighet. Fast det är få som orkar ta reda på av vad när det inte visar på tester... Och gör inte föräldrarna jobbet så får man aldrig reda på något för läkaren har inte en chans med tanke på hur många olika saker man kan reagera på... Så då smörjer man och smörjer och ev. ger aerius/tavegyl osv och säger att det är atopiska eksem och de flesta föräldrar nöjer sig med det svaret.
  • Kavat
    JPL skrev 2010-11-22 11:20:38 följande:
    Ja det lät ju vettigt och raka motsatsen till vårdcentralen i artikeln. Det som skrämmer mig är att Allergia sprider sådana felaktigheter som att tester är hela sanningen.
    Jag ska läsa, ligger här men inte hunnit. Återkommer.
  • Kavat
    JPL skrev 2010-11-22 11:44:08 följande:
    Ja, snälla gör det så att jag inte helt har missuppfattat innan jag mailar dem och påpekar misstagen.
    Jag hittar den inte! Ska kolla sen igen. Håller på att bli galen för det var fler saker som var försvunna igår.. Hur kan något försvinna! Skrikandes
Svar på tråden Allergitråden