Inlägg från: Cs mamma |Visa alla inlägg
  • Cs mamma

Allergitråden

Blåmyran: Jag ska kopiera in sen när jag skrivit in men kan säga att det är en chokladsockerkaka med kokosflingssmörcreme och sen toppas med choklad.
    3ägg som jag linfröersatte och ägget i smörcremen tog jag bort och hade i lite rapsolja och vatten istället. Lailas gula istället för vetemjöl och sen smöret tog jag mjölkfritt alt. och samma med chokladen.

• Cs mamma
    Eligrabbarna skrev 2010-07-31 20:05:32 följande:
    Kan man vara olika känslig mot samma allergen olika dagar??

Tycker sonen reagerar olika kraftigt och olika snabbt om han råkar få i dig nåt med vete i. Ibland tar det 30 minuter och andra gånger 5 timmar. Kan det vara så??? Någon som känner igen det?
    Jag är själv allergisk och kan väl säga som så... jag reagerar olika mycket och olika snabbt beroende på hur jag mår. Är jag trött och lite förkyld, stressad och får i mig så kan jag bli verkligen dödssjuk. Om jag mår ok så klarar jag det bättre men om jag får i mig något och sen tex blir kall (hände en gång att det började regna så jag blev lite blöt och iskall) då blir det katastrofkris. Man kan säga att kroppen är en bägare och om allt är bra så får ett par allergidroppar det att skvalpa till, man mår inte bra men känner att man ändå är ok men är man redan minsta nere för räkning eller iaf inte 100 på topp så kan en droppe inte bara få bägaren att rinna över utan välta hela skiten!
  • Cs mamma

Jag sitter bara och gråter jag är trött, less och bara allmänt ilsk.
    Förra året löste sig dagis rätt ok iaf, inte många timmar men hon fick vara del av gruppen på samma villkor. Redan nu idag efter mindre än en vecka så är det redan klart att hon är ett problem! Förra året gjordes playdoh bara i annan lokal än klassrummet och när det var smågrupper och då hon inte deltog. Dom försökte med latexhandskar men kom på att det inte fungerade. Idag ringde dom och fråga hur jag ställde mig till playdoh och jag förklarade att det fortfarande inte fungerar, jag köper att det är nya lärare men dom kan väl ändå ha läst om allt från förra året så vi inte måste uppfinna hjulet igen men icke!!! När jag då via telefon säger nej det funkar inte så var det lugnt men när jag kommer så visar det sig att dom helt sonika sagt att hon inte får och så fick hon gå till andra gruppen. När jag talar med lärarna så är det 10000% uteslutet att inte leka med playdoh och det leks med den inne i klassrummet på bordet, dom har mattor under och torkar av bordet sägs som för att lugna mig.
    Eftermiddagsmellis har komponerats ihop utan någon tanke på vad hon egentligen kan äta och ätits inne i klassrummet så när jag kommer så står en osttallrik kvar på golvet... jag vill inte! Jag orkar inte! Jag är så jäääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääävla trött på att ingen lyssnar eller förstår.

Det jag inte klarar själv just nu som jag hoppas någon kan hjälpa mig är tänka... del 1, en playdoh/leklera som C tål dvs utan sädesslag, mjölk, ägg, soja, förtjockningsmedel, bovete,  och lite sånt...

• Cs mamma

Förra året testade dom både rismjöl och lailas gula men det blev en stenklump. Har hittat ett engelskt recept som funkar om dom köper in cream of tartar så det ska jag puscha på, det är juh endå en engelskspråkig förskola

• Cs mamma

Härligt Mamsie att han är frisk men ack så trist att han inte får vara det till vardags...

• Cs mamma

Saffe: När man levt utan ett tag så kan jag varna att magen kommer vara många gånger värre. Så är det iaf för mig. Jag fick diagnos mjölk, vete, havre, korn, soja allergi som 16åring. "Allt" utom mjölk har enligt tester växt bort men jag kan inte äta pasta tex då dör magen. Nu när jag lever i stort sätt vetefritt igen så krashar magen kraftigt även vid vanlig vete men allt beror precis som jag skrivit innan på hur jag mår i stort... stress, sömn osv.

• Cs mamma

Dalkulla: Det finns översättningskort att skriva ut via Astma och Allergiföreningen och även Celiakiförbundet. Om det är något utöver dessa ord så testa google translate och sen dubbelkolla med någon som kan spanska tex Trikarn som brukar vara här i tråden.

• Cs mamma

Potatisstärkelse, tapiokamjöl, vegetabiliska bindemedel: metylcellulosa, kalciumkarbonat, citronsyra

• Cs mamma
    Mamsie skrev 2010-08-08 19:31:22 följande:
    Ok.. så översatt till "utan allt" borde det bli..
    - Kung markattas choklad ?
    - mjölkfri margarin
    - 1-3 tsk Rapsy matlagningspulver ?
    - snabbkaffe (koffeinfritt i vårt hushåll)
    -  florsocker
    - kakaopulver

Åsikter någon?
    Japp jag håller med Miralicia Rapsy är giftigt i vår familj så vi kör på kokosmjölk utan massa förtjockningsmedel
  • Cs mamma

I julas gjorde jag allt från citronkola, apelsinkola, polkagris, choklad och hmm pepparkaks och säkert någon mer kola + knäck med kokosmjölk och då utan att sila den utan helt vanligt.

Svar på tråden Allergitråden