Inlägg från: Cs mamma |Visa alla inlägg
  • Cs mamma

Allergitråden

Älsklingen: Om (jag säger så för jag är liiiite för trött för att söka i tråden eller mitt minne så jag vet inte) hon reagerar på en hel del produkter och saker så varför inte ta det lite lugnt med saker som man vet är vanliga allergener? Du kommer annars få massor med falska reaktioner för kroppen testas för nytt ofta. Jag ska erkänna att tex ärtor har C aldrig fått för jag vet hur allergent alla baljväxter är när dom är sojaallergiker och det kändes som lite onödigt då det finns massor med andra grönsaker som är bra att äta. Nu har jag dessutom fått att hon svarat på tester så hon får/ska/bör inte testa som hon reagerar på soja och förtjockningsmedel och andra baljväxter tex Lupiner men iaf.

Barn behöver inte nya spännande maträtter var och vannan dag utan kör en safe väg och prova basvaror med jämna mellanrum. Dessutom måste ni vara stenhårda och supernoga och läsa på allt, inte tänka ja det är nog rent. JAG läser ännu på allt och C är snart 4, det finns inget som är rent i en affär brukar jag tänka om det är någon som gjort något med produkten.

Snutten: Men lilla S då... hon som inte var stor ens att börja med. Lillfian då, hoppas det löser sig och har någon helt naturlig orsak. Tycker du hon äter mindre sen introduktion? Försök öka berikningen med olja och annat rent så du inte ökar på mjölken mer än det naturliga i er mat så hon får mer kcal

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Cs mamma

Det finns en sk lågallergen kost som ofta rekomenderas när barn reagerar på mycket. Med nötkött, potatis, broccoli osv osv den kosten kommer dom långt på och går att googla om man vill läsa mer om.

Nej dom flesta som är sojakänsliga tål nog baljväxter men vad jag menar är att det finns massor med annat än att gå på någon som tillhör samma släkt som ni kontaterat allgeri mot. Har du tex testat squach? bara för att nämna ett exempel.... jag säger inte uteslut allt men om man reagerar mot tex soja så låt sojasläktet vara och undersök "resten" först.  Om ni nu konstaterat soja och ärtor så finns ingen anledning på hela jorden (vad jag kan finna) att börja testa fler i samma släkt när det säkert finns miljoner annat ni inte testat. Nötter skall inte ges till barn oavsett och då inte heller jordnötter, det är nötförbud i dom flesta kommuners barnomsorg.

Du säger ja men hon är snart 1 år.... ja 1 år, det är ingen ålder att stressa för. Låt det ta tid, mixa inte flera nyheter, introducera inte massor med nytt. Låt det ta tid. Om hon akut måste börja dagis om 4v så be den läkaren ni har nu skriva ett intyg där det står att ni håller på med en komplicerad allergiutredning och hon tillsvidarer skall gå på lågallergen skonkost eller att du skall ta med mat. Det handlar om allergi! Inom denna värld tar det tid för det finns ingen absolut sanning utan du kan nog räkna med att inte ha en klar lista på vad lillafröken tål om hon är multiallergisk ännu på MINST ytterligare 2år. LUGN!!! Stressa inte, du kommer bara att få felaktiga resultat av att stressa och om lillfia är sån som inte svarar på tester så kommer dom felaktiga resultaten och ditt stressande bara göra att du kommer få än ännu tuffare tid i ditt samarbete (ofta motarbete) med sjukvården.

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Cs mamma

Kavat: Jag håller just nu på med vbt så jag kan assistera dig men jag är rädd att min hjärna inte är mycket bättre skick men jag har ett bra vb i grunden som du vet... ang papper till förskolan så har jag bara i pappersversion både intyg om hennes svåra mjölallergi och till vbt

Snutten: Du har absolut rätt!!! Berikna inte, tänkte inte så. Hur upplever du att hon äter? Mindre eller? Ja jag har då alltid trott att S har svår astma men precis som du säger finns det grader i helvetet.... C kräver juh inte ens hälften så mycket medicin idag som för ett år sedan men klassas fortfarande som svår.

Älsklingen: Om du bara ger det du skriver så äter hon på snart 1år en mer varierad kost än C gör i långa perioder och jag vet minst ett barn här i tråden som lever på mycket mycket mer begränsad kost permanent och dom är betydligt äldre. Jag nämner inte vilket barn då jag inte vill hänga ut mamman men hon är aktiv i tråden och om du tänker efter så vet du själv

• Cs mamma
    Miralicia skrev 2010-09-13 18:07:37 följande:
    Jag kan maila mina VB-ansökningar nån av de närmaste dagarna, alternativt klippa och klistra lite med de delar som kan vara relevanta för er och maila - så kan du ha lite att utgå ifrån och leka vidare med själv. (hinner nog inte innan onsdag)
    Mina har varit rätt så långa Drömmer och den senaste även med lite färgglada bilagor. Och där fick jag igenom allt som jag yrkat på (förutom all mertid då naturligtvis) - utan något samtal med handläggaren utan fick bara hem ett brev med förslag på beslut helt enligt det jag yrkat.
    *blink blink* Vågar man be om att få samma mail... jag tar gärna den oklippta versionen så jag får lite idéer om jag glömt något.... snäääääääääääälla
  • Cs mamma

Jag kan bara visa på en mening som allergikonsulenten på NÄL skriver i sina papper till förskolan

Man kan ALDRIG baka med vanligt mjöl!  <------ tycker det säger en del om hur känsligt det är med mjölallergiker

• Cs mamma
    Tibell skrev 2010-09-13 20:41:58 följande:
    Menar han/hon att man aldrig ska baka med vanligt mjöl i tex bröd ( vilket väl är självklart vid veteallergi) eller menas det att man inte får baka med vanligt mjöl i närheten av den vetefria maten??
    Hoppas du förstår vad jag menar!!
    Kanske blev lite oklart när jag citerade men det som menas är att man ALDRIG (och ja dom skriver med stora bokstäver) aldrig kan använda vanligt mjöl på förskolan eller i hemmet då mjöldammet stannar i luften i flera dagar efter man öppnat ett mjölpaket och sen faller ner som damm överallt. På dom tre lapparna till förskolan står det klart och tydligt att dom aldrig får använda mjöl inte ens dom dagar barnet inte är där osv osv
  • Cs mamma

Alla är inte kontaktallergiska och visst dom får i sig lite i och med dammet men det beror hur känsliga barn är

• Cs mamma

Jag kan inte direkt säga att trollet blivit sämre i sin mjöl allergi. Som 6-7mån fick hon yttepytte gröt som smakis och det resulterade gång på gång i ambulansfärd och dom trodde att det var allt från tarminvagination till bråck, blindtarm ja rubbet. Idag så skriker hon inte på samma sätt men magen blir bomstopp och astman jävlas som f*n så jag kan väl inte säga bättre/sämre utan bara annorlunda

• Cs mamma

Bara en gissning... När hon undersökte Gabriel hade han just då inga eksem och när hon kände på magen så kände hon inte massor med bajs och därför drog hon dom slutsatserna?!

• Cs mamma

Erhm jo en rak kommunikation är självklart alltid det bästa. Jag förstår egentligen inte varför ni fått papper som svar på en undersökning... låter mycket mysko.

I många fall behövs inte remiss så kolla det innan du jagar henne för remiss, så du slipper slösa tid om det är onödigt. Ring och berätta vad som gjorts så rekviderar dom sen journalen och ser exakt vilka tester som gjorts och kan ta vid

Svar på tråden Allergitråden