-
Vad jag förstått från dom som har flera barn så får man inte om man har på flera barn om det inte är mer än 1/4, tyvärr... Be FK förklara om du skulle vara berättigad om du sökte på bara ett....emmasophia skrev 2010-08-27 21:41:50 följande:Hej alla! Snabb svar önskas! Här verkar det som vi får 1/4 dels vb beviljat (tillsammans på båda barnen, tror ifs att store pojke är typ max 10% och lillemannen minst 15% av det hela). Min fråga är om man då får någonting från Trygg-Hansa?? Killarna har varit försäkrade i hela sitt liv men jag vet att det hänger ihop med vb för att få ersättning därifrån. Någon som kan detta??
-
Trooooooooo mig jag har haft vissa funderingar på att uppsöka en del läkare som varit riktigt överjävliga genom åren... det finns juh en topp tre som jag seriöst lämnar akuten om dom kliver in i rummet... men just nu känner jag nääääästan för att bjuda in mig på lunch med dessa och tvinga dom att äta sina ord medan jag äter något lite trevligare.Kavat skrev 2010-08-28 13:26:46 följande:*dansar munchausens hypokondrikerdans*
Grattis, eller vad man ska säga. Nu kanske ni får den hjälpen och det bemötandet ni borde ha haft hela tiden.
Men återigen, det är HELT sjukt att det måste bevisas på test för att bli betrodd!!!! Vad lär läkarna sig av detta då?
Jag kommer helt allvarligt ALDRIG besöka sjukvården utan denna kopia på testet jag fick, iaf inte innan jag vet med 100% säkerhet att det finns registerat i hennes journal. Tur man har kopiator hemma för en kopia skall läggas i "journalboken" på dagis och en i min handväska och en i medicinväskan och en i bilen... tror det räcker.... *funderar*
Den stora frågan är vad har samhället tjänat på detta? Att bränna ut en mamma till den graden jag är ute idag? Att totalt stänga ner all vård kring ett barn och nu starta värsta jävla resursteamet, jag som bara önskade en läkare.... något säger mig att skattebetalarna fått betala dyrt för detta... och ännu är det inte ens i närheten på att reda ut sig som dagis mer eller mindre packat ihop hennes saker och inte direkt blev glada av att höra om testresultaten.
Ska erkänna att jag inte trodde det skulle vara så illa.... jag hade väntat mig lägra siffra på framförallt soja och även råg och havre.... med det menar jag inte att jag väntade mig att hon inte skulle vara allergisk men inte så överjävligt illa på just dom.... Jag kommer t.o.m behöva sanera och fixa till lite här hemma just för att vissa punkter var värre än vad jag trodde -
Korv och hamburgare är lite svårt... jag har själv i min ungdom jobbat med att sälja korv och du öppnar bröden med tången som du sen doppar ner i vattnet och tar upp korven, med andra ord är vattnet fullt av vete. Samma sak när du tar ur förpackningen, du rör korven med tången hela tiden. Jag antar det är samma med hamburgare... Dock brukar jag kräva om det är just en sån sammansatt produkt att få se själv men det är mest för att jag inte kan gå igenom allt som C inte tål och vänta mig att dom ska kunna avkoda innehållsförteckningen.
-
Jag eller rättare sagt alla vi behöver hjälp!!!
IKEA har just nu stoppat sina SÄRNÄR (mjölk, ägg, soja, vete, spannmålsfria) köttbullar för det var tydligen lite för dyrt och jobbigt. Idag fick vi iaf köpa för dom hade hemma men egentligen så trodde hon att dom inte ens fick sälja dom som dom hade så jag sa att jag skulle maila ut via Allergiförbundet och även här så så många som absolut kan mailar och säger att dom INTE får ta bort dom ur sortimentet.
Mailadressen som bör bomas är Other.iksc.se@ikea.com
Kom igen nu allihopa!!!
Mamsie: Allt är som vanligt men vi får inte längre ge glukossirap eller något sånt alls, det har vi använt liiite liiite
-
Ja det var SÄRNÄR men dessa köttbullar var man tvingad att fråga specifikt efter men ack dom fanns... men inte längre om det inte blir en himla massa mail *hoppas ännu*JaMamsie skrev 2010-08-29 19:58:19 följande:Var det sär-när-mat? Visste jag inte...
Restaurangen eller den där butiken utanför kassorna (montera o dinera el nåt sånt)?
Max brukar äta köttfärssås och pommes frites i restaurangen. Har för mig att han inte kunde äta deras köttbullar...
Älsklingen: Jo detta är det första test som sjukvården godkänner som positivt men då var det det med bravur också. Hon har gjort patch innan som var negativt enligt dom för det var inte tillräckligt med vestiklar men nu var dom stoooooora -
Sorry missade i restaurangen!Mamsie skrev 2010-08-29 20:36:26 följande:Angel,
fanns köttbullarna i restaurangen, eller var det förpackningar som låg ute i butiken vid Delicatobollar och pasta? -
Other .iksc .se@ikea .com ta bort mellanslag FÖRE varje punkt
-
Mamsie Jag har svarat
-
Tyvärr är det nog så att när man har dessa mycket unika barn så tar det tid. Jag har min sista utbet i jan -11 och om jag inte ska ha glapp så är jag redan försenad enligt FK. DOm ville ha in nyansökan i juni.... jag menar jag hinner knappt få beslut så ska jag söka igen men nu kommer jag slåss för att få ett beslut på MINST 3 helst 5 år.Mama Law skrev 2010-08-30 09:08:41 följande:Är fly förbannad. Ringde åter igen i onsdags till FK för att höra hur det går med mitt Vb. Antingen så har de något emot mig eller så är min ansökan så mycket mer komplicerad än andra att få ett beslut på. Den är inlämnad för kvalitetssäkring och beslut i juni och den är inte kvalitetssäkrad än och än mindre ett beslut taget. Får min sista utbetalning i september och hoppas jag slipper glapp. Skickade in ansökan i månadsskiftet feb/mars.
Här är det annars som vanligt Wiking reagerar på precis allt som vanligt och äter betapredkur på kur och jag vet att det inte är bra men va ska jag göra för att dämpa hans reaktioner när inte salvor och andra mediciner hjälper. Alvin mår inge bra det märks skriker och är allmänt arg precis som han blir när han är sämre i grunden. Towa har vi testat mjölk på men funkar inget vidare... Hoppas era små mår bättre!!
Lycka till! och nej tyvärr är det iaf inte här bättre -
Bara att fortsätta. Ge Aromir innan du ger Pulmicorten och låt det gärna gå 5-10min emellan så medicinen verkligen hinner öppna upp. Jag tycker inte du ska ge dubbeldos då det inte gör att det håller längre utan bara ökar effekten då och jag måste säga att om han är rosslig och du med det menar har en pågående infektion så har jag aldrig varit med om att aromir eller någon annan inhalationsmedicin oavsett styrka hållt 4timmar. Är han däremot icke infekterad och astmapåverkad så ofta så bör man kolla lite på styrkan av pulmicorten för det är den som ska ta bort behovet av aromir om du förstår mig. När det gäller astma så är jag tyvärr så att du kan väcka mig mitt i natten och jag svarar utan tvekan så fråga på.... jag ligger just nu rätt långt ner pga trötthet men ska försöka svara.susieQ skrev 2010-08-30 14:21:56 följande:Hej!
Är det någon härinne som har barn som tar astmamedicin? O har ju fått Pulmicort och Airomir och har tagit dem i en vecka ca. Än så länge tycker jag inte att vi ser någon förbättring. Och jag tycker inte att vi får så bra effekt av Airomiren... Den ska ju ges vid behov och max 8 ggr per dag. O har kanske fått den 4 ggr om dagen när han har varit riktigt rosslig. Men jag läste på apotekets hemsida att den skulle ge effekt i ca 4 timmar,men det gör den verkligen inte på Olof. Kanske är bättre en halvtimme-timme, men sen blir han rosslig igen...
Har ringt barnkliniken, men kunde inte få nån telefontid med läkaren förrän om en vecka. Är det någon här med astma/astmabarn som har några tips? Kan man ge två doser på en gång kanske?
Han har ju gått med det här sålänge utan att vi har gjort nånting åt det *usch och fy vad det är hemskt att tänka på* men nu när vi vet mer så vill jag verkligen att det ska bli rätt och bra från början!
Underlätta även för barnet, om han reagerar vid dofter så försök undvika dom som går, samma försök hålla någolunda dammfritt hemma osv osv allt i luften retar och/men det betyder inte att man är allergisk mot det men har man en pågående infektion i lungorna/ en inflammation som retar så retar exakt allt oavsett om det är sågspån, katthår, rök, pollen eller mormors parfym