Inlägg från: Cs mamma |Visa alla inlägg
  • Cs mamma

Allergitråden

Det tar nog 14 dagar innan du ser effekten av aromir och sen tillkommer frågeställningen om rätt dos och ingalationsteknik. Ge aromir innan och härda ut. Självklart så om det blir klart sämre så sök igen men annars vänta dessa två mån för det är inte lång tid i astmamedicineringstid

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Cs mamma

Jag fick idag papperna från NÄL där deras allergikonsulent skickade med papper som dom brukar ge till förskolan vid "svår mjölallergi" (ja det är citat tyvärr) och jag kan se hur dagis rent ut sagt dör av vissa av punkterna. Och jag kan se hur kommunen bryter ihop och kräks på vår existens... jag kanske ska erbjuda mig flytta mot en bättre ersättning... kanske man ska kolla på hus i grannkommunen och fråga om man får det av stadsdelen mot att dom slipper oss (galjhumor för att inte gråta mer idag)

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Cs mamma

Ja ska man köra budgivning mellan Gbg, Mölndal och Kungbacka??? Vi kan ju få det superfint och allt betalt när man tänker efter. Den mening jag verkligen gillar är, och jag citerar "Man kan ALDRIG baka med "vanligt" mjöl" Jo det är skrivet med caps och det syftar både till hemmet och dagis.

• Cs mamma

Aromat är verkligen mjölk!!!  det är inte bara väldigt känsliga som reagerar. Jag kan säga att jag som vuxen reagerar mer eller mindre samma om jag äter choklad...

• Cs mamma

Om jag ser till min egen erfarenhet både på trollet, ett par av våra vänners troll och även jag som vuxen så blir kroppen känsligare och känsligare är det oftast att man inte funnit alla allergier alternativt att man inte elliminerat dom helt. Tänk glaset med vatten, 3droppar kanske inte orsakar översvämning men 3droppar varje dag +lite droppar här och där blir en översvämmning till slut och då kanske man drar fel slutsatser för översvämmningen kommer när man gör/äter x men det är alla droppar av både à b och c som man inte tål. Feber är ofta tycker jag ändå en vanlig del i en överkänslighetsreaktion. Det är juh kroppen som gör feber för att kunna arbeta effektivare.

• Cs mamma

Allergisk mot morot... japps, C är det

Om man har problem med barnhud under blöja prata med läkaren om CAVILON finns som klubbor och blir ett skyddande hinna av silikon tror jag det var. Vi fick det när C var sönderfrätt så där så inte salva eller något fäster. Man tar en pinne och drar över huden så väntar man en kort stund så det hinner torka och sen smörjer man, det gör både att salva fäster och skyddar mot mer frät. Cavilon finns både som aplikationsklubbor och spray och visst spray är bra men om du börjar spraya dvs använder den så är det snabb förbrukning eller kasta. Klubborna kommer i paket på ett antal och är en engångsgrej så får man recept så har man sen hemma ett längre tag och med allergibarn så blir det lätt frätbajs när man testar nya saker så det är verkligen att rekomendera. Billiga var dom också men som sagt recept

• Cs mamma

Jag vet att jag egentligen vet men jag behöver just nu hjälp.... på fredagens begravning ska det serveras smörgåstårta och jag har redan klurat ut fyllningen men finns det någon form av bröd som C tål?
    sädesslag, mjölk, ägg, soja osv
    Jätteglad om någon skulle kunna pma mig då jag har lite för mycket för mig just nu

• Cs mamma

Bovete är en ört men C är "ändå" allergisk

Mot myggbett som tar över hela barnet, xylocain och antihistaminer i den form man har, tavegyl, aerius, zyrlex eller något liknande kanske

• Cs mamma

Just dagar som idag är perfekt att spara i minnet och skriva dagbok om när man söker vb. Imorgon är det begravning och allt vad det medför för minnesstunden osv och som moffa var en rätt känd person här i stan så är det mycket folk inblandat och mitt i allt så måste jag försöka få i ordning så "allt" finns till C och det finns en fungerande organisation kring henne imorgon om jag råkar blinka så ingen sticker till henne något.

Jag har stått i köket sen kl 10 och är INTE klar på ännu 3-4timmar och då har jag ändå fixat allt som kunde fixas tidigare tidigare. Allt var handlat och fanns hemma men ändå tar det ca 10timmar att få ihop när  jag ser jobbet som mamma gör till resten, en handling på Coop och två telefonsamtal (catring) *morr* Ja men det är juh såå skoj med alla dessa allergier.

• Cs mamma

När det gäller fritterad mat likt pommes frittes så om man inte har ren olja utan samfritterar med tex nuggets eller ost så blir det rätt mycket av dom allergenen i oljan och frittering är juh att olja kokas in i maten så mängden allergen kan vara rätt hög.

Tänk på att både nuggets, chicken wings, ostbollar, camenbert, räkor, bläckfisk ja det finns en himla massa som fritteras på dom olika nivåerna av restaurang så bara för att man går på något dyrt så betyder inte det att dom inte samfritterar utan dom kanske fritterar med camenbertost istället för jalapenjoost

Svar på tråden Allergitråden