Allrona skrev 2011-11-18 10:22:27 följande:
Vilken utemat är utan allt? Glutenfria hamburgerbröd, är de ok att äta på alla stora hamburgerkedjor? Kebab? Såg att en pizzeria hade glutenfri pizzabotten, finns det nån chans att det skulle funka?
McD har vetestärkelse i sitt glutenfria bröd, osäker om det även är sojasläktingar i. Hur som helst så är det oätligt så det spelar ingen större roll. En skumgummimadrass har bättre smak och konsistens - nästan i varje fall. McD beställer jag numera burgare utan bröd och äter med bestick. De har dock tagit bort sojamjöl från deras vanliga bröd om det är så att man tål vetemjöl.
BK glutenfria hamburgerbröd är utan vetestärkelse, dock osäker på sojasläktingar då jag inte behöver tänka på det eftersom det är jag som behöver glutenfritt. Jättegott bröd i varje fall
Max - har ingen koll på hur det ser med bröd hos dem då jag typ aldrig äter hos dem numera för det blir så krångligt. Dock mjölk (och ägg?) i deras vanliga kött. Kan ta fram mjölk- & äggfritt kött om man ber om det, men allt steks på samma stekbord.
Kebab - kan finnas lite olika saker som bindmedel i köttet, tex mjölk, men har hört om mjöl också, så kolla hur det är på det aktuella stället. Tänk också på med fritering, om det friterar annat i samma fritös som det tex friterar pommes.
Glutenfri pizza - de flesta jag vet om med det använder färdigköpta glutenfria pizzabottnar och då är det vetestärkelse i (i alla jag kan komma på att jag hittat i varje fall) och ibland lite annat också om man har fler allergener. Sen på pizzeria får man också tänka på att det yr en hel del mjöldamm i luften, så det beror ju på hur känslig man är för kontamination. Och med glutenfria ppizzor att de haanterar det korrekt - dvs att de bakar på underlägg och inte slänger in i pizzzaugnen som den är på samma yta där det legat vanliga pizzor och med samma spade som de lägger in och tar ut de vanliga pzzorna med = kontamination av mjöl.