Allrona skrev 2011-12-06 08:28:50 följande:
Nu har jag gått igenom listan för livsmedelsanvisning. Ska ringa dietisten för att få det utskrivet men är lite osäker på vad jag ska ha och hopps därför att ni kan hjälpa mig
Fiberhusk, Fibrex, Pofiber - behöver man alla?
Semper havregryn - vet jag att jag ska ha
Pasta, Glutis och Lobrofin verkar vara utan "allt"? Vilken är i så fall godast? Lobrofin finns ju lasagneplattor, är de bra?
Oldana har frasbröd och spröda majsmjöd. Vilka ska man välja?
Oldana ströbröd - är det ngt att ha?
Oldana rismjöl?
Loprofin kex/crackers - goda?
Något jag har missat?
Fiberhusk, Fibrex och Pofiber har olika användningsområden så jag har i varje fall användning för alla tre sorterna även om jag inte får ngt via anvisning. PO-fiber kan användas som tex ströbröd, Fibrex i bröd för att förlänga hållbarhet och göra saftigare, Fiberhusk som ersättning för ägg och som bindmedel i andra degar för att göra de mer hanterbara.
Loprofins pasta har jag inte smakat, men Glutis är god. Att tänka på med Loprofin är att det är egentligen inget "glutenfri/allergianpassad-märke" utan deras produkter är i första hand (i varje fall ursprungligen) riktade till personer som har PKU, dvs att de i princip näst intill inte tål protein över huvud taget. Så de är väldigt proteinsnåla, så även av den anledningen skulle jag gå på Glutispastan. Loprofins lasagneplattor är väl snudd på de enda som finns som är utan allt, men de är som sagt väldigt proteinsnåla. Så rent näringsmässigt kommer de väl inte speciellt långt efter som om man skulle använda sig av rispapper istället för lasagneplattor. Rispapper är ju dessutom bara att lägga i som de är medan plattorna ev måste förkokas (Sempers måste det, vet ej hur det är med Loprofins). Så ev Lasagneplattorna om man absolut vill ha lasagneplattor, annars Glutis pasta.
Funkar det med glutenfri vetestärkelse för er? För ströbrödet innehåller vetestärkelse, likaså både frasbröd & spröda majsbröd. Frasbröden har jag för mig var goda från den tiden då jag fortfarande åt gluten men brukade köpa frasbröden ändå
Vill man ha liknande men utan vetestärkelse så finns Fette Crocanti från Schär (?) - är utan vetestärkelse men märkta med att de kan innehålla spår av soja, men vet många sojaallergiker bland de här i trådarna som ätit dem utan problem.
Oldana rismjöl/risgröt vet jag att det varit några av "småttingarna" här inne som reagerat på - Kavats minsting och har för mig även trållmors minsta, ev att det var ngt mer - funderar på vad det var som de misstänkte det berodde på men kommer inte ihåg. Har ej testat själv
Loprofin kex/crackers - ingen aning, aldrig testat/sett
Några andra tips. (Vet ej vad som finns som du kan välja på hos dig men om det finns på anvisning:)
Milly friends från Schär - figurkex
www.schaer.com/en/gluten-free-products/milly-friends/
Milly Magic 1-2-3
www.schaer.com/en/gluten-free-products/milly-magic-123/
Sempers flingor - Flakes/Flakes and berries
Finax har någon müsli