Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Allergitråden

Blå Flygare skrev 2011-12-01 21:24:08 följande:
    Blä, vad mycket skräp i dem! Kan de inte göra goda bra tabletter? Nalle-tabletten är ju suverän på det sättet, barnen älskar dem. Men ingen D i då ...
    Finns ju nallar som multivitamin också. Här kör vi kalciumnallar + multivitamin skogsbärsnallar - upp till 4 från den gröna burken & 1-2 från den blå burken utifrån hur hon ätit och druckit i övrigt under dagen.

Finns ju med lite andra smaker också multivitaminnallarna

Är ju inte jättemycket D-vitamin i, men bra mkt bättre än inget. Även B-vitaminer och sen en gnutta andra mineraler (kalcium, magnesium, jod, koppar, selen, zink, kalium), men inga stora mängder utan just "en gnutta"
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    mithrandil skrev 2011-12-02 14:51:38 följande:
    Kavat. Jag har lyckats slarva bort ditt nr. Vad har dietisten för nr? Fick mail från förskolan, de kommer börja servera ägg och normalkost till mina barn från måndag. Det är helt sjukt och jag behöver ett intyg så fort det bara går
    mithrandil skrev 2011-12-02 15:24:38 följande:
    Detta är kostchefens beslut. Jag skulle lämna intyg trots att det inte finns krav på det här senast 1 dec. Har bett om intyg men har inte fått något och nu kan man inte komma åt Allergimott före 13 dec.

Mina barn får inte gå till förskolan innan det är fixat med specialkost. Jag får försöka ta ledigt eller stanna hemma för vård av barn eller något. De är ju inte sjuka men går de till dagis kommer de ju bli det. jag har god lust att anmäla detta någonstans. Det är helt sjukt. :(
    För *piiiip* rent ut sagt.

Om det inte finns något allmänt krav på läkarintyg, (vilket inte egentligen inte ska behöva finnas) så får de faktiskt nöja sig med att det är på gång, men att du kan knappast lyckas jaga fatt på alla relevanta individer i form av läkare eller dietister sent en fredag em och att de sen serverar normalkost from måndag morgon.

Du kan inte göra mera än det du har gjort att ringa och tjata. Be kostchefen att ringa och tjata på dem i så fall också om den nu ska ha fram det innan måndag. De får faktiskt nöja sig med att du har bett om att få ett intyg och att de lämnar det så snart du får det.

Du ska inte behöva vara hemma bara för de fått för sig det här nu, de ska fixa det som behövs. Hänvisa till nya skollagen (som numera också omfattar förskolan som i större utsträckning än tidigare) och det här med lika behandling, och utifrån varje barns individuella behov etc etc. (lite ont om tid just nu för att hinna leta länkar och paragrafer - på väg till dagishämtning).

Den där lilla elaka hornprydda saken som sitter uppkrupen på axeln viskar lite i örat på mig att om det var jag, och att om det inte handlar om livshotande anafylaktiska reaktioner som de får så skulle jag nog tagit måndagen ledigt och varit med på dagis laddad med alllergimediciner och telefon med 112 på snabbuppringning i högsta hugg och sen skulle de få servera den där normalkosten som de hävdar att barnen kan äta bara för att det inte finns ett papper underskrivet av läkare som säger motsatsen - trots att ni tydligt har talat om att barnen inte tål det, så kan de själva få se vad de faktiskt får för reaktioner. Och sen skulle jag tydligt dokumentera reaktionerna och dessutom åka raka vägen från ev sjukvårdsbesök och göra en polisanmälan för misshandel eftersom de gjort det med fullt uppsåt och full medvetenhet om att barnen kan/kommer bli dålig av det. Misshandel är inte bara tex slag eller kroppsskada utan även vållande av sjukdom. Med tanke på mailet är det ju svårt för dem att bortse från ev uppsåt, genom att de klart kan misstänka att så skulle kunna bli fallet. Alternativt vållande av kroppsskada om man snaraste ser det som en underlåtenhet att ta hänsyn till det.

Vet att trållmor fick gå till det läget med polisanmälan innan hon fick det att fungera bra/hyfsat med maten på förskolan.

Det är ju synd om barnen (och föräldrarna också som) om man behöver gå till såna extrema åtgärder och utsätta dem för det, men ibland behövs det tyvärr för att visa på att det faktiskt är allvar och inget som man hittar på bara för skojs skull vilket alldeles för många kökspersonal i skolor och förskolor verkar tro.
  • Miralicia
    t0va skrev 2011-12-02 22:38:44 följande:
    fy fan... jättekram till dig.

Varför vill du inte har barnen på allergiförskola? Vi fick också höra det när Theo började att "det finns ju allergiförskola vet ni det, där kanske han ska gå" Men vi stod på oss och när vi hade möte med "hans" pedagog så sa hon att det har gått mycket bättre än de befarat och nu är det inga problem och personalen känner sig trygg i att kokerskan har koll och de rådfrågar.

För oss blir det lite längre att ha honom på allergiförskola och sen får man inte ha djur eller röka, fast sambon har slutat röka nu för 2 veckor sedan så jag hoppas det håller i sig men kaninerna vill jag inte ge bort om det inte är absolut nödvändigt.

Det är sannslöst så de håller på, jag kan förstå ifall man har barn som om och om igen blir så dåliga att de måste skickas hem eller åka till akuten men att förskolan själva orsakar det när de vägrar ge rätt mat är fruktansvärt.

Kämpa på, det känns tröstlöst ibland men du ska se att det kommer vända.
    Om jag inte minns helt fel (eller blandar ihop med nån annan) så har de ingen allergiförskola där mithrandil bor utan att de då får åka en rätt bra bit åt "fel håll" i förhållande till vart de bor och vart de jobbar, att det handlar om rätt så många extra mil varje dag att köra extra först hemifrån och till förskolan och sen åka tillbaka samma väg och till jobben som är åt andra hållet räknat från hemmet. Och sen samma procedur i omvänd ordning för att hämta från den alelrgifsk som finns.
  • Miralicia
    t0va skrev 2011-12-03 09:34:55 följande:
    Så kanon, på Theos så gör de bra mat åt honom men bakar vanligt. Såg i veckobrevet nu att de ska baka pepparkakor, men det stod något om att barnen skulle bjudas in att göra det. Ska kolla vad de menar på tisdag, för Theo får inte baka pepparkakor där och ska de göra på avdelningen så får han nog vara hemma. Han verkar inte reagera på luftburet men är ju så snabb på att stoppa saker i munnen.

Nu ska vi iväg till affären och bunkra lite, jag har tänkt prova lussekatter och pepparkakor från utan allt-bloggen, vi ska på julfest imorgon så det vore bra att ha något som ser ut som lussekatt åt Theo fast jag tvivlar på att han kommer äta. Han gillar ju inte mjukt bröd.
    Ta i den mjölmängen som är i receptet på pepparkakorna och om det fortfarande är lite för kladdig deg när det är dags att baka ut kan man knåda i lite mer mjöl på bakbordet. Har upptäckt att det blivit viss skillnad mellan olika bakomgångar på degens konsistens även om man gör exakt lika dant. Gissningsvis beroende på hur färsk/gammalt mjölet är.

Likaså lussekatterna att det blivit viss skillnad på dem mellan olika bakomgångar, så det receptet håller jag på att justera lite. Så ta det lite försiktigt med mjölet så det inte blir allt för tjock deg.

Sen rent allmänt så har jag börjat med att när det handlöar om jäsbröd med jäst att baka ut det innan det får jäsa för att minimera bortfallet av "jäskraft" när det inte finns något gluten. Får den jäsa först och att man sen bakar ut den så trycker man ju ut (åtminstone en del av) den luft som bildats i degen under jäsningen. Jag har upplevt att det blivit betydligt bättre och lite luftigare, men har ännu inte testat på lussekatterna.
    Att när degen är klar, men fortfarande lite kladdig stjälpa upp på bakbord och klappa/knåda lätt in lite mjöl så att degen inte längre är kladdig på ytan, men fortfarande rätt så lös. Och därefter forma degen till det som man vill ha och sen låta jäsa till ca dubbel storlek färdigutbakat innan gräddning.  Så att det bara blir en jäsning.
  • Miralicia

Det är guar i Sempers finmix

Vad gäller den där bismaken som Lailas har och som kan slå igenom ibland så är den totalt kamouflerad när man använder den i pepparkakosdeg pga alla de starka kryddorna. Men till utbakning & kavling brukar jag använda mig av ren majsstärkelse.
    Fördelen som jag tycker med Lailas (eller om man nu vill ha och tål annan finmix istället) så är det att den innehåller Xantangummi (eller guar i andra finmixer), dvs att det blir betydligt enklare att få en hanterings- och kavlingsbar deg och att de håller formen under gräddning inte bara flyter ut till en sammanhängande massa på plåten (jag har gjort ett par försök att baka pepparkakor utan någon färdig mjölmix (dvs ingen form av förtjockningsmedel) alls, men det har hittills gått åt skogen när man ska grädda - skulle vara betydligt enklare om man kunde ha med ägg, men med äggersättning blir det ändå inte riktigt samma effekt).

• Miralicia

mithrandil - jag kan räkna åt dig i morgon kväll annars. Har tenta på hela terminen i morgon em så innan dess hinner jag tyvärr inte.

Näringsbrist är tyvärr ingen höjdare

• Miralicia
    Kavat skrev 2011-12-05 09:49:54 följande:
    Förstörs noecate vid frysning? Funderar på
    Glass...
    Det är snarast uppvärmning som påverkar protein och vitaminer så att proteinstrukturen förändras och vitaminer kan förstöras.
  • Miralicia

mithrandil- jag hör av mig med lite frågor om uppgifter om vikt och mer specifika mängder etc när jag kommer hem och sitter vid en dator istället från mobilen.

• Miralicia
    Allrona skrev 2011-12-06 08:28:50 följande:

Nu har jag gått igenom listan för livsmedelsanvisning. Ska ringa dietisten för att få det utskrivet men är lite osäker på vad jag ska ha och hopps därför att ni kan hjälpa mig

Fiberhusk, Fibrex, Pofiber - behöver man alla?
    Semper havregryn - vet jag att jag ska ha
    Pasta, Glutis och Lobrofin verkar vara utan "allt"? Vilken är i så fall godast? Lobrofin finns ju lasagneplattor, är de bra?
    Oldana har frasbröd och spröda majsmjöd. Vilka ska man välja?
    Oldana ströbröd - är det ngt att ha?
    Oldana rismjöl?
    Loprofin kex/crackers - goda?

Något jag har missat?

Fiberhusk, Fibrex och Pofiber har olika användningsområden så jag har i varje fall användning för alla tre sorterna även om jag inte får ngt via anvisning. PO-fiber kan användas som tex ströbröd, Fibrex i bröd för att förlänga hållbarhet och göra saftigare, Fiberhusk som ersättning för ägg och som bindmedel i andra degar för att göra de mer hanterbara.

Loprofins pasta har jag inte smakat, men Glutis är god. Att tänka på med Loprofin är att det är egentligen inget "glutenfri/allergianpassad-märke" utan deras produkter är i första hand (i varje fall ursprungligen) riktade till personer som har PKU, dvs att de i princip näst intill inte tål protein över huvud taget. Så de är väldigt proteinsnåla, så även av den anledningen skulle jag gå på Glutispastan. Loprofins lasagneplattor är väl snudd på de enda som finns som är utan allt, men de är som sagt väldigt proteinsnåla. Så rent näringsmässigt kommer de väl inte speciellt långt efter som om man skulle använda sig av rispapper istället för lasagneplattor. Rispapper är ju dessutom bara att lägga i som de är medan plattorna ev måste förkokas (Sempers måste det, vet ej hur det är med Loprofins). Så ev Lasagneplattorna om man absolut vill ha lasagneplattor, annars Glutis pasta.

Funkar det med glutenfri vetestärkelse för er? För ströbrödet innehåller vetestärkelse, likaså både frasbröd & spröda majsbröd. Frasbröden har jag för mig var goda från den tiden då jag fortfarande åt gluten men brukade köpa frasbröden ändå

Vill man ha liknande men utan vetestärkelse så finns Fette Crocanti från Schär (?) - är utan vetestärkelse men märkta med att de kan innehålla spår av soja, men vet många sojaallergiker bland de här i trådarna som ätit dem utan problem.

Oldana rismjöl/risgröt vet jag att det varit några av "småttingarna" här inne som reagerat på - Kavats minsting och har för mig även trållmors minsta, ev att det var ngt mer - funderar på vad det var som de misstänkte det berodde på men kommer inte ihåg. Har ej testat själv

Loprofin kex/crackers - ingen aning, aldrig testat/sett

Några andra tips. (Vet ej vad som finns som du kan välja på hos dig men om det finns på anvisning:)
    Milly friends från Schär - figurkex www.schaer.com/en/gluten-free-products/milly-friends/
    Milly Magic 1-2-3 www.schaer.com/en/gluten-free-products/milly-magic-123/
    Sempers flingor - Flakes/Flakes and berries
    Finax har någon müsli
Svar på tråden Allergitråden