Allergitråden
Han är allergisk mot: Ägg, mjölk, soja, blåbär, vete, havre, råg, ris, majs (nötkött,baljväxter)
Finns det någon som har något recept?? Eller känner någon i Göteborgsområdet som bakar allergitårtor (han tål hirsh och bovete)
Tacksam för alla tips.
Har tenta på tisdag så efter det skulle jag kunna leta lite om det inte är jättepanik innan dess.
Tål han NoEgg (är bla tapiokastärkelse i den, men inget av det du räknat upp) s finns tex skumrutor som jag har recept på i bloggen - innehåller i princip bara No Egg, socker, vatten och gelatin. Och sen vänder man dem i en blandning av kakao & riven kokos (eller något annat som tåls).
Har hört om några som gjort vanlig tårta (dvs ej allergianpassad) med chokladbollssmet men som i stället för att rulla till bollar har tryckt ut smeten till en "tårtbotten" i en form med löstagbar kant och sen när tårtbotten har stelnat till så dekorerat den. De jag känner har väl sen täckt med vispad grädde och frukt och/eller bär.
Chokladbollar går ju utmärkt att göra med boveteflingor eller riven kokos som bas, så det borde ju funka att kunna göra något liknande som tårtbotten men kanske hålla igen en aning på sockret jämfört med när man gör vanliga chkladbollar och istället för grädde koka någon kolakräm (kokosmjölk, socker, sirap + ev ngt att reda med för att inte behöva koka så länge) som man täcker chokladbollsbotten med och toppar med någon frukt eller bär.