Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Allergitråden

FruK skrev 2012-01-08 16:07:03 följande:
    Hej!! Min son fyller snart 1 år och jag vill ju att han skall kunna äta "tårta" eller tårta-liknande-bakelse.
    Han är allergisk mot: Ägg, mjölk, soja, blåbär, vete, havre, råg, ris, majs (nötkött,baljväxter)
    Finns det någon som har något recept?? Eller känner någon i Göteborgsområdet som bakar allergitårtor (han tål hirsh och bovete)
    Tacksam för alla tips. 
    Det är ju lite knöligt att baka kakor & tårtor när man inte kan använda de "vanliga" mjölerna (som majs, majsstärkelse och ris) som normalt används när man inte kan använda vanligt vetemjöl mfl. Funderar på om jag kanske ev skulle kunna ha något experiment liggandes på nån lapp i receptlådorna här hemma.
    Har tenta på tisdag så efter det skulle jag kunna leta lite om det inte är jättepanik innan dess.

Tål han NoEgg (är bla tapiokastärkelse i den, men inget av det du räknat upp) s finns tex skumrutor som jag har recept på i bloggen - innehåller i princip bara No Egg, socker, vatten och gelatin. Och sen vänder man dem i en blandning av kakao & riven kokos (eller något annat som tåls).

Har hört om några som gjort vanlig tårta (dvs ej allergianpassad) med chokladbollssmet men som i stället för att rulla till bollar har tryckt ut smeten till en "tårtbotten" i en form med löstagbar kant och sen när tårtbotten har stelnat till så dekorerat den. De jag känner har väl sen täckt med vispad grädde och frukt och/eller bär.
    Chokladbollar går ju utmärkt att göra med boveteflingor eller riven kokos som bas, så det borde ju funka att kunna göra något liknande som tårtbotten men kanske hålla igen en aning på sockret jämfört med när man gör vanliga chkladbollar och istället för grädde koka någon kolakräm (kokosmjölk, socker, sirap + ev ngt att reda med för att inte behöva koka så länge) som man täcker chokladbollsbotten med och toppar med någon frukt eller bär.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    Trasan0606 skrev 2012-01-12 13:27:45 följande:
    Vad har ni tillsatt som extra fett i smakportionerna om de små inte klarar rapsolja? Min kille verkar kräkas av det - också... Funkar olivolja? Komjölk och soja går inte heller.
    Med tanke på hur ovanligt det är att reagera på rena oljor så blir min första fundering snarast vad det är för något som han får som smakportioner?
  • Miralicia
    billybiceps skrev 2012-01-19 22:40:08 följande:
    Hej, jag heter Björn. Jag har inte förstått om man bara får ställa frågor kring sina barn (som jag inte har några) eller även kring sig själv. Jag chansar och om jag har hamnat fel kanske ni kan rätta mig.

Jag är 23 år och har de senaste 7-8 åren haft problem med värk, andningssvårigheter, svullnade fingertoppar, svullna knän, stickande/brinnande hud osv osv. Jag har år ut och år in sökt hjälp i den vanliga vården för detta men aldrig har några prover visat något och ingen tar mig på allvar trots att mina besvär nu blir allt synligare med svullnader och blåsor och diverse märkliga utslag på huden.

För ett par månader sen var jag hos en homopat där jag lämnade ett blodprov som hette "födoämnesintolleranstest" där man testar de 80 vanligaste intoleranserna som sedan skickades till Tyskland för analys. Då fick jag svaret att jag var intolerant mot gluten, mjölk, ägg, banan, paprika, tomat osv osv osv. Sammanlagt var det 35 saker och homeopaten menade på att jag reagerade mot mängder av saker till följd av att jag är glutenintolerant och därför bildat antikroppar mot mängder av födoämnen och dessutom till följd av ett sedan länge nedsatt immunförsvar. 

Jag visste knappt vad jag skulle tro om detta då jag som sagt aldrig haft ett enda provsvar som visat något i vanliga vården. 3.5 dagar efter att jag slutat med dessa saker så släppte värken och jag kunde för första gången på 2 år stå ordentligt, sitta upp, låta armarna hänga utan att ha armstöd, jag fick lättare att andas, utslag som jag haft över magen fjällade bort efter en vecka (så det kan knappast vara placebo!).
    Skador som jag haft i nästan 10 år bara försvann. En ren Halleluljaupplevelse.

Hon har sagt att jag ska prova försöka äta en del av sakerna jag inte tål för att efter ett tag ska man börja tåla dom sakerna igen. Då har jag snabbt reagerat på dessa (bland annat vindruvor, paprika, och olika nötter) genom ökad värk och trögare andning. Men efter ett par timmar har dessa besvär sedan lättat igen.

Efter att ha varit nästintill fri från värk under 2.5 veckor så började den sakta smyga sig tillbaks. Det är idag 10 dagar sedan jag började få mer ont igen och nu bara öser det på. Det som kommer tillbaks är en hemsk brinnande känsla i huden samt att mina axlar lägger av. 

Jag är noga med att variera kosten för att inte nu få i mig för mycket av något och jag provar hela tiden att utesluta några grejer i taget för att se om jag fortfarande får i mig något som jag inte tål. Detta än så länge helt utan framgång. Jag kan inte förstå varför det kommer tillbaks, tidigare kände jag direkt om det var nåt jag hade ätit.
    Mina frågor till er är: 
    Känner någon igen sig i det här åtminstone delvis?
    Kan det vara så enkelt att det i början när man läker en skadad tarmslemhinna att det går upp och ner alldeles oavsett om man äter rätt?
    Måste man ha ont i magen för att vara glutenintolerant? (Det har nämligen inte jag och eftersom jag inte har fått en diagnos hos den "riktiga" vården så blir det ju att man tvivlar lite på provresultatet eftersom att alla andra gör det)
    Jag är helt säker på att det blev skillnad efter att jag uteslöt alla dessa saker. Det märkte både jag och min omgivning. Så frågan är varför värken nu kommer tillbaks i en allt mer stigande takt.

Detta blev ett jättelångt inlägg nu jag ber om ursäkt för det. Jag vore EXTREMT tacksam för svar tips och att få höra om andras erfarenheter!
    Välkommen!
    Har bara skummat igenom ditt inlägg som hastigast nu och väldigt kort svar nu. Återkommer när jag lämnat av barn på dagis.

Men funderar på om de har tagit något vanligt glutenprov på dig i vanliga vården?

Problemet med den typer av tester som du har fått göra via homeopaten är att resultatet är svårt att tolka, och att även om det testet gav utslag för 35 olika ämnen så är det nog väldigt få av dem som egentligen har någon betydelse i verkligheten, (men att det tillfälligt pga annan grundpåverkan kan finnas en tillfällig överkänslighet).
    Många av den typen av tester speglar snarare hur mkt man intar av olika ämnen än att de påvisar egentliga allergier/överkänsligheter.

Det du skriver om hudutslag får mig att tänka på hudceliaki som det lite förenklat kallas, officiella namnet är dermatitits herpetiformis.
    Här står det rätt bra om DH www.gastrolab.net/ksqcehus.htm
    och här finns lite bilder på hur olika hudutslag kan te sig vid DH hardinmd.lib.uiowa.edu/dermnet/dermatitisherpetiformis.html  Är det något där som liknar de du har?

Diagnos på DH ställs förutom med glutenantikroppsblodprov samt gastroskopi (eftersom det så gott som alltid även finns tarmpåverkan) samt hudbiopsi.

Det är första tanken jag får utifrån ditt inlägg
  • Miralicia
    Allrona skrev 2012-01-20 09:16:34 följande:
    Miralicia - hur menar du med att testerna visar hur mkt man intagit av ett visst ämne?
    Ett utslag av förhöjda IgG(4)-antikropppar mot ett visst födoämne behöver inte spela någon större roll, tex att om du har förhöjda värden för IgG4 mot tex äpple, men att du inte har det mot tex melon så går det inte att använda bara siffrorna i sig för att säga att man inte tål äpple, men att man tål melon, utan det utslaget kan snarast ha att göra med att man kanske har ätit äpple betydligt mer än vad man har ätit melon, så att immunförsvaret har träffat på betydligt mer främmande proteiner från äpple än vad det har träffat på främmande proteiner från melon. Men att sen bara utgå från siffrorna och säga att eftersom det är förhöjda halter för äpple så är du allergisk mot det går inte.

Klistrar in länk till en artikel som jag tidigare länkat till i frågan/diskussioner om alternativa tester med tex IgG:
    eaaci.net/attachments/877_EAACI%20Task%20Force%20Report.pdf
  • Miralicia
    Miralicia skrev 2012-01-20 10:09:56 följande:
    Ett utslag av förhöjda IgG(4)-antikropppar mot ett visst födoämne behöver inte spela någon större roll, tex att om du har förhöjda värden för IgG4 mot tex äpple, men att du inte har det mot tex melon så går det inte att använda bara siffrorna i sig för att säga att man inte tål äpple, men att man tål melon, utan det utslaget kan snarast ha att göra med att man kanske har ätit äpple betydligt mer än vad man har ätit melon, så att immunförsvaret har träffat på betydligt mer främmande proteiner från äpple än vad det har träffat på främmande proteiner från melon. Men att sen bara utgå från siffrorna och säga att eftersom det är förhöjda halter för äpple så är du allergisk mot det går inte.

Klistrar in länk till en artikel som jag tidigare länkat till i frågan/diskussioner om alternativa tester med tex IgG:
    eaaci.net/attachments/877_EAACI%20Task%20Forc...
    Klistrar in abstractet/sammanfattningen från artikeln jag länkade:

"Serological tests for immunoglobulin G4 (IgG4) against foods are persistently
    promoted for the diagnosis of food-induced hypersensitivity. Since many
    patients believe that their symptoms are related to food ingestion without
    diagnostic confirmation of a causal relationship, tests for food-specific IgG4
    represent a growing market. Testing for blood IgG4 against different foods is
    performed with large-scale screening for hundreds of food items by enzymelinked
    immunosorbent assay-type and radioallergosorbent-type assays in young
    children, adolescents and adults. However, many serum samples show positive
    IgG4 results without corresponding clinical symptoms. These findings, combined
    with the lack of convincing evidence for histamine-releasing properties of
    IgG4 in humans, and lack of any controlled studies on the diagnostic value of
    IgG4 testing in food allergy, do not provide any basis for the hypothesis that
    food-specific IgG4 should be attributed with an effector role in food hypersensitivity.
    In contrast to the disputed beliefs, IgG4 against foods indicates that
    the organism has been repeatedly exposed to food components, recognized as
    foreign proteins by the immune system. Its presence should not be considered as
    a factor which induces hypersensitivity, but rather as an indicator for immunological
    tolerance, linked to the activity of regulatory T cells. In conclusion,
    food-specific IgG4 does not indicate (imminent) food allergy or intolerance, but
    rather a physiological response of the immune system after exposition to food
    components. Therefore, testing of IgG4 to foods is considered as irrelevant for
    the laboratory work-up of food allergy or intolerance and should not be performed
    in case of food-related complaints."
  • Miralicia
    Tibell skrev 2012-01-20 22:47:12 följande:
    Nu är inte detta en allergifråga men ställer den ändå, den har trots allt med eksem att göra ;)

Efter ett par veckor med inre stress och ständig oro har jag nu fått tillbaka mina hemska stresseksem. Inte jätte stora mängder men likväl kliar de fruktansvärt och jag river ständigt hål :/
    Och eftersom de följande veckorna kommer fortsätta med stress och oro är det lika bra att jag vänjer mig vid klådan :(
    Men tror ni att aerius och kortisonsalva kan hjälpa eller i allafall lindra ändå, trots att det inte handlar om allergi ?
    Eller är det lika bra att stå ut och hoppas det lägger sig när det som stressar och oroas mig förhoppningsvis snart är över ??

Fresten, älsklingen87 är det här :)
    Du kan testa med antihistaminer och eftersom det är eksem också med att behandla själva eksemen med kortisonsalva så bör klådan lindras om eksemen förbättras.

----
    Jag tror jag hoppar över nickbyte. Vet inte med mig att jag skrivit något direkt känsligt här på FL eftersom jag i princip bara håller till här i allergitrådarna. Och vad gäller mailadress så är det samma som jag redan har "öppet" på bloggen och den länkar jag till ju till själv sen länge.
  • Miralicia

Det kan inte vara soja i som hon reagerar på i vitakallken? Är ju tyvärr inte helt ovanligt med sojaolja i div kalktillskott.
    Även d-vitamin kan framställas från soja, och det är undantaget från kraven på ursprungsmärkning (liknande som att man inte behöver deklarera att glukossirap/dextros/druvsocker är framställt från vete), dvs man behöver inte deklarera att d-vitaminen har soja som ursprung.

• Miralicia

Ok, kort farmakologilektion om antihistaminer.

De flesta antihistaminer är helt ok i samband med amning, såväl Loratadin (Claityn) som Cetirizin är snarast de som rekommenderas i första hand i samband med såväl graviditet som amning numera - även om det finns allt för många ouppdaterade inom vården som hävdar att det är absolut inte alls och om det är absolut nödvändigt möjligtvis "på nåder" Tavegyl.

Men de nyaste rekommendationerna säger Loratadin (Clarityn) eller Cetirizin som exempel på 1:a-handspreparat i samband med graviditet & amning.
    Det kom även ut en bok som handlar just om Astma- och allergi i samband med graviditet och amning. Gavs ut av Astma- & allergiförbundet om det var under förra året eller relativt sent året innan. Finns att beställa från Astma- & allergiförbundet eller ladda ner som pdf gratis.
    www.astmaoallergiforbundet.se/infomaterial/download/AoA%20Grav_Amning.pdf

Sen vad gäller rekommendationerna ang amning med de olika läkemedlen som står i Fass baserar sig utifrån spädbarn upp till ca 2-3 månader, vars njurar inte har mognat och därför har sämre förmåga att göra sig av med läkemedel. Och vad gäller det så är det en stor skillnad på en nyfödd-2-/3-månaders som helammar eller en 10-månaders som delammar och även äter annat. Och tex Loratadin, som du nämnde, är ju ok utifrån den erfarenhet som man har av det läkemedelet även vid amning av spädbarn/nyfödda.

En väldigt bra sida (mkt bättre än Fass) om man funderar på någon medicin i förhållande till amning är denna:
    www.janusinfo.se/v/Lakemedel-amning/
    (såg nu att du redan kollat på janus, men tipsar till andra)

Vad gäller påverkan på ev proverna så ska man ju egentligen vara utan antihistaminer i minst 3 dygn innan pricktest eller lapptest. Blodprov påverkas inte av att du tagit antihistaminer då de mäter antalet IgE-antikroppar i blodet, medan pricktest mäter den hudreaktion som en kvaddel som blir följden av att det frisätts histamin när IgE-antikropparna som finns på mastceller i huden gör att mastccelelrna spricker vid kontakt med det allergen det är IgE-antikroppar mot och därmed släpper ut histamin som ger en kvaddel i huden. Och genom att ta antihistamin så sätter sig antihistaminet ivägen för de platser dit det vid allergireaktion frisatta histaminet ska binda sig för att framkalla kvaddeln, och när histaminet inte kan binda så blir det ingen kvaddel.

I teorin så finns det väl kanske en liten, minimal risk att antihistaminer som mamman tar kan passera över i bröstmjölken och ev påverka ett pricktest hos barnet, men det vill jag nog säga är teoretisk risk. I praktiken bör det knappast kunna påverka genom att bröstmjölken troligtvis bör få samma koncentration av läkemedlet som finns blodet och en del av läkemedlet går ut i vävnaderna och utövar effekt där.
    Enligt fass finns det vid normaldosering (10 mg/1 tablett) med Cetirizin till en vuxen som mest 0,03mg/l i mammans blod, dvs 0,003 mg/dl blod (eller i det här fallet bröstmjölk om man utgår från att det blir samma koncentration) och om barnet då ammar så får det i sig ner i magen ca 0,01 mg om det ammar knappt 3½ dl på en dag och långt ifrån hela denna mängd kommer att komma ut i blodet och därifrån uti vävnaderna så att det kan påverka ett ev pricktest/lapptest negativt. Så med tanke på att till en vuxen doserar man 10 mg för att få önskad "normaleffekt" av en dos, och att den dosen som barnet får i sig blir mindre än 0,01 mg, så även om barn ges lägre doser för "normaleffekt" så bör den dosen som barnet får i sig via bröstmjölken vara för liten för att i praktiken kunna påverka testresultat eftersom (om jag nu som lite småtrött räknat rätt vid lite överslagsräkning i huvudet) blir det ca 1,5% av hela den dos som man stoppar i sig av i det här fallet cetirizin som kommer ut i blodet och 1,5% av 0,01 mg är inte så mkt, så ser man till det bör det inte påverka även om man inte kan utesluta det rent teoretiskt.

Nu blev det utifrån cetirizin, orkade inte slå upp och räkna på båda, men det blir ju lite liknande siffror, dvs väldigt liten dos som kan utöva effekt hos barnet

• Miralicia
    skånegås skrev 2012-01-27 12:48:11 följande:
    Akut godissugen... Vad äter ni? I vanliga fall kan det bli chokladbollar, men utan havregryn?? njee
    utan mjölk, soja och havre... (och andra baljväxter)
    Boveteflingor eller kokosflingor eller en blandning av båda funkar utmärkt till chokladbollar.
    Mixa gärna boveteflingorna lite lätt innan så det blir lite mer finfördelade
Svar på tråden Allergitråden