billybiceps skrev 2012-02-02 20:02:34 följande:
Vad har ni här inne för erfarenheter från mat där "Kryddor" står med bland ingredienser? Jag har läst på livsmedelsverkets hemsida och där står det att kryddblandningar kan innehålla gluten (det gäller kanske bara kryddor på burk?). Kan det även innehålla spår av mjölk? Är tillvekarna skyldiga att nämna sånt här på förpackningarna?
Sen blir jag lite smått förbannad på att man faktiskt kan nöja sig med att skriva bara "Kryddor". Hur gör ni när det gäller sånt här?
Är det kryddor som sammanlagt uppgår till mindre än 2% av det totala innehållet i den färdiga produkten så behöver inte kryddorna specifieras var för sig utan får anges under samlingsbetekningen "kryddor".
Men om det ingår några av de allergener som är obligatoriska att märka ut (dvs spannmål som innehåller gluten + havre, mjölk, laktos, ägg, soja, jordnötter, trädnötter & mandel, fisk, kräftdjur, blötdjur (typ bläckfisk), selleri, senap, svaveldioxid över en viss halt, sesamfrö, lupin) i den kryddblandningen så får de inte skriva bara kryddor. Det måste på något sätt anges att allergent ingår. tex att de skriver "kryddor (innehåller laktos)" elelr "kryddor (selleri, senap)".
Så ja, innehåller beteckningen "kryddor" något av de ovanstående allergenerna så är tillverkaren skyldig att ange det. Mina erfarenheter är att när det bara står "kryddor" i en innehållsförteckning så brukar det vanligtvis kunna vara selleri och senap som brukar kunna förekomma under samlingsbeteckningar, medna t.ex mjölk/laktos och vetestärkelse/gluten mer i kryddblandningar på burk.