Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Allergitråden

barefoot skrev 2011-10-08 15:07:54 följande:
    Vi har gått på ett bakslag och jag tror det blivit för mycket säd (framförallt vete) för vår son. Är det någon som vet om man kan göra ngt (kex eller bröd) på endast quinoa, hirs, havre, korn (samt fett)? Han får astma av ris och potatis, hostar av bovete som även ger utslag på IGE, reagerar på majs samt tror nu han reagerar mer igen på vete och råg. Tror att han får astma när han äter en kost med högt GI (quinoa tex har ju lågt) . Ska nu prova vildris, som ju kommer från en annan familj en annat ris och har lågt GI. Någon som provat amaranth eller durra? Har dock läst att amaranth inte reckommenderas till barn av olika anledningar, men nu hittar jag inte länken... Alla tips mottas tacksamt
    Funkar det med solroskärnor, pumpakärnor och linfrön kan du testa fröknäcket som jag har i min blogg och använd hirsflingor och sen enbart teffmjöl (eller om du  hellre vill ha quinoamjöl om du hitta något bra sånt nån stans eller om du hittar  hirsmjöl, men bör även funka med kornmjöl men gr knappast att hitta helt rent från vete, alternativt om du har en bra mixer/matberedare så du kan "mala" ren havre till lite mer mjöligt så bör det funka) stället för blandning av teff och ris (eller nån av de andra mjölkombinationer) som jag brukar ha för att det ska bli lite mer "lättutbakat" (och lite billigare)
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    LokesMammi skrev 2011-10-08 22:22:07 följande:
    Hmm.....kanske ska beställa hem ett paket o se. Läsa på innehållsförteckningen där!
    Det var nån som nämnde att Go Green har bovete mjöl utan spår av soja. Men har inte hittat bovete mjöl i deras märke. Bara risenta.
    GoGreen  har haft bovetemjöl (och rismjöl, majsmjöl och sojamjöl) men nu har de inget mjöl alls längre på hemsidan och det var ett tag sen jag såg i affären. Men att de har haft vet jag eftersom jag har påsar i skåpet som bevisar det
  • Miralicia
    Kavat skrev 2011-10-10 20:50:14 följande:
    Ja, jag är helt urkass på böcker. Äger en som är bra och heter förädisk föda vill jag minnas.
    Hehe, Miralicia är min levande allergibok.

Förrädisk föda är riktigt bra, anges väldigt ofta som referens i väldigt mkt annat som är skrivet på svenska - finns tyvärr inte att få tag på om man inte skulle råka komma över ett begagnat ex (vilket är bra mkt lättare sagt än gjort).

En del av det jag lägger in kan kanske bitvis vara lite medicinskt avancerat om man inte har medicinsk utbildning eftersom det kanske i första hand vänder sig till läkare och annan sjukvårdspersonal som jobbar med allergi i olika former, men jag lägger in dem ändå.

Via barnallergisektionen kan man ladda ner deras "egna bok" på nästan 500 sidor "Astma och allergi hos barn" som pdf: www.barnallergisektionen.se/Boken/BOK_AAB.pdf

Relativt nyutgiven bok "Astma och allergi" på Studentlitteratur (kommer inte ihåg vem som står som redaktör, men en mörkblå bok med vit text på omslaget)

Lite bra material att kunna informera tex dagis med (om man bortser från att de kallar celiaiki för glutenallergi   ) www.astmaoallergiforbundet.se/infomaterial/download/ElevmtrlNY juli 2010_web.pdf

En hyfsat bra som mer ser till sociala aspekter av det här med allergi är "Leva med allergi" har jag för mig att den heter. Finns en liknande liten tunn pocketbok som heter "Ovän med maten" som är rätt bra - lite enkla basfakta men mkt mer socialt.

Barnallergisektionen har en del stenciler och sen finns det lite länkar till pdfer och liknande från div föreläsningar: www.barnallergisektionen.se/

Forum för födoämnesallergi: www.fffa.se 
    mkt bra länkar till sidor på både svenska och utländska på engelska
    Kolla under PM och "Matboken" - där finns en länk till den skrift som Astma och allergiförbundet gav ut som heter "Mat och överkänslighet" (länken har funnits på AoAs hemsida tidigare men är nog tillfälligt borttappad till pdf:en där) - via FFFA kan man hitta den i worddokumentsform (vilket är lite svårt att länka)

Välskriven "brochyr om födoämnesallergi" www.barn.halland.net/foodallergy/fa_frameset.htm

Nils E Erikssons egna hemsida biphost.spray.se/nils.e.eriksson/  (en av författarna/redaktörerna till Förrädisk föda)

Astmaa- och allergiförbundets mediabibliotek med filmade föreläsningar och div power pointpresentationsabilder och PDFer etc från alla de olika föredrag etc som hölls under allergistämman som hälls i Linköping förra hösten www.astmaoallergiforbundet.se/mediabibliotek.aspx

Lite blandat på olika nivåer, men åtminstone lite halvavancerat en hel del. Men lite förslag på läsordning så är "Mat och överkänslighet"/"Matboken" samt "dagisbrochyren" lättillgängliga att börja med. Leva med allergi är i princip helt omedicinsk utan främst socialt inriktad på det sociala, liksom "ovän med maten". Även Astma och allergiförbundet har en del allergiinfo på sin hemsida (under medlemsförmåner - "Allt om allergi" åtkomligt för alla) är det mest lättillgängliga.

Brochyren, nils E Eriksssons hemsida, Barnallergisektionens bok blir väl nästa steg innan man ger sig på FFFA och Barnallergisektionens andra material + allergistämmans föreläsningar.

Lite på ett ungefär
  • Miralicia
    t0va skrev 2011-10-12 21:28:43 följande:
    Är så facinerande att nästan alla frågar "vad äter han då?" när jag förklarar vad han inte får äta. Jag trodde ju också att det inte skulle finnas något kvar men det finns ju massor trots att han äter nästan "utan allt", enhel del som vi faktiskt inte behöver göra special utan kan äta hela familjen. Intressant så insöad man är ändå på det man gör och har svårt att tänka på alternativ.
    Ett väldigt bekant resonemang "men vad äter ni då?" - vanlig mat brukar jag svara Cool
  • Miralicia
    Molina skrev 2011-10-12 22:13:22 följande:
    Är det någon här som har koll på olika riktvärden angående mjölk????
    En kollega till mig sa att om någon produkt innehåller mindre än 0,5g mjölk räknas det som att en som har mjölkallergi ska kunna äta?
    Min tjej har ju ganska svår mjölkallergi så henne testar jag inte på men kan vara roligt att veta till framtiden om hennes allergi bli mindre.
    Den som påstår det har nog kanske blandat ihop det här med mjölkallergi och laktosintolerans fats det handlar då om helt andra siffror som klassar laktosinnehåll efter.

För att räknas som laktosfritt så ska det vara <0,01 g laktos/100 g, låglaktosprodukter ligger på <1 g laktos/100 g

0,5 g mjölk låter kanske som rätt minimal mängd, men till "fel" mjölkallergiker kan det vara en oerhörd enorm dos som kan ge katastrofala följder. Finns tex rapporter hos livsmedelsverket om där odeklarerat mjölkprotein har orsakat svåra reaktioner - i ett fall så var det en dos som uppskattades till 0,9 mg som ledde till anafylaktisk reaktion som krävde omedelbar akutvård och ett annat exempel på odeklarerat mjölkprotein där en dos som uppskattades till 60 mg ledde till dödsfall pga anafylaxi - så att det ska vara säkert för en mjölkallergiker att äta allt som innehåller mindre än 0,5 g = 500 mg mjölk är skitsnack. Vissa som kanske inte får några uppenbara symtom förrän efter en längre tids upprepat intag kan säkert klara av det vid något enstaka tillfälle utan att det ger några uppenbara symtom medan det kan få katastrofala följder för en annan.
  • Miralicia
    Molina skrev 2011-10-12 22:47:39 följande:
    Åh nej skulle aldrig testa på min tjej, hon har för svår allergi.
    Men jag reagerade för jag har aldrig hört något sådant förut jag heller förutom när det gäller för gluten.
    Då måste hon ha förväxlat gluten/mjölk som jag sa men hon envisades med att det gällde just mjölk.

Tova: Jag har så jag kan inta små mängder mjölk men inte att dricka ren mjölk eller fil på gränsen till att jag fixar ost, medans min dotter klassas som svår allergi eller rättare sagt hon får blockade luftvägar vid mjölkintag, vi har sett hur en sån reaktion kan bli och fy så visst kan en mjölkallergi vara så olika från person till person.

Tack för att ni finns!
    gränsvärdet för att få räknas som glutenfritt är att gluteninnehållet måste vara mindre än 20 mg/kg

Så inte ens där finns det något som liknar 0,5 g
  • Miralicia
    Blå Flygare skrev 2011-10-13 09:12:57 följande:
    Vad är gränsvärdet för att kalla något alkoholfritt? Är inte det 0,5volym%??
    Jo, alkoholfri öl har en alkoholhalt på högst 0,5%
  • Miralicia
    Bobbosmamma skrev 2011-10-13 20:19:03 följande:
    En sån koll du har du :)
    Att jag hittat just den idag beror på att jag just idag har suttit och letat på deras hemsida efter ett annat "position paper" ang klassificering/terminologi/definitioner som vi ska använda till del av bakgrunden i vårt examensarbete Flört
Svar på tråden Allergitråden