Kavat skrev 2011-10-10 20:50:14 följande:
Ja, jag är helt urkass på böcker. Äger en som är bra och heter förädisk föda vill jag minnas.
Hehe, Miralicia är min levande allergibok.
Förrädisk föda är riktigt bra, anges väldigt ofta som referens i väldigt mkt annat som är skrivet på svenska - finns tyvärr inte att få tag på om man inte skulle råka komma över ett begagnat ex (vilket är bra mkt lättare sagt än gjort).
En del av det jag lägger in kan kanske bitvis vara lite medicinskt avancerat om man inte har medicinsk utbildning eftersom det kanske i första hand vänder sig till läkare och annan sjukvårdspersonal som jobbar med allergi i olika former, men jag lägger in dem ändå.
Via barnallergisektionen kan man ladda ner deras "egna bok" på nästan 500 sidor "Astma och allergi hos barn" som pdf:
www.barnallergisektionen.se/Boken/BOK_AAB.pdf
Relativt nyutgiven bok "Astma och allergi" på Studentlitteratur (kommer inte ihåg vem som står som redaktör, men en mörkblå bok med vit text på omslaget)
Lite bra material att kunna informera tex dagis med (om man bortser från att de kallar celiaiki för glutenallergi
)
www.astmaoallergiforbundet.se/infomaterial/download/ElevmtrlNY juli 2010_web.pdf
En hyfsat bra som mer ser till sociala aspekter av det här med allergi är "Leva med allergi" har jag för mig att den heter. Finns en liknande liten tunn pocketbok som heter "Ovän med maten" som är rätt bra - lite enkla basfakta men mkt mer socialt.
Barnallergisektionen har en del stenciler och sen finns det lite länkar till pdfer och liknande från div föreläsningar:
www.barnallergisektionen.se/
Forum för födoämnesallergi:
www.fffa.se
mkt bra länkar till sidor på både svenska och utländska på engelska
Kolla under PM och "Matboken" - där finns en länk till den skrift som Astma och allergiförbundet gav ut som heter "Mat och överkänslighet" (länken har funnits på AoAs hemsida tidigare men är nog tillfälligt borttappad till pdf:en där) - via FFFA kan man hitta den i worddokumentsform (vilket är lite svårt att länka)
Välskriven "brochyr om födoämnesallergi"
www.barn.halland.net/foodallergy/fa_frameset.htm
Nils E Erikssons egna hemsida
biphost.spray.se/nils.e.eriksson/ (en av författarna/redaktörerna till Förrädisk föda)
Astmaa- och allergiförbundets mediabibliotek med filmade föreläsningar och div power pointpresentationsabilder och PDFer etc från alla de olika föredrag etc som hölls under allergistämman som hälls i Linköping förra hösten
www.astmaoallergiforbundet.se/mediabibliotek.aspx
Lite blandat på olika nivåer, men åtminstone lite halvavancerat en hel del. Men lite förslag på läsordning så är "Mat och överkänslighet"/"Matboken" samt "dagisbrochyren" lättillgängliga att börja med. Leva med allergi är i princip helt omedicinsk utan främst socialt inriktad på det sociala, liksom "ovän med maten". Även Astma och allergiförbundet har en del allergiinfo på sin hemsida (under medlemsförmåner - "Allt om allergi" åtkomligt för alla) är det mest lättillgängliga.
Brochyren, nils E Eriksssons hemsida, Barnallergisektionens bok blir väl nästa steg innan man ger sig på FFFA och Barnallergisektionens andra material + allergistämmans föreläsningar.
Lite på ett ungefär