Inlägg från: Mama Law |Visa alla inlägg
  • Mama Law

Allergitråden

Jaha nu märks det att det börjar bli riktig höst, iaf på wiking. Börjar bli kallt dock fortfarande värme grader ute men wiking klara inte vara ute utan att blossa... hur ska den här hösten/vintern bli. Vet ju att han blir jätte jobbig när han är inne för mycket så räknar med en väldigt jobbig säsong.

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Mama Law
    Lalalong skrev 2010-10-11 19:07:38 följande:
    Måste förresten fråga.
    Ni med allergiska lite större barn. Har dom svårt att gå upp i vikt?
    Klara är redan från början en ganska liten tjej (å andra sidan så har hon väl egentligen varit allergisk sen 1 års ålder egentligen, så det är väl inte så konstigt då men...). På 4 års kontrollen i Maj var hon 95 cm och vägde 13 kg. Idag, snart ett halvår senare så var hon 97 cm lång och vägde 12.5 kg Så hon har gått ner i vikt sen dess... Är detta ett vanligt problem? Visserligen var det olika vågar, men det är å andra sidan ett halvår sen också så hon borde ju gått upp lite. Läkaren trodde att hon haft en förstoppning som släppt nu när vi kört mjölkfritt och att det är det som vägt... Låter det rimligt?
    Ja det finns rimlighet i det. Mjölk är bland det första man utesluter när man misstänker förstoppning. Håller tummarna för att hon går upp mer nu när hon är utan mjölken.
  • Mama Law
    Lalalong skrev 2010-10-11 19:51:18 följande:
    Jo, det vet jag iofs. Och Klara har varit mycket förstoppad sen hon var runt året. Men vi har hållt det i schack med bara minskad mjölk-konsumtion. Men nu har det tydligen satt stop. Nu funkar det inte ens med minskad konsumtion utan det tar sig andra uttryck nu med hennes röda kinder o.s.v.
    Och hon har inte varit förstoppad nu egentligen... men lite trög, som alltid.
    Men läkaren menade att det har suttit en, permanent "förstoppning" (bajsklump kanske är bättre, för hon har ju bajsat) typ men att hon ändå lyckats sköta magen lite. Och att denna bajsklump då skulle kunna väga så mycket...
    Men visst, en kombination av olika vågar och den där bajsklumpen då kanske..
    Jag själv lider av förstoppning och när man har gått tillräckligt länge utan att ha fått göra det ja då är det mycket som försvinner när man äntligen får gå på toa. Hoppas hon klarar sig utan förstoppning nu när mjölken är borta och lägger på sig lite vikt i stället.
  • Mama Law
    Kavat skrev 2010-10-11 20:32:49 följande:
    Ni som har vårdbidrag och sökt på nytt. Måste man skriva om hela ansökan på nytt eller går det att skriva typ att allt från tidigare kvarstår men att det här och det här är nytt?

Du kan använda den gamla sen kan du gå in och skriva med annan färg på det som tillkommit, så ser dom va som tillkommit sen sist.

Bråkar fortfarande om vb jag skickade in synpunkter i förra veckan och i nästa vecka ska det väl tas beslut. har ju bara väntat i 9 månader. Och eftersom jag antagligen bara får 1/2 om de inte tar hänsyn till mina synpunkter så kommer jag förlora det extra bidraget från trygghansa. Så för min del är det bara att skriva en ny och utesluta Towa så jag har chans att få från trygghansa med så vi överlever.

• Mama Law
    Tibell skrev 2010-10-11 20:29:45 följande:
    Hej tjejer

idag har jag pratat med minstingens allergi/astma läkare och hon tyckte absolut det lät som att lillan hade även astma =/ Hon tyckte inte alls att det var bra att hon låg på 55 andetag/minut trots att hon suttit stilla en längre tid. Och detta tillsammans med att hon rosslar, hostar illa, andas med hela magen+att gropen i halsen sugs in när hon flåsar så illa gjorde att läkaren satte en astmadiagnos på henne..som om inte alla allergierna vore nog =(
    Men hon har haft god effekt av airomiren och blir förhoppningsvis ännu bättre när pulmicorten sätts in
    Dock kunde inte läkaren svara på om det var infekttionsastma eller allergiutlöst astma eller kanske bådeoch.
    Hostan har ju alltid kommit i samband med veteprovocering men om det beror på allergin i sig eller för att hon drar på sig en infektion pga av att kroppen försöker reda ut reaktionerna mot veten är ju jätte svårt att säga.
    Men om det varit allergiutlöst astman borde hon väl blivit bättre direkt efter vi slutat med veten ?? Nu är det 2 veckor sedan provoceringen och det är först nu hon börjar bli bättre!!??

Och i helgen fick vi en omedveten havreprovocering. Det slutade med eksem, 2 h vakentid på natten med en bebis som bara grät pga av magont och förstoppning =/ och då var det verkligen ingen stor mängd. Typ 1 kryddmått
    Suck
    Jobbigt det där när man får omedvetna provoceringar men samtidigt en rikt punkt på va som gäller så det är ju både på gott och ont.

Hoppas natten blir bättre.
  • Mama Law
    Kavat skrev 2010-10-11 20:44:05 följande:
    Kom ihåg att du måste göra det hum, var det inom 2 månader från beslut om datuet ska kvarstå, annars räknas det som en ny ansökan. Kolla upp det ordentligt om du inte redan gjort det!!!

Själv så söker jag nog bara på sonen även om det är en hel del med dottern också så är inte det i närheten så mycket som med sonen och förmodligen är de lika hänsynslöst snåla även denna gång...
    beslut är ju inte taget än så bara jag får det så blir det nytt annars blir det till att överklaga men det går fortare att skicka in en ny där jag kan få med de här problemen vi har med wiking som vi håller på att utreda på bup osv. Den ska in så fort som möjligt helst gärna igår men kan ju va bra att få beslut först. Hatar fk nu för tiden, fattar inte att dom kan göra som dom gör, gjorde fula paralleller den här gången, skickar man inte vb som allergi/astma förälder så är det inte för att barnen har lite allergier/lätt astma, utan för att det är lite mer än lite allergier. Tycker det är dags att dom går på utbildning för att lära sig lite.
  • Mama Law
    ViFrånLandet skrev 2010-10-11 20:50:00 följande:

Mitt stackars lilla hjärta ser för hemsk ut, som ni ser.. (Han är minst lika röd vid analöppningen och runt pungen) Han fick ananas för första gången kvällen innan detta fula dök upp, kan det bero på det? Eller är det troligare att det är blöjeksem? Tips på hur vi ska råda bot på det?? Jag lider verkligen med honom, han har verkligen ont Rynkar på näsan 

aj va det där såg ont ut. stackars liten. ingen aning hur blöjeksem ser ut för det har ingen av mina haft, men samtidigt känner jag  att är det för ananasen så borde det vara mer på huden i övrigt med. Hoppas det lugnar sig fort. Du har ingen vanlig hydrokortison kräm att smörja med så svalkar det och lägger sig lite?
  • Mama Law
    ViFrånLandet skrev 2010-10-11 20:59:57 följande:
    Han har några få utslag på resten av kroppen också men det är mer som små torrfläckar och det är inte mer än 5-10 fördelat på hela kroppen...

Hydrikortisonsalva? Hmm, det borde jag ha någonstans tycker jag, att jag inte tänkt på det tidigare! *dumma mig*
    Så ska du inte känna alls, det är inte det första man tänker på när ens lilla har ont och ser ut som han gör.
  • Mama Law

Lider han hemskt av det kanske lite smärtstillande kan hjälpa. Men mycket smörj är bra.
    (ja han skulle ju egentligen ha sovit utan blöja på ett kisskydd men inte så lycket när det är en kille en tjej hade varit lättare.)

• Mama Law
    ViFrånLandet skrev 2010-10-11 21:11:40 följande:
    Det har jag inte heller haft en tanke på... Ska lägga fram en alvedon så jag kan ge honom när/om han vaknar.. Känns dock inte helt lyckat att behöva ge supp men flytande tar han inte Rynkar på näsan
    ha mycket locobase repair på den så går det säkert bra. supp går ju endå rätt fort att ge och är ju lättare än att ge flytande till nån som vägrar och ålar. Men det är ju bra att han sover då besväras han ju inte så mycket.
Svar på tråden Allergitråden