Inlägg från: Mama Law |Visa alla inlägg
  • Mama Law

Allergitråden

winalina skrev 2010-10-01 13:31:35 följande:
    Min 6åring har astma sen 5 mån och nyupptäckta allergier. Han har alltid haft svårt att sitta och bara lyssna, tex samlingar på dagis, men inte s att jag oroat mig för adhd.
    Finns det ett sambnd astma/allergi-adhd?? Intressant fråga!
    Min W har precis gjort en utredning för ADHD och psykologen anser inte att hans problematik har med ADHD att göra utan från hans allergier/eksem/astma och dels från hans mediciner. Jag förstår till viss del att hans problem kan komma därifrån, men inte bristen på empati gentemot andra, hans avskärmningsförmåga, överaktivitet osv osv. Min magkänsla skriker att hon har fel, personal på fsk säger att det kan inte stämma, personer har sen w varit pytteliten sagt att nåt inte stämmer. Så vet inte om jag ska gå vidare och få en andra utredning och säger den samma sak så accepterar jag det men just nu så näää.
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Mama Law
    Kavat skrev 2010-10-02 12:11:33 följande:
    Jag kan ju  bara tala för hur mina barn är och ja, de blir helt "knasiga" när de får i sig saker de inte tål. Men i perioder så är de helt opåverkade och då märker man en väldigt tydlig skillnad. Sen har jag nära barn på andra håll som som också betett sig "annorlunda" och då man utrett och misstänkt någon av bokstavkombinationerna. Men i en nära släktings fall så har laktosintoleransen vuxit bort vid 10 års ålder. (om någon inte vet så växer inte laktosintolerans bort, så jag misstänker ju starkt att han haft mjölkproteinallergi, men magen blev något bättre på laktosfritt liksom det blev för vår dotter.)

Om då W alltid är påverkad så tycker inte jag att det låter alls konstigt att ni misstänker ADHD. Sen känner inte jag W eller har sett hur han är utan kan bara prata för vad jag har sett på andra barn.
    Men däremot så tycker jag att om du är så osäker så som du låter så tycker jag absolut att ni ska göra en till utredning så att ni kan få hjälp, om det behövs. Oavsett så bör man väl kunna få hjälp, även om han inte får en diagnos?
    Kompisens barn har nyligen fått diagnos och de fick jätte bra hjälp av Bup tror jag det var samt medicin som gjorde skillnad som dag och natt på det barnet. Kan man inte få testa och se om det hjälper W, för oavsett så "mår han nog inte helt bra" själv.
    Å andra sidan så kan jag ibland känna att varför måste alla vara lika och anpassas in i samhället? Lite kluven, men det viktiga är ju att W får må bra och ni känner att ni kan hantera honom och är det inte så så måste ni väl kunna få hjälp med av "proffsen"?
    Mina barn w och a har allergier och astma båda två dock har inte a eksem men dom är som natt och dag i sitt sätt. a kan få utbrott men är en ängel jämfört med w. Dom äter samma mediciner så när på dosen och att w äter theralen också. Det är bara w som är som är outstanding. Så får se va som händer fram över.
  • Mama Law
    JPL skrev 2010-10-01 20:12:03 följande:
    Min äldste hade nog haft en felaktig bokstavsdiagnos vid det här laget om vi inte upptäckt hans allergier vid 3,5 år. Han är fortfarande ganska speciell. Alla mina barn är mycket aktiva och sover lite, men om jag håller dem fria från allergisymtom så är det hanterbart.
    W har ju väldigt många allergier är också medicinerad upp över öronen. Men känner att det ligger mer bakom. Så här har han varit sen han va pytteliten. Tack så mycket för att du berättade.
  • Mama Law
    Kavat skrev 2010-10-02 13:59:52 följande:
    Alla barn är ju olika. Även om mina har samma allergier till viss del så reagerar de inte samma om de får i sig det. Men känner du så tycker jag inte du ska nöja dig med utredningen. Man känner sina egna barn bäst. Kram!
    Ja annars lär jag nog alltid gå och fundera, men skulle en till utredning visa samma sak ja då är det så och det accepterar jag. Då är han bara en "jobbig unge" som psykologen uttryckte sig.
  • Mama Law

Jaha så har jag fått hjälp att skriva synpunkter på kommuniceringen från Fk så ska skriva ut den och skicka in den så fort som möjligt. Det kommer även skickas intyg från allergikonsulent och dietist som styrker mertid över huvudtaget som dom dragit ner för oss. Kan ju inte göra wikings mat och vår mat överhuvudtaget samtidigt då det skvätter.

hoppas bara att dom tar till sig va som står... men det är nog att hoppas på för mycket.

• Mama Law

det är 120kr oavsett hur stort uttag det är om det är en burk eller 10 kartonger. Jag skulle be om ett större recept eller få ett recept där det är 6 burkar/uttag tills ni har varit på barnmottagningen.

t0va skrev 2010-10-05 17:44:37 följande:
    Ni som kan hur det funkar med livsmedelsrecept, kostar det alltid 120kr oavsett om man får ut en burk eller 6?
    Vi fick nämligen recept idag, bvc-tanten ringde och en läkare skrev ut och sen när vi träffar läkaren på 8 veckors kontrollen eller vad det nu ska vara så får vi prata om ev. remiss till barnkliniken men det lät tveksamt... fast jag kommer inte gå därifrån utan remiss.

I alla fall så åkte vi till apoteket, jag jagade upp sambon så han kunde vara bärhjälp, jag har ett rörelsehinder och använder rullstol utomhus så ha med bebis själv funkar men inte få med en massa varor.

Då har de skrivit 1 burk a 6 gånger, hon på apoteket blev väldigt frågande till hur det är skrivet och sa att de annars lämnar ut en kartong i taget. Så nu måste vi som det verkar betala 120kr var 4:e  dag och ränna till ett apotekt och hämta maten för fler åt gången kunde vi inte få. Helt hopplöst ju tänk om jag inte hinner åka en dag då står vi utan mat, hur tänker läkarna egentligen?

Blir så trött på alla idioter som inte tänker längre än näsan räcker, det blir ju jättedyrt ändå visserligen billigare än 210kr men mycket dyrare än vanliga maten.

Vi åker iväg också om några dagar, så det blir ännu jobbigare att försöka hitta ett apotek där som har maten och behöva åka ett par mil också för vi ska till landet, tror knappast att ica där ute har något sånt. Blir ju galen, men jag ska fråga hur de tänker när vi träffar läkaren för kontrollen. Skrikandes
  • Mama Law

MMM och har ni otur så kan det va så att ni måste beställa för det är inte säkert att dom har burkar hemma och det kan ta upp till en vecka innan ni har det då. Om de inte har någon burk hemma. men då kan ni ju få en burk då och få resten sen i stället.

t0va skrev 2010-10-05 18:12:36 följande:
    fan så elaka de är då. Ska försöka få tag i de imorgon så tröttsamt när vi åker på torsdag och något e-recept gick inte att få utan vi måste åka till vårdcentralen och hämta receptet.
  • Mama Law
    ViFrånLandet skrev 2010-10-05 18:19:15 följande:
    Varför kan du inte får något e-recept?! Vet inte när jag/vi fick en papperslapp senast, trodde knappt de fanns längre... Förvånad Hoppas verkligen det löser sig för er, och det snabbt som ögat! Att bara få en burk/uttag verkar ju helgalet! 
    vi får inte heller på e-recept utan vi får skicka in till apoteket. så får vi skicka en livsmedelshänvisning när vi ska beställa.... konstigt om det är olika.
  • Mama Law
    t0va skrev 2010-10-05 18:33:20 följande:
    precis, nu när jag köpte första burken fick jag napp på apotek nummer 3, tur att det finns 3st i det köpcentrumet vi har här.

Fick svar från föräldrastödet de hade pratat med bvc som hade sagt att de skulle prata med mig om mjölkallergi... herregud, skönt att de gör så man har saker att göra nu  när jag ändå bara är hemma och föräldraledig ;)
    ja är inte det skönt att veta iaf.... tycker inte man gör nå annat... än för vår del iaf springa/ringa sjukvården om allt man kan tänka sig.
  • Mama Law
    t0va skrev 2010-10-08 16:31:34 följande:
    Dagens ros går till K Kavat, nu har vi löst matfrågan för ett tag och ska bråka massor när vi kommer hem från våran "semester". Kul att få ett ansikte på en medlem också :)

Han mår så mycket bättre på mjölkfritt, nu var det 4 timmar sen han åt och han äter massor, förut åt han lite men konstant :D
    Va skönt att han mår bättre på mjölkfritt. Hoppas det löser sig utan massa bråk för av egen erfarenhet så suger det bara en massa energi i onödan. Hoppas verkligen att dom lyssnar och gör som ni vill!
Svar på tråden Allergitråden