Inlägg från: Mama Law |Visa alla inlägg
  • Mama Law

Allergitråden

Lugnistormen skrev 2010-11-16 17:43:26 följande:
    K Kavat: Tack. Soya kan man reagera på det?

Är det någon med nötallergi/bran med nötallergi som har något problem med coca cola som inne håller extrakt av colanöt? Så svårt o veta vad man ka reagera på som nötallergiker. Än så länge jhar jag reagerat på Nötter så klart, choklad, kardemumma och solrosfrön och olja gjort på detta.
    Wiking kan inte dricka coca cola men om det beror på nöten eller om det beror på syran låter jag va osagt.
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Mama Law

gå in och titta på bilderna i mitt galleri som heter wiking eksem eller liknande hur han blir i ansiktet.

Allrona skrev 2010-11-20 09:26:15 följande:
    Frågar igen är det någon vars barn blir röd under ögonen som allergisk reaktion? Alltså inte av pollen utan av mat? Dottern är röd precis under ögat precis som man blir om man är allergisk mot pollen och jag funderar på om det också kan vara en reaktion då hon även har eksem i ansiktet.

• Mama Law

Här hemma är det full fart just nu, tre av fyra barn har kattkoppor (som alvin så gulligt kallar dom) den ena värre än den andra. Som om det inte räckte innan!

• Mama Law

Hej hopp nu va det ett tag sen jag var här igen. Är en hel del pysslande här hemma och MASSOR av möten runt Wiking och den stundande skolstarten till hösten. Jobbigt som bara den. Har ett möte inplanerat den 1 feb med fk om den nya vb ansökan som dom hoppas kunna vara beslutat och klart i slutet av februari. Vilket jag inte tror på.

Kavat har du fått svar på ditt vb än? 

• Mama Law
    Kavat skrev 2011-01-19 15:41:08 följande:
    Nix, men funderar på att söka om, beroende på vad vi får. Har ju lika mycket (eg mer) i matväg nu på dottern. Men hon är ju inte kontaktallergisk, så det känns som att det inte gör varken till eller från... Maten lagas ju ändå special och att hon matvägrar kött och fisk och jag måste laga hennes med mjölk gissar jag att de skiter i...
    Men å andra sidan så är de ju få som är så känsliga som sonen som får... Obestämd

Hm, skolstart.. Kanske borde infomera skolan...? Men hon har ju bara i maten och de borde de väl klara var som helst? Eller är jag naiv nu?
    Jag skulle ta kontakt med skolan redan nu faktiskt det kan underlätta en hel del att slippa stå där i starten och ta upp och tjafsa då när tiden borde läggas på annat. Ju tidigare de får information desto bättre. Min erfarenhet är att det inte är självklart att det ska flyta på utan att personalen kanske behöver utbildas i allergimat!
  • Mama Law
    Kavat skrev 2011-01-25 15:09:41 följande:
    Vi fick beviljat 1/4 vb på sonen. Suck! Nu vet jag inte hur jag ska göra. Hade de haft en motivering eller på något sätt redovisat vilka timmar de dragit ner på så hade det varit lättare att motivera en ev. överklagan. Vi fick liksom bara texten ni får beviljat 1/4 vb samt vilka merkostnader som var ok och vilka som inte var det...

Har ni fått info om vad som gått igenom med mertiden? Eller vad som inte är "ok"?
    Har man rätt att få veta vilka timmar som är acepterade och vilka de avslagit?

Vet inte om jag orkar, men det går ju inte att överklaga om man inte vet vad som är accepterat eller inte? Skrikandes Då vet man ju inte vad man ska "klaga" på...
    Men gissar att eftersom "alla andra" har 1/4 för allergier så får vi väl inte mer heller oavsett sonens kontaktallergi... Det är ju fasen det som är jobbigast tycker vi...

Sen fick vi avslag på slitage av kläder för att det inte står i de medicinska underlaget. Obestämd Sen när skriver läkaren tvättråd? Ni som fått igenom det, står det i läkarintyget?
    Däremot så fick vi för 2 extra maskiner tvätt i veckan. Liiiiite dubbelmoral eller. Det stod inte heller i det medicinska undetlaget. Drömmer

Jpl, har du 1/4 på varje barn? 
    Vi fick den här gången 3/4 Vb med 36% merkostnader. Jag har för mig att vi har fått för slitage på kläder och för extra tvätt. Vi fick i förra beslutet godkännt för förstörda kläder för 2 barn med 2620kr och det är 25% av normalkostnaden och extra tvätt fick vi 2 tvättar i veckan. Vilket dock är under skattat då vi har extra tvätt för 4a barn då vi måste slussa och barnen byta kläder varje dag. Tycker det är konstigt att ni inte har fått det godkänt vi har fått godkännt 18084kr i merkostnader.

Ska på personligt möte den 1 februari ang min nyansökan om vb då vi har lagt till beteendestörning den här gången vi sökte.  
  • Mama Law
    Kavat skrev 2011-01-25 15:09:41 följande:
    Vi fick beviljat 1/4 vb på sonen. Suck! Nu vet jag inte hur jag ska göra. Hade de haft en motivering eller på något sätt redovisat vilka timmar de dragit ner på så hade det varit lättare att motivera en ev. överklagan. Vi fick liksom bara texten ni får beviljat 1/4 vb samt vilka merkostnader som var ok och vilka som inte var det...

Har ni fått info om vad som gått igenom med mertiden? Eller vad som inte är "ok"?
    Har man rätt att få veta vilka timmar som är acepterade och vilka de avslagit?

Vet inte om jag orkar, men det går ju inte att överklaga om man inte vet vad som är accepterat eller inte? Skrikandes Då vet man ju inte vad man ska "klaga" på...
    Men gissar att eftersom "alla andra" har 1/4 för allergier så får vi väl inte mer heller oavsett sonens kontaktallergi... Det är ju fasen det som är jobbigast tycker vi...

Sen fick vi avslag på slitage av kläder för att det inte står i de medicinska underlaget. Obestämd Sen när skriver läkaren tvättråd? Ni som fått igenom det, står det i läkarintyget?
    Däremot så fick vi för 2 extra maskiner tvätt i veckan. Liiiiite dubbelmoral eller. Det stod inte heller i det medicinska undetlaget. Drömmer

Jpl, har du 1/4 på varje barn?
    Om beslutet är taget så är det bara att ringa och begära ut alla handlingar om vad det är dom godtagit och inte, men är det inte taget får du inte ut några papper och får kommunicera i stället.
  • Mama Law

K kavat jag rekomenderar nyansökan och personligt möte, det gjorde susen för en kompis! Därför testar även jag det så mötet är 1 feb och handläggaren hoppades på beslut senast i slutet av februari så kan svara dig bättre då..... fast iofs när har det gått så smidigt för mig!?

• Mama Law
    ViFrånLandet skrev 2011-02-02 14:59:38 följande:
    Hade jättegärna träffats men vi bor uppe i Dalarna så det är lite långt att åka för en fika Flört Men om någon ska till Sälen någon gång så kan ni ju hojta till, vi bor på vägen dit om man säger så...
    Jag bor i orsa så ska du till mora på barnmottagningen så hojta till?!
  • Mama Law

Hej tänkte bara höra om det är någon här som är medlem i astma och allergiförbundet som har sökt bidrag från barnallergifonden och fått bidrag. Vad sökte ni i sådana fall till och fick ni pengar?

Svar på tråden Allergitråden