Inlägg från: Mama Law |Visa alla inlägg
  • Mama Law

Allergitråden

Hej alla. Vet att ni kämpar på med era barn. Så gör även jag. Vi står inför att W ska börja förskoleklass till hösten vilket inte är lätt. Har ni barn som snart ska börja förskoleklass och behöver allergianpassad lokal så kom ihåg att göra det långt innan. Här får ni en länk om hur det går hos oss. Risken finns att W inte kan börja till hösten pga av andra föräldrar. W ses inte anses jag som en människa med astma och allergi utan som en med pest kolera, lepra ja iaf nåt dödligt.. Va ute i tid för det behöver inte gå smärtfritt som vi hoppats på.

http://www.dt.se/nyheter/orsa/article897228.ece?pageNumber=1#comments
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Mama Law
    Allrona skrev 2011-02-15 19:18:57 följande:
    Mamma law - exakt vad är de andra föräldrarna emot?
    Lösningen. Huset är en fristående villa precis intill skolan. Villan ligger lika långt ifrån skolgården som det är från klassrummen inne i skolan ut på till skolgården på rasterna. Det är oroliga för säkerheten och det är jag också. Men det finns regler och lagar som reglerar sånt så det måste kommunen fixa iaf. De tycker att lösningen är bra för W men att de andra barnen isoleras - blir inte W isolerad också? Jag vet inte vad dom vill ha egentligen en fristående byggnad på skolgården? Blir ju lika isolerat där iaf + att ska dom bygga helt nytt så kommer inte Wiking kunna börja till hösten utan måste vänta och då finns risken att han får börja till hösten 2012 tillsammans med sin yngre bror. Sen mitt i allt det här så tycker någon förälder att det finns ju fler barn med speciella behov som kan gå med Wiking i stället för deras barn, men vad är skillnaden varför ska just barn med speciella behov då isoleras, dessa barn behöver lika mycket socialkontakt som de andra barnen, men "normala" barn ska få gå som vanligt. Vissa frågor är alltså så låga så ni vill inte veta. Det är ungefär som att vi ska göra som usa gjorde förr att färgade hade egen toalett och vita en. Men i det här fallet ska friska gå i vanlig skola medans min son och andra barn med speciella behov ska hållas utan för och då isoleras precis på det sättet som de inte vill att deras barn ska göras. Blir så upprörd så jag uhhhh. magsår är nära och det är långt tills saken är löst. 

Vad jag ville med inläggen är att ni måste börja förbereda kommunen i tid (vi började för 2½ år sen) men kommunen började inte ta tag i saken förens okt 2010. 
  • Mama Law
    Kavat skrev 2011-02-15 20:07:28 följande:
    Ja, det låter förjäkligt. Det är ju det jag alltid sagt, man är mer diskriminerad som allergiker än som t.ex rullstolsbunden... Fast det är ingen som förstår det förän de sitter i sitsen...

Lite frågor bara, för jag fick lite smått "panik" här. Dottern börjar ju i höst, men tanken är ju att ha barnen på samma skola... Vet ju att W har svår astma osv samt allergier. Men är det astman i sig som gör att han måste ha serparat hus?
     Tål han pälsdjur? Tänkte på att det stod att de flesta hade pälsdjur hemma, då måste de slussas in eller?
    Meningen är att huset som köps in ska byggas om och slussar för flickor och pojkar ska byggas. Barnen kommer att slussa och få byta kläder, kläder som kommunen kommer stå för + plus att kläderna kommer att tvättas i huset så det är inget som föräldrarna kommer att behöva tänka på. Vad gäller raster och sånt så kommer barnen inte behöva byta om då utan få sätta på sig sina utekläder och få hjälp att ta sig upp till skolgården av de lärare och resurser som kommer att vara inblandade i klassen. Dessutom kommer åtgärder göras när det gäller säkertheten runt huset som övergångställe med blinkande varningslampa, gärsgården kommer att bytas ut mot en stabilt staket. osv. Massor kommer att göras och detta är föräldrarna medvetna om då vi hade ett info möte om detta 8 feb. 

Wiking är svårt allergisk mot pälsdjur då främst hund. Vilket de flesta har, men genom de studier som gjorts där man tittat på hur mycket klädbytet gör så är det en stor förbättring jämfört med att barnen ska ha rena kläder på sig varje morgon hemifrån.

• Mama Law
    Allrona skrev 2011-02-16 08:21:27 följande:
    Okej då anser inte jag att föräldrarna har så mycket att gnälla över. Men oj så jobbigt för er att behöva ta fighten! Hur tar W det? Är han medveten om vad som händer?
    Nej han är som tur är omedveten om vad som händer. Han märker ju på oss att det är något som inte stämmer. Vi har valt att inte säga något efter som han ev. ska gå med de här barnen i höst och jag vill inte att han ska få fel uppfattning pga. det. Vi däremot mår piss. Jag drar mig för att hämta och lämna på dagis då flera av dessa föräldrar har sina barn där. Jag sover knappt då dels på grund av W´s sömnproblem och nu för att jag ligger och grubblar på det här. Som läget är nu har jag ingen lust att sätta mitt barn med deras barn och behöva träffa föräldrarna. 
  • Mama Law
    Allrona skrev 2011-02-16 15:14:02 följande:
    mamma law - läste din pres där du radar upp dina barns allergier. Hur har ni kommit på allergi mot svartpeppar? och ostron? Har ni gjort något superallergitest som jag inte vet om?

Du har alltså två barn som är multiallergiska, är övriga två helt fria från allergier? Tycker det är lite spännande varför vissa blir så allergiska och andra inte och det känns som oftast alla i syskonskaran brukar ha något. Jag har ju två barn varav en inte har några allergier och den andra allergisk mot en hel del och har astma. Har undrat många gånger hur det kommer sig att hon blev så allergisk och inte storasyster. Vi har ju inga matallergier alls i släkten (som vi vet om) endast pollenallergi och så hade jag astma som liten.

Blev lite deppig idag på fikarasten när många satt och pratade om hur deras barn älskar att gå på restaurang och gå på fik och jag kände att min lilla missar så mycket. Enda restaurangerna vi har vågat oss på är mc donalds och burger king och så mycket till restaurang vet jag inte om det är.... Tänkte då på er som har barn som har luftburna allergier hur jobbigt det måste vara för er. Min dotter har ju trots allt inte alls lika många allergier som flera här i tråden och inte luftburet, men ibland måste man bara få tycka lite synd om dem ändå! Tänker ibland hur det ska bli om hennes allergier inte växer bort, knappt våra föräldrar vågar laga mat till henne hur ska då kompisars föräldrar kunna ta det ansvaret. Min stora tjej älskar ju att vara hos kompisar och har börjat sova över, kommer min lilla nånsin kunna göra det. Äsch, känner mig lite känslig idag men tänker att ni nog förstår mina tankar.....
    Svart peppar har vi provocerat för att få reda på. Jag antar att det har med mognaden av pepparkornet att göra och om det är syra eller nåt i det som gör att W blir dålig.. Ostron går att testa genom vanligt utökat blodprov som skickas till danmark tror jag att det är. 

Alla våra barn har allergier dock är A och W de som har flest och värst allergier. Towa tål inte mjölk och leo är svårt björkpollen allergisk och reagerar även mot hund under pollensäsong. Vi har mycket allergier och svår astma i släkten. Själv var jag extremt allergisk mot gräs som liten men inte mer, dock så var min lillebror hyperastmatisk från 6 månaders ålder och är fortfarande men den är kontrollerad med mycket mediciner. Mycket kommer från dåliga astma/allergigener i släkten.

Man hör ofta människor säga och även mina barns läkare säger att de inte kan förstå varför föräldrar kan vara så upprörda över lite mjölkallergi eller prickar på armar/ben eller buk. Men för varje unik familj är det en katastrof att råka ut för en allergi att helt plötsligt bryta sin vardagliga rutin och lära sig "laga" mat på nytt igen på ett helt nytt sätt och dessutom med produkter som man inte tidigare använt och känner igen smaken på. Oavsett om det är en, tre, eller att utesluta allt som går för att barnen ska må bra.

Skulle också tycka att det va kul att gå på restaurang och äta en måltid med mina barn utan att behöva tänka på vad folk har hemma, vad som serveras och bara kunna gå dit och vara "normal".

Du har rätt att sörja att du inte kan leva ett "normalt" liv med din familj och göra som alla andra familjer. Se det däremot som en erfarenhet och att du på det sättet också kan se andra familjer med speciella behov med ett mer ödmjukt sätt och inte bara taförgivet att alla ska vara på ett sätt som hör till samhället.

Mycket svammel men hoppas du förstår. 
  • Mama Law

Idag har jag varit i kontakt med lokaltidningen om allergianpassningen. Så i morron ska jag dit för att berätta om varför anpassningen måste till. Ett försök att minska okunskap och få en förståelse för de speciella behov som föreligger. Är nervös men det ska nog gå bra.

• Mama Law

Har idag pratat med lokaltidningen, artikeln kommer ut på måndag. Samtidigt förbannar jag mig själv som går in och läser vad som kommenteras fortfarande. Jag blir så arg, ledsen och besviken. Måste orka kämpa för min son, men snart vet jag inte om jag orkar kämpa längre. Jag byter gärna med dessa människor som har friska barn så dom får uppleva en vecka i vårt liv för att dom ska fatta.....Gråter

• Mama Law
    Kavat skrev 2011-02-19 12:12:49 följande:
    Nu kanske jag tog i med många. Drömmer Men visst är det väl fler än Mama Laws (?), Elis och min sons kinder som blir så där av vete?
    Ja W blir så av Vete sen rasar hans mage också.
  • Mama Law
    Allrona skrev 2011-02-21 14:53:12 följande:
    Vad bra. Men vad lite kommentarer! Vart är alla som kommenterade den första artikeln, blev de tysta nu? Hoppas det går bra på mötet ikväll. Kommer ni vara med eller känns det för jobbigt med de andra föräldrarna?
    Nej vi ska vara med och lyssna på va de har att säga. Måste ju få säga vårt vi med.

Tack för allt ert stöd det gör så mycket när vi inte får det från närmare håll. 
  • Mama Law
    Kavat skrev 2011-02-21 14:45:15 följande:
    Hjärta

Lycka till i kväll! {#emotions_dlg.flower}
    Tack
  • Mama Law

Kavat  Hur går det med E och neocaten hoppas han är bättre.

• Mama Law
    Kavat skrev 2011-02-23 18:53:04 följande:
    Hur gick det på mötet?  (om du vill berätta), Hjärta
    Jo mötet gick som de andar föräldrarna ville. Villan ratas och nytt kommer byggas och hur kommunen kommer lösa så w ska kunna börja i höst det vet jag inte. Inför mötet hade en enkät skickats ut. Det flesta påstod att det är säkerheten som gör att de inte godkänner villan men efter att ha läst enkät svaren så tror jag inte att det är så i grund och botten. Det va så låga och dumma svar så ni vill inte veta! Vad tycker ni tex om att man kan ju ge W hemundervisning och "säkra"  ett rum på skolan så w kan komma ner någon gång i veckan och leka..... säger ju väldigt mycket om jag får säga mitt. Så nu är det bara att jobba och kämpa vidare för att få till en skolstart för w i höst. 
  • Mama Law
    SmillaMilla skrev 2011-03-08 17:29:30 följande:
    Kavat skrev 2011-03-08 17:21:45 följande:
    Har ni akutmedicin hemma?
    Om inte annat kanske det vore idé att åka in för att då det dokumenterat och medicin osv...

Men ring och kolla kanske? Ingen idé att åka in kanske om ni blir sittande i kö i flera timmar tänker jag... Om det inte är "akutaktut".

Risken finns dock att det blir värre för varje gång så det är bra att ha läkarkontakt så ni vet vad ni ska göra nästa gång om det blir värre.
    Akut medicin?

Vi gav henne Aerius (kan heta något annat i sverige). Nu efter en stund så gick det värsta ner, men hon är fortfaranade röd om kinderna. samt lite prickig runt munnen. Vi har telefon tid med hennes läkare i morgon. Och eftersom det värsta gick ner så åker vi inte in.

Hon åt fisk, potatismos, majs och skirat smör (mjölkfritt). Sedan semla med grädde (laktos fritt) och hallonsylt. Drack havremjölk.  
    Kan vara grädden eftersom den bara är laktosfri (om hon nu inte bara är laktos intolerant) grädden måste vara mjölkfri för att hon inte ska reagera på proteinet annars.
  • Mama Law

Ja det där med medicinskåp.... Vi har fyra barn alla har egna astma mediciner, det är aerius på alla, singulair på 3, anapen på 2, melationin och equasym på 1, ögondroppar på 2 och avamys på en. just nu äter 1 även penicillin.  blääää säger jag bara för mediciner samtidigt som det är bra att dom finns. Känns som om det inte finns en vrå där det inte finns medicin. Ja så har vi ju neocate på en med.

• Mama Law

Hej allihopa hoppas att ni kan njuta av det härliga vädret. Vi har åkt upp till mina föräldrar i fjällen så vi slipper lite pollen vilket gör att barnen kan vara ute. 

Tänkte uppdatera om mitt vårdbidrag som alltid krånglar den här gången tog det "bara" 6 månader men det är ju en förbättring i af. Den här gången kom de fram till 1 helt vårdbidrag med 69% i merkostnader så det är en höjning med 1/4 och 33%. Egentligen är det för lite men nu orkar jag inte tjafsa mer, det är ju endå mer likt det vi har i mertid än tidigare. Detta gäller från nov-10 til okt-12 så nu kan jag lägga det åt sidan ett tag om de inte ändrar sig vid beslutstagandet. 

Här har vi även nedräkning till turkiet resan som wiking fått genom min stora dag. Den 11 maj är avrese dag och vi hoppas på högtryck när vi kommer ner så vi kan bada hela dagarna och bara njuta.

Wiking äter ju sin första penicillin kur och har hunnit äta i 1½ månad när vi åker så hoppas slippa den när vi väl åker.

Kram och GLAD PÅSK på er alla. 

• Mama Law
    Allrona skrev 2011-04-23 08:25:13 följande:
    Mamma law - hur har det gått med skolan? (för visst var det ni som hade problem med föräldrar som satte sig emot kommunens lösning?)
    Japp, kommunen lovade på sätt och vis de andra föräldrarna att bygga nytt. Men nu när de har gått igenom så har de insett att det blir för dyrt, Villan ca 3miljoner och nybyggnad ca 15miljoner. Så nu har de skrotat nybygge och har som jag fattat det bestämt sig för villan och ska köpa den. Föräldrarna är inte längre emot allergianpassningen utan nu är det bara villan och dess läge som är problem och än är inte sista ordet sagt i röran... så det återstår att se hur det blir i slutändan.
Svar på tråden Allergitråden