FenomenaA skrev 2010-07-08 19:54:25 följande:
Nu är jag här igen... och vill ta del av era kunskaper. Det är inget bra tecken. Lillebror är snart tio mån har haft problem med uslag och klåda från födseln. Jag och han utesluter mjölk, ägg, nötter, jordnötter, mandel, skaldjur, soja, fisk, kyckling, citrus, röd/orange frukter bär grönsaker och alla sädesslag. Pricktest och RAST visar ingenting förutom sensibilsering emot jordnötter. Jag ammar honom och önskar att fortsätta med det så länge det passar oss båda. De senaste dagarna har jag haft tankar på att sluta amma, och de som känner mig vet att det är stort. Mycket stort.
Sedan ett par månader har jag alltså uteslutit även sädesslag från min och hans kost. Till en början var han helt bra i ca 14 dagar. Sedan dess har röda prickar kommit och gått, men den hemska klådan har uteblivit. Sonens läkare peppade mig och menade att prickar kanske inte är så farligt, om han inte lider av dem. Alla barn kan inte bli helt bra, sa hon. Det finns ingen anledning att utesluta soja- och jordnötssläktingar INNAN vi vet att han reagerar på dem. Visst, jag kände mig lite lugnare. Han var ju bättre. Jag slutade tom föra matdagbok, vilket innebär att jag var lugnare. Jag bad att få ersättning på recept, att laga mat på. Det blev Nutramigen 2 LLG, som vi sakta har fasat in. Nu äter han glatt gröt på Nutragmigen på kvällen, och jag blandar det ibland i hans mat.
Men nu är oron tillbaka! De röda prickarna kommer mer och mer ofta. De sitter på utsidan av armarna, kinderna, bröstet och ryggen. Klådan verkar värre igen, vi har behövt använda Tavegyl 2-3 ggr på en vecka (det var minst en månad helt utan).
Kan han tänkas reagera på Nutramigen 2? Jag har visserligen ätit småsaker utanför min diet, men med en viss tanke bakom valen. Kan det vara choklad? Äter det nu igen när jag hittat en mjölkfri.
Att sluta amma är inget lätt beslut för mig, det har alltid varit viktigt (för mig i min relation med mina barn, har inget med hur andra gör att göra) så det är ju inte mindre viktigt med en liten med eksem och klåda. Det lindrar så bra när han har det jobbigt (forsätter gärna amma tills han är över två år). Än så länge har min begränsade kost inte fått mig att vilja sluta amma, men känslan av att han inte blir bättre ger de tankarna. Byta ersättning? Prova baskost? Sluta amma? De verkar kanske som ett lätt val för en del, men inte för mig. Menar alltså inte att man ska/bör amma, utan att det betytt mkt för mig och mina barn.
Min dotter reagerar på choklad/kakao, med utslag och lite klåda. Kan du tänka dig att medvetet provocera med lite kakao/choklad för att se om det är det som är orsaken?