• Mela78

Allergitråden

Dottern har inte fått någon reaktion idag heller tror jag. Inga utslag eller eksem, inget diarrée. Dock så har hon inte bajsat alls vilket hon brukar göra en eller två gånger per dag annars, så kanske att hon har en förstoppning på gång. Ska ge henne lite russin och aprikos samt fortsätta mjölkprovoceringen imorgon tror jag.

• Mela78

Hur mycket skulle ni ge i nästa steg i mjölkprovocering? Dottern har idag fått en matsked, igår en tesked, innan dess kryddmått och en droppe. Är en halv dl för mycket måntro?

• Mela78
    trållmor skrev 2010-06-04 14:02:39 följande:

Gissa vem som fick 24 burkar Neocate utskrivet från dietisten här uppe i Norrland? De trodde inte att det var sant när jag berättade om vad vi varit med om (och då berättade jag bara väldigt snabbt om läkaren/allergitesterna/dietisten), och tyckte det var en självklarhet att skriva ut så att det räcker tills vi hinner träffas irl

Jag berättade ju om att Neelah hade sådana diareer och då tyckte dietisten att vi skulle byta ut vattnet mot rismjölk, så det gjorde vi och i samma veva så upptäckte vi att storasyster brukar "låna" hennes napp och suga på, så alla utslagen och bajset fick ju sin naturliga förklaring. SÅ skönt att hon inte reagerade mot Neocaten!!!

Blir alldeles tårögd när jag läser hur väl det verkar ordna sig för er! Hoppas kontakten med "nya" sjukvården fortsätter i samma takt i fortsättningen för er.
  • Mela78

Här har ni en till som fortfarande ett år efter att första allergin upptäcktes ältar och sörjer hur det blev. Känner mig väl igen i det ni andra skriver. Det jag upplever som jobbigast är misstron från omgivningen, att så få tror på mig när jag förklarar hur små mängder som utlöser reaktion. Misstro att det ens är allergi då ingen av barnen fått anafylaktisk chock (har inte varit långt ifrån dock!) och "bara" reagerar med utslag, eksem, diarré, magont, gaser, dåligt humör och sömnrubbningar. Misstro att det kan vara jobbigt att variera maten och hålla den allergen fri. Misstro att det vissa dagar suger och är tungt fast jag vet att de flesta av dotterns allergier mest sannolikt så småningom växer bort.

• Mela78

Dags att be om lite av era tankar, synpunkter och råd igen, denna gången om akutallergiläkemedel.
    Dotterns äggallergi upptäcktes redan under amningstiden. Hon har aldrig så vitt vi vet ätit själv något med ägg i, reagerade kraftigt med nässelutslag och diarréer i flera dagar när jag ätit en liten bit kaka med ägg i och sedan ammade henne. Hon reagerar på hudkontakt åtminstone på rå äggula (har ej hunnit prova äggvita och tillagat ägg än), och när vi en gång hälsade på hos en familj där det åts kokt ägg och efter detta fick dottern nässelutslag samt diarré. Enligt hennes läkare har hon för sin ålder anmärkningsvärt höga värden på blodprovet. Snart är det dags för dagisstart där de en dag i veckan kommer att servera kokt ägg till mellis, dock inte när dottern är där och det kommer att vara extra nogrann städning samma kväll.

Vad säger ni, är jag larvig om jag ber om att få akutläkemedel utskrivet till dottern? Finns det ens möjlighet att få det utskrivet när hon inte reagerat med andningspåverkan hittills?

Jag är så fruktansvärt rädd att det ska hända något när jag inte är med och vaktar varje steg dottern tar. Tänk om de tittar bort och dottern är lite för snabb och får tag på ägg. Tänk om de glömmer/struntar i att tvätta händerna emellan att de hjälper de andra barnen och dottern. Tänk om städfirman slarvar med städningen. Nä det här kan inte vara sunt beteende som jag fastnat i! Skäms

• Mela78

Tack för alla svaren. Det som jag egentligen känner innerst inne är det mest logiska stämmer överens med det ni säger. Att sottern inte (åtminstone i dagsläget) är aktuell för Anapen eller liknande, men att det nog kan vara smart att be om antihistamin och kortison. Det har vi redan till sonen (svår cashew+pistageallergi).

När jag ändå tjatar, vad har ni för antihistamin till  era barn? Vilka erfarenheter har ni av de olika antisitaminerna? Sonen har Tavegyl, men jag tycker inte det hjälper klockrent, och har blir konstigt både speedad och trött av den. Undrar om Aireus (stavning?) kan vara bättre? (vet att jag kan läsa på FASS, men kan vara av värde att höra lite erfarenheter också.)

• Mela78
    Smulan1979 skrev 2010-06-17 22:41:40 följande:
    Hej. Jag har en liten tös på 9 månader som är mjölk- och äggallergisk. Märkte idag att hon verkar vara allergisk mot nötter också, hon fick nämligen väldigt mycket nässeluslag efter att jag pussat och tagit på henne (då hade jag nyss ätit cashewnötter).

För några dagar sedan så badade hennes pappa henne efter att han ätit samma nötter och då blev hon alldeles flammig av nässelutslag - men då trodde vi kanske att det kunde vara att han också ätit en ostmacka.

Men det verkar ju vara nötter också då. Vet någon om det är en allergi som man kan räkna med finns kvar, eller kan det växa bort som ju mjölk och ägg ofta gör? Finns det något samband med nötallergi och sojaallergi?

Vi ger henne ju inte soja nu ändå (pga mjölkallergin), men undrade om man kanske borde be läkaren testa för soja också när vi ska på återbesök i höst när hon närmar sig året. Känns ju lite olustigt att testa själv tycker jag. Men jag kanske bara nöjjar i onödan
    Vår son är kraftigt allergisk mot både cashew och pistage. De är släkt med varandra men inte med andra nötter eller från, ej heller jordnöt. Men man kan ju vara allergisk mot andra nötter även fast de ej är besläktade. Det vore nog säkrast med ett läkarbesök och par allergiprover. Nötallergi är inte att leka med!
    Vi upptäckte allergin när sonen hade fått smaka en åttondels cashewnöt och blev först alldeles prickig sedan fick ont i magen och började svullna upp.
  • Mela78
    Mela78 skrev 2010-06-18 13:23:28 följande:
    Vår son är kraftigt allergisk mot både cashew och pistage. De är släkt med varandra men inte med andra nötter eller från, ej heller jordnöt. Men man kan ju vara allergisk mot andra nötter även fast de ej är besläktade. Det vore nog säkrast med ett läkarbesök och par allergiprover. Nötallergi är inte att leka med!
    Vi upptäckte allergin när sonen hade fått smaka en åttondels cashewnöt och blev först alldeles prickig sedan fick ont i magen och började svullna upp.
    från=frön
  • Mela78
    Tibell skrev 2010-06-23 14:43:49 följande:
    ELI : För oss tog svaren lite mer än 1 vecka!!

På tal om prover. Hur många utav era barns allergier/överkänsligheter visar sig på prover ( Patch, RAST, prick )
    Och hur många har visat sig via elimination och provokation??!?!
    Testat ägg, mjölk och soja på prick, negativt på alla tre. Blodprov visar starkt positivt på ägg, inget på mjölk, soja och ärt. Hemmagjord patch vart nog misslyckat, fick positivt på natriumkloriden! och negativt på allt annat. Elimination och provokation har visat på allergi/känslighet mot ägg (bara via amning), mjölk, soja (inkl baljväxter och kraftigt mot tillsatserna), kakao, skaldjur, avokado, kiwi, passionsfrukt. Tror jag fick med allt.
  • Mela78
    FenomenaA skrev 2010-07-08 19:54:25 följande:
    Nu är jag här igen... och vill ta del av era kunskaper. Det är inget bra tecken. Lillebror är snart tio mån har haft problem med uslag och klåda från födseln. Jag och han utesluter mjölk, ägg, nötter, jordnötter, mandel, skaldjur, soja, fisk, kyckling, citrus, röd/orange frukter bär grönsaker och alla sädesslag. Pricktest och RAST visar ingenting förutom sensibilsering emot jordnötter. Jag ammar honom och önskar att fortsätta med det så länge det passar oss båda. De senaste dagarna har jag haft tankar på att sluta amma, och de som känner mig vet att det är stort. Mycket stort.

Sedan ett par månader har jag alltså uteslutit även sädesslag från min och hans kost. Till en början var han helt bra i ca 14 dagar. Sedan dess har röda prickar kommit och gått, men den hemska klådan har uteblivit. Sonens läkare peppade mig och menade att prickar kanske inte är så farligt, om han inte lider av dem. Alla barn kan inte bli helt bra, sa hon. Det finns ingen anledning att utesluta soja- och jordnötssläktingar INNAN vi vet att han reagerar på dem. Visst, jag kände mig lite lugnare. Han var ju bättre. Jag slutade tom föra matdagbok, vilket innebär att jag var lugnare. Jag bad att få ersättning på recept, att laga mat på. Det blev Nutramigen 2 LLG, som vi sakta har fasat in. Nu äter han glatt gröt på Nutragmigen på kvällen, och jag blandar det ibland i hans mat.

Men nu är oron tillbaka! De röda prickarna kommer mer och mer ofta. De sitter på utsidan av armarna, kinderna, bröstet och ryggen. Klådan verkar värre igen, vi har behövt använda Tavegyl 2-3 ggr på en vecka (det var minst en månad helt utan).

Kan han tänkas reagera på Nutramigen 2? Jag har visserligen ätit småsaker utanför min diet, men med en viss tanke bakom valen. Kan det vara choklad? Äter det nu igen när jag hittat en mjölkfri.

Att sluta amma är inget lätt beslut för mig, det har alltid varit viktigt (för mig i min relation med mina barn, har inget med hur andra gör att göra) så det är ju inte mindre viktigt med en liten med eksem och klåda. Det lindrar så bra när han har det jobbigt (forsätter gärna amma tills han är över två år). Än så länge har min begränsade kost inte fått mig att vilja sluta amma, men känslan av att han inte blir bättre ger de tankarna. Byta ersättning? Prova baskost? Sluta amma? De verkar kanske som ett lätt val för en del, men inte för mig. Menar alltså inte att man ska/bör amma, utan att det betytt mkt för mig och mina barn.
    Min dotter reagerar på choklad/kakao, med utslag och lite klåda. Kan du tänka dig att medvetet provocera med lite kakao/choklad för att se om det är det som är orsaken?
Svar på tråden Allergitråden