• Mela78

Allergitråden

Tibell skrev 2010-11-11 20:04:21 följande:
    blää här hemma har minstingen reagerat på något, alternativt att reaktionen från helgen fortfarande sitter i !
    Hon stoppade ju en laktritsbit i munnen som vi efter lite möda fick ut ( detta var i söndags )! Hon hann ju såklart få i sig lite grand och efter en dryg timme kom eksemet !
    Dagen efter kom diarrén och det blev sängklädesbyte+dusch för lillskrutt! Sen dess har hon bajsat 3 ggr varje dag, löst och frätande. Nu har hon fått små sår på rumpan och vi gör inget annat än smörjer!
    Kan en reaktion verkligen sitta i så länge eller kan tänder orsaka dessa frätande bajsblöjor ??
    Hon är ju i regel alltid förstoppad så det här med diarré på henne är verkligen ovanligt. Hon har ju fått tänder innan utan diarré utan blir snarare ännu mer förstoppad när tänderna kommit!
    Dessutom har hon mer eksem nu! Mannen ( som går pappaledig ) hävdar att hon inte ätit något nytt så jag får väl lita på honom
    Här har en del reaktioner varat uppåt en vecka eller mer, just diarréer kan sitta i. Stackars lite!
  • Mela78
    Kavat skrev 2010-11-11 20:02:06 följande:
    Försiktigt, jag skulle börjat med kryddmått vanlig mjölk första dan och sen halv tsk, en tsk osv. Efter ett par veckor är du uppe i bara vanlig. Men jag skulle nog skippat låglaktos helt utan kört på så här tills du bytt ut allt laktosfritt mot vanlig. Lättare att ha koll då och du kan fortsätta med samma mängder som tidigare.
    Tack! Hon tål inte soja, guar eller liknande. Hittade bara en laktosfri yoghurt som skulle kunna fungera just pga guar i vår affär. Vet inte om det finns fler. Det var en naturell, så det går ju att smaksätta själv.
    Känns helt konstigt, för ett år sedan senast reagerade skruttan med världens diarréer, eksem och sömnlösa nätter när sonen råkade spilla te med mjölk i. Nu är vi uppe i flera dl mjölk i intag utan reaktion. Är så spänd av förväntan, det riktigt pirrar i magen samtidigt som det känns för bra för att vara sant!
  • Mela78

Var köper ni dessa soppor från Sagolika? Jag har inte hittat någon soppa utan guar/liknande i våra affärer.

• Mela78
    Angel Gbg skrev 2010-11-14 14:12:11 följande:

Snart ska vi fika... fejkade havreflarn med russin, kolakakor, lyxkaka och skumrutor... allt utan spannmål, mjölk, ägg, soja mm mm
    oo, vill du dela med dig recept på havreflarnen?
  • Mela78
    Angel Gbg skrev 2010-11-14 14:21:32 följande:

"havre"flarn är nog dom som jag inte direkt kan säga recept på men det låg i grunden en gång Kavats recept på erhm american cookies???
    Men om jag säger lite så här..
    100g smör/margarin/fast fett av något slag som ska vara rumstempat
    1dl socker
    1dl muscadovosocker
    ½-1dl sirap

2 ägg, Loprofin använder jag så även NoEgg funkar andra ersättningar vet jag inte...
    1 tsk vanlijsocker
    Lite vaniljpulver
    2tsk bakpulver

Haha och nu kommer det... kokosflingor, majsmjöl och Lailas.... lite så där på en höft...
    Tror jag hade 2dl kokosflingor
    1-2dl majsmjöl
    1-2dl lailas gula

Gör bollar 175grader ca 10min

Tack! Ska nog baka dessa till nästa helg, kommer att få en del gäster och utmaningen att laga mat och fika som alla kan äta öka iom att förutom våra allergier (bla ägg, nötter, soja, balj, tillsatser, skaldjur (mjölk?)) utökas med gäster med glutenintolerans och lite andra kostrestriktioner och kräsenheter.
  • Mela78
    Angel Gbg skrev 2010-11-14 14:29:12 följande:
    Mala Kolla recepttråden för som sagt där finns massor och om det är något mer så fråga så får du säkert hjälp att modda
    Tack, har bestämt mat. Gör det enkelt för mig, blir ett par tre stycken helstekta kycklingar med potatis och så grönsallad till. Efterrätt har varit lite svårare då vi hittat lite väl många att välja mellan. utanallt har varit en bra sida till inspiration för mig!
  • Mela78

Undrar vad som krävs för att få mer än ni (syftar på alla er i tråden) fått gällande merkostnader och vb? Finns det information/exempel på nätet där man kan läsa vad som krävs tex för att få fullt?
    Tycker ni verkar ha så otroligt mycket jobb med alla allergier, astmor och allt det andra men de siffror ni berättar om att ni blir ersatta med verkar vara så lite. Förstår inte riktigt hur FK resonerar och vad de går efter i sina bedömningar.

• Mela78
    Kavat skrev 2010-11-14 20:53:36 följande:
    Kräks era barn lätt om de är lite förkylda?
    Inte barnen, men jag gjorde som barn. Kräks
  • Mela78
    trållmor skrev 2010-11-15 18:08:26 följande:
    Usch, blir alldeles tårögd. Fruktansvärt att man som förälder ska behöva gå så långt som polisanmälan för att få förskolesituationen att fungera.
    Men trevligt att det verkar ha ordnat upp sig till slut!
Svar på tråden Allergitråden