Allergitråden
Vill dela med mig av chokladpraliner till er alla. Provade för första gången att göra mjölkfria, har inte trott att det kunde bli tillräckligt gott utan smöret. Men det kan dom! Mums!
Vill dela med mig av chokladpraliner till er alla. Provade för första gången att göra mjölkfria, har inte trott att det kunde bli tillräckligt gott utan smöret. Men det kan dom! Mums!
Recept mjölkfria praliner/tryffel:
70 gr mörk choklad, 70%
1 msk mjölkfri margarin
½ dl Imat
½ tsk snabbkaffepulver
1,5 msk florsocker
2 tsk kakaopulver
Kakaopulver eller mörk choklad
Koka upp alla ingredienser förutom chokladen. Häll över chokladen som är bruten i små bitar. Rör tills smält. Låt svalna ett tag i rumstemperatur, ställ sedan i kylen för avsvalning tills tryffeln stelnat. Forma till bollar. Rulla i kakapulver eller doppa i smält choklad.
Förvaras helst i lufttät burk i kylen, ta fram ett tag innan de ska ätas.
Pannkakor, 2 portioner
3 dl havredryck
2-2,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
Lite salt
50 gram smält mjölkfri margarin
Kul!
Vetemjöl, vatten, socker, vegetabilisk olja, salt, jäst, emulgeringsmedel: E 472e (mono- och diglyceriders mono- och diacetylvinsyraestrar), mjölbehandlingsmedel: E300 (askorbinsyra). Kan innehålla spår av sesam.
Tänkte slänga in ett recepttips, borde vara relativt lätt att modifiera för oss. Typ lasange/moussaka fast ändå inte.
Två varianter
www.tasteline.com/Recept/Kottfarsgratang_med_zucchini
www.tasteline.com/Recept/GI-lammfarsgratang_med_getost
Vill någon förklara skillnaden mellan feberutslag och nässelutslag?
Dottern fick utslag igår efter frukost, fick smaka för första gången en liten bit bananchips av makens musli. Utslagen dämpas av Tavegyl, och jag tycker utslagen ser ut som nässelutslagen som hon får av soja fast kraftigare. Tycker mig inte hitta soja i innehållsförteckningen (mer än ev. sojaolja om det är det som är veg.olja.).
Havregryn, socker, pumpakärnor 10 %, rostade bananchips 10 % (banan, kokosnötolja, socker, arom), veg olja, vetemjöl, rismjöl, majsmjöl, glukossirap, honung, tranbär 1 %, maltsirap, salt, vaniljarom.
Kan innehålla spår av nötter och mjölk.
Dottern är sjuk, är idag inne på dag 3 med feber så det skulle ju kunna vara ett sammanträffande att utslagen kom efter frukost om det är feberutslag. Men dämpas feberutslag av Tavegyl?
Hennes kända allergier: ägg, mjölk, soja (inkl baljväxter o tillsatser), skaldjur, avokado, passionsfrukt, kakao, kiwi