• Mela78

Allergitråden

Helle76 skrev 2010-05-08 06:24:38 följande:
    Ja, i allt ska det stoppas dessa allergener. Har för mig att tom tandkräm kan innehålla ägg eller om det var mjölk.
  • Mela78

Jag tror att jag själv blivit känslig för större mängder mjölk. Ganska väntat, efter mjölkfri/fattig kost under ett års tid, men tråkigt. Har ätit ute på stan i veckan med magknip och "gravidsvullen" mage som följd. Nästan samma resultat när jag för första gången i år åt restaurangpizza, såg rejält gravid ut, magknip så jag knappt kunde andas och så diarrée och gaser på det. För att se det positiva i eländet  det är såå mycket enklare för mig nu att acceptera att vi inte kan äta ute på restaurang som familj när ALLA i familjen mår dåligt av det. Fick även ont i magen av morgonkaffet (med mjölk) så jag ska prova med laktosfria alternativ som ju finns ersätta det mesta i mjölkväg, även fast vi knappt har mjölkprodukter hemma.

Vad har ni i frysen som "färdigmat" att ta till när tiden är knapp och/eller ni inte orkar laga mat från grunden? Behöver lite fler maträtter att fylla frysen med...

• Mela78
    Amulett skrev 2010-05-09 12:33:59 följande:
    Blandar ihop dem titt som tätt själv Måste nog börja ge dottern Laktulos. Ser på apotekets hemsida att det finns både sirap och med apelsinsmak. Någon som har erfarenhet av vad som är enklast att ge till en 10-månaders?
    De är lika sötsliskiga båda två, har provat själv. Tål bebisen citrus är det nog bara prova sig fram?
  • Mela78
    Amulett skrev 2010-05-09 18:56:34 följande:
    Apoteket löste frågan alldeles själv - de hade bara en sort (utan apelsin). Tyvärr är det ju sällan hon äter/dricker upp en hel flaska eller skål av nåt. Men jag ska satsa på att ge välling i två omgångar i morgon bitti, så att jag kan blanda i den första lilla skvätten. Såg i bipacksedeln att man bör ge på morgonen, så jag hoppade över att ge idag eftersom jag läste först vid 17-tiden ... Varför bör man ge på morgonen? Är det för att minska sömnstörningar pga gasbildning eller?
    Rekomenderas att ge/ta på morgonen för man räknar med att Laktulosen ska verka under dagen, då slipper man gå upp på natten för att bajsa. Men som med de flesta tarmreglerande medel finns det en fantastisk variation i hur länge det tar innan man får resultat av en dos, eller hur mycket som är lagom dos. Hoppas din lilla hör till de som inte får så mycket gaser och knip av laktulosen.
  • Mela78

Flera av Änglamarks och Coops kakor är ägg, mjölk och sojafria.

Miralicia skrev 2010-05-10 23:03:49 följande:
    ICAs cookies med äpple och russin (ett grönt & silvrigt metallic-paket) är jättegoda och är i princip de enda köpekakorna jag hittat som fungerar för dottern som inte tål mjölk, ägg, soja (även sojalecitin), baljväxttillsatser, citrus, vanilj, nötter , jordgubbar, konserveringsmedel E200 & E202 mm.
    Kanske tom att Änglamarks och Coops sortiment har något som är fritt från dessa också. Läste lite hastigt igenom ingredienserna på havrekakor/Änglamarks och jag tror de kanske skulle kunna passa din dotter.
  • Mela78

Vi åkte in akut pga nässelutlag en gång. Visade sig vara en allvarlig allergisk reaktion (anafylaktisk reaktion) på cashewallergi.

• Mela78
    Miralicia skrev 2010-05-11 17:25:44 följande:
    Rena havrekakor funkar inte för dottern då hon är lite känslig för havre - är det lite havrekli eller havremjöl bland de sista ingredienserna i innehållsförteckningen eller om bröd är bestrött med lite havrekli funkar det, men inga större mängder, dvs att havre står bland de första ingredienserna eller havre som dryck/grädde etc. Änglamarks/Coops sortiment har jag inte detaljstuderat eftersom jag har en bit till de butikerna här i stan, så det brukar bli ngn utflykt/stopp där när man är iväg för annat för att då bunkra lite cornflakes, teffmjöl & majscouscous och något direkt lagringsutrymme här hemma har vi inte så att det räcker för så mycket mer än det och det är smidigt att kunna ha något man kan lätt kan komma åt att handla.
    Då funkar inte havrekakorna iallafall för din dotter, kakorna består av 22% havregryn.
  • Mela78
    trållmor skrev 2010-05-15 11:01:12 följande:
    Nu hade jag fått svar från dietisten, och det var läkaren som hade sagt nej till livsmedelshänvisning med hänvisning till att Timon inte är allergisk  Hon sa att hon inte kunde skriva ut någon hänvisning om inte läkaren hade satt någon diagnos! Och så "tipsade" hon oss om att söka hos en allergolog på vår nya hemort, joo, tack, det har vi ju redan bestämt oss för!!! Hur sjuk i huvudet är inte en läkare om de säger att det inte finns någon allergi, när allt syns på RAST och att barnen har alla symtom på allergi???
    Fy f** vilket dåligt bemötande! Hoppas du orkar driva detta, klart ni har rätt livsmedelshänvisning när barnen är allergiska! Läkaren tänker nog inte alls och försöker spara pengar då ni ju ändå ska snart flytta.
    Kräv att få en telefontid eller ännu bättre träffa läkaren ifråga för att få en förklaring på denne tänker/inte tänker. Och sen vore en anmälan på sin plats så småningom också.
  • Mela78

Rabarber, vet ni om det räknas till hög eller låg allergent? Har kokat lite rabarberkräm och funderar på om dottern ska få smaka...

Svar på tråden Allergitråden