• Mela78

Allergitråden

Mela78 skrev 2010-04-09 19:36:51 följande:
    Är lite kluven. Har provocerat med sojayoghurt i två dagar. Igår ca ett kryddmått, idag ett par teskedar. Igår fick dottern två lite större röda prickar, och var lite mer gnällig än vanligt. Idag har hon varit lite mera gnällig och det kliar lite överrallt på henne. Några röda fläckar här och var som kommer och går. Lite slem i lös avföring, ingen diarrée. Ingen urtikaria, inget eksem eller liknande. Ska jag fortsätta provocera lite till imorgon? Beroende på hur natten blir så klart.
    Dottern sov gott hela natten, vaknade upp utan prickar eller röda utslag och har haft normal avföring. Så vi fortsatte med mer sojayoghurt, gav ungefär dubbelt så mycket som igår. Är så nervöst nu.
  • Mela78

EL I, jag gissar att det du och din man går igenom är ändå ganska vanligt. Det är en stor omställning i livet att få multialleriskt barn och därmed behöva ändra sitt sätt att leva. Starkars lille sonen, hoppas han börjar må bättre idag!

Jag har tänkt lite galet här hemma. Har provocerat med soja i ett par dagar, utan att tänka på att vi igår åkte på födelsedagskalas. Dottern har fått allergisk reaktion i samband med kalasbesök som regel. Känner mig så klart lite dum nu, vet ju inte om det är sojan hon nu har en reaktion på eller de små mängder ägg som smulas ned på golvet från fikat? Än så länge är hennes symtom nässelutslag, kliar, gnällig och dålig sömn. Dessa stämmer överens bäst med tidigare äggreaktioner. Hur länge ska hon va symtomfri innan jag kan ge soja igen för att veta om det va det hon fick en reaktion på?

Hur är det, kan man tåla soja med ändå reagera på typ sojalecitin och andra "sojatillsatser"?

• Mela78
    Miralicia skrev 2010-04-11 10:48:51 följande:reagera på soja  övriga baljväxttillsatserna

Jag får inte ihop dotterns "sojaallergi". Hon visar inget på blodprov, men har reagerat på stora vita bönor, små svarta börnor, gröna ärtor, sojasås, guar och nåt till i tillsatsväg via amning. Har ej fått soja eller baljväxter själv, men reagerat på sojasås, guar och nåt till i tillsatsväg vid eget intag (fått av misstag). Vet ej om hon reagerar på sojalecitin, men tex Nutra reagerade hon på, men det kan ju vara av mjölken.
    Fick ca ett kryddmått dag ett och 2-3 teskedar dag två av sojayoghurt utan att reagera. Dag tre dryga dubbla mängden sojayoghurt (ca 2 msk?) och fick reaktion som liknar tidigare äggreaktioner först ca 30 min efter att blivit utsatt för sojalecitin + ägg i närmiljön.
    Någon som ser någotslags samband åt något håll?
  • Mela78

Har försökt att i över en månads tid komma i kontakt med rektorn på den förskola som vi sökt plats på till dottern. Jag har lämnat meddelande och ringt i tid och otid. Men jag får inte tag på henne. Ringde till kommunen idag, de vill att jag pratar med rektorn innan de vill uttala sig om något. Så jag ringde var femte minut i 2,5 timma. Då svarade hon, var besvärad och ville att vi skulle höras vid tre istället. Vad händer? Jag har ringt var femte minut och kommer fram till telesvar. Kommunens växel har inget meddelande och kan inte koppla förbi.

Jag är redan rätt så knäckt av alla dessa allergier och känner mig smått paranoid. Tror att hon undviker mig för att det är jobbigt med mig/dotterns allergier och att hon hoppas på att kunna placera dottern någonannanstans än på någon av sina enheter.

• Mela78
    trållmor skrev 2010-04-14 20:04:19 följande:
    Och här kommer jag också med mina frågor. Vi träffade läkaren idag för Timons skull (för hans epilepsi). Men eftersom tiden fanns så passade vi på att berätta att jag vill sluta amma och Fredrik frågade då om ersättning till Neelah, och vi bad om Neocate (efter tips från Kavat ). Läkaren totalvägrade!!! Hon sa att de bara ger Neocate till för tidigt födda barn på neonatalen, och till Neelah kan hon skriva ut Nutramigen. Fredrik blev skitförbannad och det blev en jättetråkig stämning på rummet. Vi fick en burk Nutramigen av henne att testa här hemma, och jag tog emot den även om det kändes som att jag ville be henne fara och flyga (Fredrik var redan innan på skitdåligt humör eftersom Kungsbacka inte kunde ta emot oss för patch-test innan augusti, utan hänvisade oss isf till NÄL). Så, hur tycker ni att vi ska göra? Min magkänsla säger att vi ska skippa att ge Nutramigenen och säga att den inte funkade (alltså ljuga, vilket inte alls känns bra). Eller testa och se hur det funkar? Anledningen till att jag inte vill ge henne det är för att hon redan nu har så himla ont i magen. Jag äter ju mjölk-, ägg-, soja-, vete- och havrefritt numer. Veten och havren tror jag finns kvar i bröstmjölken, för hon har ju skiter ju som en häst (idag har hon bajsat igenom alla kläder 4ggr, varav en gång var när vi var hos läkaren) och har nässelutslag som heter duga. Jag vill alltså inte exprimentera mer med henne! Att ge henne Nutramigen i tre dagar också känns som en väldigt kort tid (det är vad Fredrik räknade ut att burken ska räcka som längst), så funkar det inte så får jag pumpa i onödan. För pumpa får jag ju göra under tiden vi ska testa, och tills vi fått ut på anvisning. Känns som en soppa, och hoppas ni har nån feedback att ge....
    Usch, vilket tråkigt bemötande. {#lang_emotions_cry}
  • Mela78

Har läst lite sporadiskt bara på sistone, ser nu att ni diskurerar smakisar. Ni med känsliga barn som inte gärna vill äta puréer, har ni provat att ge plockmat i bitar? Min dotter gillade inte puréer, vare sig köpta eller hemmagjorda. Men plockmat smaskade hon glatt i sig. Än idag föredrar hon att äta själv jämfört med att bli matad.  Först vid närmare 8 månader började hon äta puré, då gärna med lite bitar.

• Mela78

Usch va tråkigt för er! Men klandra inte dig själv. Som tidigare konstaterats tänkte även jag skriva att barn föds under de mest prövande förhållanden. Det enda som jag kan tänka mig skulle kunna påverkat är TSHt, men det får du säkert nu behandling för. Kram

• Mela78
    Mela78 skrev 2010-05-05 21:35:36 följande:
    Usch va tråkigt för er! Men klandra inte dig själv. Som tidigare konstaterats tänkte även jag skriva att barn föds under de mest prövande förhållanden. Det enda som jag kan tänka mig skulle kunna påverkat är TSHt, men det får du säkert nu behandling för. Kram
    Va konstigt, jag citerade och därmed adresserade detta till trållmor.
  • Mela78

Såg idag Sempers nya risgröt utan smak från 4 månader på vårt Coop.

Apropå gröt/välling rekomendationen max 3 gånger per dygn, hänger inte det ihop med att man vill begränsa glutenintaget? Det är ju ganska stora mängder gluten i vanlig köpevälling och gröt.

• Mela78
    EL I skrev 2010-05-07 23:21:15 följande:
    shit gör dem???? Det har jag inte ens läst på *skäms* trodde faktiskt det var endast kokosmjölk i det är icas sort jag alltid köper, någon som vet??? Han var lite "otrygg" innan han somnade i kväll också. Ringde mannen nu (jag jobbar i natt) och då hade sonen precis vaknat till men enl mannen så verkade han mest orolig. Kanske inne i nån fas också?! svårt i denna ålder då det händer så mycket också. Magen var dock mkt mindre i dag än den var igår så vi håller tummarna!!!
    Jag fick en rejäl tankeställare angående att läsa innehållsförteckningar när jag upptäckte att Maizenaredningarna innehåller mjölk. Och sen när jag kopplade ihop dotterns utslag efter att hon duschat med min duschkräm, den innehöll också mjölk. Tyckte innan att det var konstigt att hon bara fick utslag när hon duschade med mig men inte när hon badade ensam. Har sedan upptäckt att tillverkarna stoppar både mjölk och soja i de mest oväntade livsmedel/varor. Nu läser jag på ALLT, flera gånger. I affären innan jag handlar, när jag plockar in varorna i skåpen och sedan när jag serverar maten. Snacka om att jag blivit nojig!
Svar på tråden Allergitråden