• Tibell

Allergitråden

EL I : okej..tack för tipset =) Nu har vi inte behövt ge henne något på flera månader utan hon reder ut att bajsa även om man ser att det gör ont! Jag har för mig att hon började bajsa varje dag ( nu är det varannan var 3:e ) när vi körde på nästan mjölkfritt..men jag är inte säker!

Men tror du det kan vara så!? Att hon har ont i magen men är så tålig att hon inte visar det, mer än matvägran?! För så svullen som magen är borde den ju göra ont. Min blir med svullen ibland och jag tycker verkligen att det känns!

Ibland funderar jag faktiskt på om det är något fel på mig med! Jag har ju eksem som kommer och går..dock ALDRIG helt eksemfri. Just nu har jag i armhålorna, på underarmarna, i ljumsken ( på ena sidan bara ) samt på baksidan av låren. Jag har liksom vant mig vid att alltid ha eksem men inte lagt något vidare fokus på det,
    Sen har jag tappat väldigt mycket i vikt. Jag väger endast 42 kg och är 155 kort! Men det kan ju lika gärna bero på att jag ränner runt efter två små barn ;)
    Men jag har för mig att mina eksem försvann helt ( eller nästan i allafall ) när vi eleminerade all mjölk hemma. Kan man vara allergisk/känslig mot mjölk i vuxen ålder utan att ha mer sympom än det här. Eller håller jag på att bli tokig och tror att allt har med allergi att göra ( börjar smått tro det faktiskt ;) )

• Tibell

EL I : Jo jag är nog lite sån tyvärr. Att jag "blundar" för symtomen bara för att jag önskar sååå hårt att de inte finns där. Men nu har jag lovat mig själv att vara mer öppen och överanalysa ( som mannen redan säger att jag gör) allt för att mina barn ska må så bra som möjligt!

Jag har ju redan allergi mot damm, kvalster samt gräs+att jag har astma. Så varför inte slänga på mjölkkänslighet när vi ändå håller på ;) För jag tror bestämt att eksemen försvann när vi hade det mesta mjölkfritt hemma, men jag är så van vid att ha dem där att jag inte märkte att de var borta ens en gång. Men visst är det värt att prova! Ska ge det en chans redan från och med imorgon!!

• Tibell

Idag är jag bara så himla ledsen! Så här såg minsta dottern ut efter att ha suttit i bara t-shirt vid sin stol i drygt 10 min !

Syns kanske lite dåligt men hon är i allafall röd och eksemig på hela armbågen samt underarmen..VARFÖR??!?!?!? suck

• Tibell
    Kavat skrev 2010-04-14 16:00:47 följande:
    Ni kanske har tagit i stolen och haft vete, mjölk eller något annat (ägg?) hon får eksem av, så den inte var HELT ren?
    Jag tror den var helt ren. Jag rengjorde den senast igår tror jag !! Kanske citronen i diskmedlet jag tvättade av den med ?! Fast jag gör ju iofs aldrig rent den särskilt noga!
    Det enda som legat på själva bordet ( den som är fastmonterad på stolen) är ett veterån men det var ju ett tag sedan.
    Nu är hon finare igen som tur var!!
  • Tibell

Nu får jag snart spunk. Dottern har nya utslag på armbågar, mage+bröst ( värst nedanför hakan) samt lite smått på kinderna.
    Det kan bero på att hon fått i/på sig mjölk hos mormor men det är jag inte säker på. Sen har hon även fått 2 tsk gröt gjord på Icas solhavre ( dietistens råd)+ althera + mosad banan ( har hon kunnat äta innan utan problem) samt pama minutris!
    Vad tror ni?! Kanske bara vanliga virusprickar eller värmeutlsag ?!

• Tibell
    EL I skrev 2010-04-14 18:25:30 följande:
    Ni är nog trötta på  mig nu satt och analyserade lite här i kväll för jag kände mig så besviken. En kompis var här också och hon såg också att hans mage är större igen samt lite röd på kinderna och sådär...Jag har kommit underfund med att han alltid blir sämre när han varit på dagis så det måste ju vara nåt de gör där...kanske är det där med smörbytta och hans bröd?? ska köra stenhårt både hemma och på dagis med att han får ha en egen smörbytta samt leverpastej och se om det blir bättre.Nåt annat att tänka på? Sätta honom en bit från de andra så han inte får tag i deras mackor?? Mer?Han verkar ju ytterst känslig.
    Jag tycker du ska ta upp med dagis att ni upplever att han blivit sämre igen och fråga vad de ger honom att dricka tex. Och så kan du ju säga det du skrev här och fråga om ni kan testa med eget smör+kniv samt att han sitter en bit ifrån de andra, i allafall ett litet tag och se om han blir bättre igen!
  • Tibell
    EL I skrev 2010-04-14 18:33:54 följande:
    älsklingen: ja vi ska ha utvecklingssamtal på fredag så då tänkte jag ta upp det. NU är de lediga onsdag, torsdag. Ang din dotter så låter det ju onekligen som om hon är så känslig så att ni verkligen måste ha allt jätterent. Ni har dietistkontakt vad jag förstått, vad säger hon om hennes känslighet??
    Hon sa egentligen ingenting, Hon tittade på armarna ( där det fortfarande fanns eksem kvar efter morgondagen) och sa att hon bara var torr. Men till saken hör att hon bara blir röd de gånger hon är i t-shirt och inte när hon har långarmat. Och då smöjer vi henne inte alltid längre. Så varför skulle hon bli torrare bara för att hon har t-shirt?! Nä det känns helt klart som att hon antingen fått i sig eller på sig något hon inte tål..eller är jag helt ute och cyklar ?!

Sen puffar jag lite för min fråga här uppe om gröten dottern fick. Finns det något i det hon kan ha reagerat på ?! Nu har hon vaknat..igen =(
  • Tibell

Nu kan din son EL I och min dotter bilda klubb med röda kinder. Nu har blekfisen fått röda kinder. dock inte så ilsket som din son har men ändå röda. Och hon har ALDRIG haft röda kinder innan...inte ens när hon hade feber för dryga månaden sen! Ser lite eksemigt ut och värst är det under hakan. Visst kan det ha med värmen att göra men många gånger har hon varit så svettig att hon varit blöt i håret men aldrig fått röda kinder. Vad händer med min dotter ?!
    Pama minutriset har hon ju ätit innan, likaså banan. Det enda nya är ju Icas solhavre ( den med vanliljsmak ). Detta var dietistens tips men just nu känns det som att det kanske inte var så bra tips ändå?!

• Tibell

Så här ser hon ut på vissa ställen under haken ( rödare i verkligheten

Förlåt att jag alltid spammar tråden med bilder man jag tycker det är enklare än att försöka förklara!!! Sorry =(
  • Tibell
    Kavat skrev 2010-04-14 19:19:33 följande:
    Tål hon inte vete så är risken stor att hon även reagerar på havre. Sen säger de att Icas solhavre liksom alla andra havreprodukter från dem och Oatley är sk. ren havre. Men jag får klåda (gluten = vete) så jag skulle tippa på att det är den oavsett om det är havre eller den minimala mängd vete.
    Okej. Ja det känns helt klart som att det är något hon reagerat på. Men kan magont komma så tätt som efter 2-3 timmar ?! Hon verkar nämligen ha ont i magen nu och kan INTE komma till ro och sova utan gnäller mest hela tiden. Eksemen under hakan blir bara rödare och rödare samt att eksemen på kinderna blir rödare de med!
    Stor suck.
    då bör jag skippa både havre och vete nu ett tag eller ?!
Svar på tråden Allergitråden