• Tibell

Allergitråden

Och så såg hon ut efter 10 h

• Tibell
    Här ser man resterna av plitorna lite bättre ( fortfarande rödare i verkligheten ) Detta är dock taget flera dygn efter vi avlägsnat plåstrerna. Det tog drygt 1 vecka innan de försvann helt
  • Tibell
    Kavat skrev 2010-04-07 19:04:02 följande:
    Men egentligen spelar det ingen som helst roll om patchtestet var negativt eller positivt heller. Om hon blir så dålig av ett halvt smörgåskex av vete, liksom hon blev när ni hade det i välling/gröt, samt blir bra när ni tar bort det så är det reaktionerna ni ska gå på!Patchtest/lapptest är bara vägledande, det är alltid reaktioner vid uteslutning och provocering man ska gå på.
    Jo jag vet !
    Och VI vet att hon inte tål vete. Men jag tänkte mer på att lyckas övertyga läkaren. Om patchtestet anser vara positivt av er kan jag ju faktiskt ta med mig bilderna som bevis. Det var mer så jag tänkte  =)
  • Tibell
    EL I skrev 2010-04-07 19:38:02 följande:
    fast varför behöver du övertyga läkaren?Jag känner såhär. jag VET att läkaren och dietisten kommer kommentera "det är såååååå ovanligt med veteallergi" etc men det tänker jag skita i. Tänker stå på mig för att få livsmedelsanvisning på vetefritt MEN får jag inte det så är det skitsamma vad läkaren/dietisten säger. Jag VET att sonen blir bättre utan vete...bara att kolla på hans kinder som ändå är en liten del av hans allergi...och det finns inget som kan få mig att ge sonen vete. Jag har t o m tagit med vetefritt till dagis för de har inte fått tag i det än. Det skiter jag i för han SKA HA vetefritt.Så strunta i vad läkaren säger och gå på din känsla och ta bort mjölk och vete ur hennes kost. Du har inget att förlora på det. Ta bort det och gärna så mkt som möjligt i övriga hushållet också eftersom hon verkar vara väldigt kontaktkänslig.
    Jo du har nog rätt. För jag har nog insett att läkaren aldrig kommer att tro mig. Men ett alternativ är ju att ta med bilderna i allafall så får vi se vad de säger

Hon äter ju endast Althera nu. Vi har fått backa med allt vad mat heter eftersom vi blivit så fega!
    Vi har också bestämt att laga egen mat till henne då man aldrig vet vad brukmaten innehåller eller i vilka maskiner de tillverkats i!
    Men hur länge kan barn äta endast Althera?!
    Gröt vill vi ju gärna ge och det åt hon med god aptit. Men vad jag har fattat det som  så har apoteken inte fått tillbaka gröten från semper än?!
    Vad ska vi ge henne då?!

Ja hon är nog kontakt känslig mot vete också! För på de ställerna dregglet ( när hon sög på rånet ) var hon ILLRÖD på..alltså helt fläckig/prickig. Såg nästan varigt ut på få stället. Nu är hon dock fin igen..tacka gudarna för locobase och mildison =)
    Men vi får fortsätta tvätta händerna innan vi rör vid henne för mycket.
    Sambon pussade henne på kinden ett par gånger i helgen när vi var på påskmiddag, såklart fick hon eksem där. Sen om det var vete eller mjölk vet vi inte..kanske ägg ?! För varför stoppa vid 2 allergier ;)
    Nä..inget att skämta om jag vet. Men ibland känns allt så hopplöst. Jag vill inte att hon ska vara allergisk. Jag vill kunna ha på henne t-shirt utan att hon ska få helt eksemiga armbågar. *mutter*
  • Tibell

Någon som vet när den mjölkfria gröten kommer tillbaka till apoteket ?!
    Och finns det någon annan gröt jag kan ge henne om det nu skulle dröja allt för länge ( mjölk och veteallergi ) ?

EL I : Oj vad konstigt det låter! Stackars lillkillen! Kanske kontaktkänslig?! Eller att han springer och liksom blir varm..då blir ju automatiskt eksemen varmare de med!
    Eller att det kanske kliar ?! För kliar han på det eller kanske gnuggar något mot kinderna så blir det ju såklart värre! Bara ett par funderingar.

• Tibell

Ja hade han varit kontakt känslig så hade han nog haft eksem även när han var helt vetefri! Ni har inte kunnat se något annat samband med vad NI äter och när hans kinder blev röda !? Som dottern rex, har vi själva ätit något med mjölk och sedan pussar på henne så får hon eksem. Dock aldrig så ilsket röda som din son har! Så antagligen beror det på värmen. Eller att han kanske gnuggar något mot kinderna ( just för att det svider )

• Tibell
    EL I skrev 2010-04-08 09:29:27 följande:
    han får ju eksemen när han äter vete och då blir de sådär ilska några timmar upp till en dag efter tat han ätit vete...men sen bleknar de på nätterna och sen blir de ilskna på dagtid igen, men de är aldrig borta. Det var bara som sagt efter 1 vecka med helt vetefritt som de försvann.har rinte sett något samband med att vi rör honom eller vad vi äter etc.
    Jaha okej. Men då tar det nog bara lite tid innan de försvinner helt igen då! Stackars liten =(
  • Tibell
    finskaflikkan skrev 2010-04-08 12:34:33 följande:
    Syns inte alls mkt på bilden... Men de e tydliga plitar på ryggen, rodnad och ser ut som en Ö.. Att de vore svullet.. Svårt att förklara! Och de va för Ägg. Mjölk fick han ingen som helst utslag mot.... mincolin.blogg.se/2010/april/sa-har.htmlDe e min blogg... Säg va ni tror tycker?
    Jag har lagt ut bilder på dotterns patchtest nån sida bak i tråden!
    Det är väldigt svårt att se på bilden men Miralicia sa till mig att finns där
    blåsor/plitor ska man ta det som positivt.
  • Tibell
    EL I skrev 2010-04-08 17:33:26 följande:
    usch börjar tro att jag är hypokondrisk igen. Sen i tisdags så är sonen ungefär som förut (fast lite bättre med att åka bil och att han inte är förstoppad), men han har sina hemska kinder igen som ser hemska ut. Tror det är därför han blir så förbannad när man ska tvätta av honom. Det måste göra JÄTTEONT Han har sämre humör nu igen och han sover sämre. Bra dagtid men vaken 2-4 timmar på natten och är sådär "rastlös" Kanske inte är allergi trots allt??? Kanske bara är att han har en sån personlighet och har "känslig hud" som de så fint sagt på sjukhuset?? Vad tror ni?? Varför är han likadan igen. Han fick ju strärkelsesirap i måndags och tisdags morse men borde det inte bli bättre nu??
    tror du inte det kan ta lite tid då?! Men ser ni att han blir något bättre alls ?! Eller är han lika dålig nu som han var då han fick vete i sig!
    Håller i allafall tummarna att han snart mår bra!
  • Tibell
    El I : usch vad jag lider med er =( Såg bilderna på din sida och jag kan mycket väl förstå varför han har ont !! Kan också sätta mig in i hopplösheten man känner när man inser att det man befarat ( dvs veteallergin ) faktiskt stämmer. Man vill ju gärna att barnen ska må bra..de är ju de viktigaste vi har här i livet. Men du ska se att om någon vecka när magen lugnat sig och eksemen försvunnit har du din goa lill son tillbaka!

Vet att jag ställt frågan innan men kan inte komma ihåg vad ni svarat! Men MÅSTE man alltid få ont i magen vid en reaktion ?!Hönan provocerades ju för vete för någon dag sedan men har fortfarande inte fått magont ( hurra!!! ) Utan "bara" eksem över mage, lite över rygg och massa på armarna!
    Idag är hon iallafall kanon fin i hyn, lite smått torr/rosa på armbågarna men det tar väl sin lilla tid kan jag tro. Så nu verkar lugnet ha lagt sig för denna gång,
    Känns skönt att visa sambon ( han hämtade ju hem dottern samtidigt som jag så han fick ju se hennes illröda eksem över magen+armarna ) hur fin hon var idag. Då förstod ju till och med han att hon inte klarar vete!
    Men tror ni att allergin/överkänsligheten kan försvinna snabbare ioch med att hon "bara" får eksem. Kan vi göra en ny provocering, alt patchtest om någon månad redan..eller är det för snabbt ?!

Jag blir så trött och arg på mig själv för att jag tvekar. Jag har ju själv sett med egna ögon hur hon reagerar. Hennes eksem såg riktigt illa ut den dagen hon fick rånet. Sen tror jag reaktionen blev värre, främst på på mage och under haken, pga av att hon dregglat och spår av vete rann ner på bröstet på henne. Men samtidigt tänker jag så här " tja hon kanske bara var extra torr den dagen , kanske därför eksmen blossade upp"," hon kanske bara har en känslig hy och att testa något nytt får hennes kropp att reagera så här..utan att det behöver vara allergi" 
    Min hjärna motarbetar mig hela tiden. Innerst inne vet jag ju att hon varken fixar mjölk eller vete men samtidigt hoppas man så innerligt att man börjar få för sig massa knasiga saker. Någon som känner igen sig ?!
Svar på tråden Allergitråden