• Tibell

Allergitråden

EL I skrev 2010-04-23 09:36:03 följande:
    Hans mage är mindre svullen. Gav honom lite laktulos i går för att han verkade lite hård i magen och då kom det ut en del. Kan ju vara för att vi stökat med vete förra veckan, att han blev hård då.Han är dock på ett väldigt dåligt humör i dag. INGET är bra vet inte vad det beror på...han brukar ju vara så glad. Han har HUMÖR annars också men inte "grinig"
    Kanske nya tänder på G ?!?!

Här hemma har vi också en gnällfis ( även om hon sover nu ) som fortfarande vägrar äta. Jag blir snart knäpp. Hon MÅSTE ju börja äta snart.
  • Tibell

Usch =( Ska hålla alla tummar jag har att det inte är havre också!!

• Tibell
    Angel Gbg skrev 2010-04-23 09:49:22 följande:
    Om du vill göra välling av ersättningen så tycker jag inte du ska ta havremust eller något sånt utan göra som det står i tex Neocates broschyr och koka med maizena!
    Fast är inte det majs ?!
    Hon har ju väldigt fast avföring och är rädd att hon ska bli förstoppad då!
  • Tibell

Men det är ingen risk att de blir förstoppade då?! Med tanke på majsen!

• Tibell
    EL I skrev 2010-04-23 09:57:16 följande:
    risk finns väl alltid men oftast är barn inte så känsliga så de inte tål lite majsstärkelse. det är ju inga mängder du har i när du gör vällingen. handlar kanske om 1 tsk eller nåt.kollar receptet:hmm2 tsk majsstärkelse2 dl vatten6 mått nutra (du får ju ta den ersättning ni har)så det är ju liksom inga mängder
    Ahhh..tack snälla =)

När bör jag kunna börja med detta ?! Om 2-3 veckor ?!
    Vill ju se att hon verkligen kommer igång med ersättningen ordentligt innan vi börjar med något annat !
    Vi börjar nämligen misstänka att hon har väldigt känsliga tarmar som inte klarar mycket mer än ersättning just nu..tror vi iallafall!!
  • Tibell
    EL I skrev 2010-04-23 10:03:58 följande:
    jag skulle nog testa det redan nu (men är ingen expert ) men kanske bara EN eller en HALV flaska om dagen, så du inte börjar med att "förtjocka" all ersättning hon dricker.Majs är ju mjukt mot magen men som sagt, jag hade börjat försiktigt.
    Okej..ska nog börja testa lite så fort jag ser att hon börjat äta ordentligt igen! Undra hur länge detta ska hålla i sig..suck!
  • Tibell
    EL I skrev 2010-04-23 10:10:41 följande:
    men det kan inte vara så då att hon tröttnat på ersättningen?? och att hon VILL ha nåt annat? båda mina grabbar var riktigt less på ersättningen vid halvåret och ville ha mat istället. de åt mkt bättre av maten än av ersättningen?Förstår att ni måste ta det försiktigt men tänkte att ni kunde testa med gröten nu när den kommit in eller med bara potatis eller palsternacka som brukar vara mjukt för barn
    Vi har testat morot, palsternacka, potatis, majs och nu även biffstroganoff i två dagar. Vi fick tipset om att ge mer smakrika smakisar ( alltså biffstroganoff ) eftersom hon bara ratade de andra vi testade. Hon klöks bara hon ser skeden och vill absolut INTE ha ;) Kan det vara biffstroganoffen som gjort henne så grinig tro ?! Hon fick 1-2 bebis teskedar i tisdags och i onsdags! Kanske gjort så hon fått ont i magen och inte vill äta pga det ?!
  • Tibell
    Tibell skrev 2010-04-23 10:21:07 följande:
    Vi har testat morot, palsternacka, potatis, majs och nu även biffstroganoff i två dagar. Vi fick tipset om att ge mer smakrika smakisar ( alltså biffstroganoff ) eftersom hon bara ratade de andra vi testade. Hon klöks bara hon ser skeden och vill absolut INTE ha ;) Kan det vara biffstroganoffen som gjort henne så grinig tro ?! Hon fick 1-2 bebis teskedar i tisdags och i onsdags! Kanske gjort så hon fått ont i magen och inte vill äta pga det ?!
    hmm..såg att jag skrev lite konstigt. Hon har alltså inte fått alla dessa smaker nu i två dagar utan de mer rena smakerna testade vi för nån vecka sedan. Det är alltså bara biffstroganoff hon fått smutta lite på! Det är ju inte mängder hon fått i sig eftersom hon bara spottar ut det.
  • Tibell
    EL I skrev 2010-04-23 10:40:32 följande:
    ja om jag ska vara ärlig så vet jag inte om det är jättesmart att börja med kött Alltså kött o fisk ska man ju börja med först när de testat "allt" annat eftersom det är mer hårdsmält för magen...hade INTE börjat med det med tanke på er dotters känslighet!
    Oj det visste jag inte. Vi tänkte att hon kanske skulle acceptera den bättre eftersom den smakar mer. Men som sagt är det inga mängder hon fått i sig..sammanlagt 1-2 bebisteskedar! Så det känns inte som att det borde vara det som gjort henne grinig. Vi har märkt att hon sover mer så hon är säkert i ett utvecklingssprång..läste att man kunde äta sämre, sova mer samt vara gnälligare. Allt stämmer in =) Och det händer mycket i utvecklingen nu..snaaart tar hon sig frammåt den lilla tokan!

Är så svårt det här med mat tycker jag. Med stora dottern var det aldrig några problem med känslig mage och hon älskade smakisarna..dock inte gröten. Men men..man lär väl sig efter tiden!

med vad ska vi testa med då ?! Hon verkligen avskyr de rena smakerna. Alltså potatis, palsternacka mm. Har testat att "dölja" dem i fruktpuré men det går hon inte på.
  • Tibell

Morot testade vi också..ingen hit där heller!

Vi försökte väl 3-4 dagar i sträck utan minsta intresse för damen. Hon klöktes och klöktes tills hon tillslut kräktes =( Hon gillar verkligen INTE mat!!
    Men nu lägger vi nog ner detta projektet tills vidare. Hon är kanske inte riktigt redo. Gröten åt hon ju med god aptit så när den kommer tillbaka kör vi på med den! Ska ringa Ica idag och höra om de vet något mer!

Måste bara tillägga att det är såååå mysigt med en mjuk och babylen hud =) Hon har varit eksemfri nu i flera dagar i sträck..Tjohej!!
    Endast några små "rester" i form av prickar på låren sen vi provocerade med vete för exakt en vecka sedan. men de är hudfärgade så man ser dem inte så väl! Märkerna efter patchtestet ( prickarna ser exakt likdana ut fresten ) satt ju i över 10 dagar så det tar väl sin lilla tid!!

Svar på tråden Allergitråden