• Tibell

Allergitråden

EL I skrev 2010-05-06 21:53:02 följande:
    jag är inte superbra på detta med lungor och luftvägar men jag skulle nog säga att mollipect är lite väl vekt om hon har slem nere i lungorna. Mollipect är ju en hostmedicin som mest löser upp om man har slem i luftrören. Har aldrig varit med om att ge det till någon som har slem nere i lungorna. Jag tycker nog också hon borde fått något som löser upp det som finns nere i lungorna. Om inte inhalationer så i alla fall Ventoline som oral lösning som är mer kraftfullt. Ventoline oral lösning ger man ju till patienter med astma och KOL så det är ju inte alltid nödvändigt med inhalationer, men Mollipect lät lite lamt. Jag hade ringt till dem och frågat i morgon angående detta.
    hmm.. funderar på att ringa det lite större sjukhuset då ( om hon fortfarande rosslar mycket)
    Den läkaren jag hade idag är nämligen samma läkare som sa att vi gott kan ge sinlacen om hon " bara" får eksem över hela kroppen *idiot*!
    Finns tyvärr bara en läkare där, liten stad!
    Men ska som sagt nog slå en pling till det lite större sjukhuset. Vore ju trist om hon åker på lunginflammation!
    Vi har ju massa astma i släkten ( både jag och stora dottern har ) så det vore ju himla kiligt om hon skulle få detta bara för det. Fast chansen är nog rätt liten får vi hoppas!!
    Tack för svaret!!!!!!!!
  • Tibell
    Snutten skrev 2010-05-06 22:10:07 följande:
    Siri har astma och mycket problem med slem. Jag tycker att mollipecten hjälper henne bra tillsammans med astmamedicinerna. Det som löser slemmet bäst när man väl har fått det är mollipect enligt vår läkare. OM hon har ansträngd utandning tycker jag det låter som astma, om ni andra har det så är det ju inte så långsökt heller. Tycker du själv att det verkar som om hon trycker ut luften när hon andas ut? När hon blir fökyld hur blir det då? Om hon mest hostar på morgonen och vid något enstaka tillfälle dagtid KANSKE mollipect kan räcka som behandling. Obehandlade astmasjuka barn brukar ha det väldigt jobbigt nattetid.
    Jag är verkligen jätte dålig på det här med andningen. Men läkaren sa att hon kunde se/höra att hon hade anstränd utandning. Jag tycker mest hon flåsar och har sig mest hela tiden =)
    För någon dag sedan när hon anstrände sig ( bajsade på toaletten , hon gör alltid det nämligen ) så hade hon en något pipig utandning också. Har dock inte tänk på det mer sen !!
    Hon har inte det jobbigt alls under natten, sover som en stock. Hennes syster fick diagnosen förkylningsastma för några månader sedan och hon hade det som mest jobbigt på morgonen då hon hostade tills hon kräktes fler gånger ( varje morgon under 4 månader )
    Så jag bör nöja mig med mollipecten så länge och helt enkelt avvakta ?! Är såå jobbigt att se/höra henne rossla värre än någon annan kaffeapparat. Och hostan hjälper tyvärr inte.
  • Tibell
    Snutten skrev 2010-05-06 22:22:36 följande:
    Nja! Nöja dig kanske är fel ord för man kan helt klart minska slemproduktionen med rätt astmamediciner. Så som du beskrev det i första inlägget lät det mer som om att hon hostade en del på morgonen, någon enstaka gång på dagen och sedan var hon ok.Jag hade gett mollipecten, sett om den hjälper. Och dessutom kontaktat den barnläkare ni har varit i kontakt med angående allergierna om denne var bra.
    Nej den läkaren är allt annat än bra =) Ska ta kontakt med en annan barnmottagning som ligger en bit bort och fråga om de vill ta sig an oss. Alltså med allergierna. Är så trött på att bli motarbetad hela tiden. Inte konstigt man tvekar själv ibland!

Ja alltså hon hostar ju som en tok på morgonen, sen hostar hon någon enstaka gång under dagen. Men däremot rosslar hon hela tiden. Vare sig hon precis hostat eller inte. Så blir det inte bättre med mollipecten ringer jag nog och ber om mer hjälp. Känns mindre roligt att lyssna på hennes rosslande när man vet att det ligger massa slem nere i lungorna =( Min lilla skrutta. Aldrig ska hon få vara bra. Hon hade dessutom tappat lite vikt och det har hon INTE råd med. Hon väger nu 5990 och blev 6 månader förra veckan. Hon är dock på rätt så gott humör mellan varven..som tur är =)

Tack snälla för all hjälp!!!
  • Tibell
    EL I skrev 2010-05-07 07:56:09 följande:
    Vet inte om det var en tillfällighet. Vi får vänta och se. Han sov hela natten i natt också. Kanske bara var övertrött när han inte sov mer än 15 minuter i går på dagen. vi får se. Det känns i alla fall väldigt bra nu när han står på vetefritt för jag känner mig säker på hans allergi. Nu är det extra noggrannhet som gäller för att få bort alla symtom igen Ska ge honom lite laktulos i dag och se om det kan tänkas vara så att han blivit hård i magen av det han fick för en vecka sedan och därför är magen uppblåst och han har lite ont fortfarande. Skadar ju aldrig att testa. Det ser lite hårt ut det som kommer ut.
    Vad skönt att han sovit gott =) Att han var ledsen och svårnattad kan ju som du säger bero på att han var övertrött. Våra barn är precis likadana!
  • Tibell
    Mama Law skrev 2010-05-07 10:04:23 följande:
    Hej allihopa. Här är det tungt just nu wiking ser inte alls för rolig ut och ju längre dagen går desto mer svälld i ansiktet blir han... antagligen pga pollen.Fick idag ett väldigt trevligt samtal utav Wikings dietist där hon meddelade att Wiking är nominerad till Min Stora Dag. Blev så glad hoppas verkligen att han får sin önskan uppfylld att få åka och bada i solen. Snälla ni håll tummarna för att hans önskan ska gå i uppfyllelse!
    Usch stackars liten =(

Ska hålla alla tummar jag har att han får sin önskan uppfylld, det verkar som att han verkligen är värd det!!!
  • Tibell
    EL I : har du fått svar från nestle vad barnmatsburken innehöll?! På hemsidan står den under glutenfritt men det kan ju hända att stärkelsen är gjort på vete. Isåfall kan väl reaktionen fortfarande sitta i ?!
    Har han bajsat idag ?! Han kanske är förstoppad och kinderna blir ilsket röda för att han skriker så?!
    Låter inget roligt alls..stackars lillkillen =( Ska hålla tummarna att han kan få somna gott ikväll och sova lugnt hela natten!!
  • Tibell
    ELI : Ja dregglar han också kan det mycket väl vara tänder. Är det då kindtänder kan det göra otroligt ont. Stora dottern hade väldigt ont av dessa kindtänder och fick leva på alvedon innan de äntligen sprack igenom!
    Sen kan det ju, precis som K kavat säger, vara soja som är boven. Det brukar han väl få väldigt ont i magen av ?!
    Hur var det nu med nutramigenen. Kan det vara sojan i den han reagerar på?! Vet att det var någon i tråden vars barn gjorde det!
    Vad det än beror på får vi hoppas han piggnar till snabbt. Är så otroligt jobbigt att se sina barn ha ont. Finns nog inget värre =(

Studsboll: Har också letat som en tok efter denna gröt men hittar den inte. Och det är möjligt att det är den enda gröten dottern tål ( soja och mjölkallergi är vi helt säkra på, kanske även vete. Har fått misstänkt positivt patchtest på det)
    Blir galen snart. Var ju flera veckor sedan den drog tillbaka. Tråkigt att det ska ta sådan tid =(
  • Tibell

EL I. Hur går det med grabben ?! Och fick ni något svar från Nestle sen! Du får gärna meddela vad de sagt så man vet när vi handlar barnmat till lillstump sen, om hon skulle ha veteallergi vill säga. Vi har ju inte provocerat än!

Men nu är frågan hur vi ska göra med tösen. Hon äter ju inte =/ är inte ens intresserad av den dumma flaskan! Vi ville ju vänta med både mat och gröt eftersom hennes mage skulle läka. Men nu när hon vägrar ersättningen vore det kanske inte så dumt att testa mat eller ?! Hon kanske helt enkelt tröttnat på den. För ont i magen verkar hon inte ha då hon är lika glad och pigg som vanligt, sover bra också!!
    Hur hade ni gjort ?!

• Tibell
    EL I skrev 2010-05-09 18:52:05 följande:
    Jo då det går bättre. Han har vaknat en eller ingen gång de senaste nätterna. Han är svårtsövd kvällstid men jag tror han är inne i nån slags separationsångest fas. läste att de ofta gör det när de är runt 1½ år och det stämmer välädigt bra in på  honom. Han är nöjd och belåten så fort vi är i närheten och likadant när han ska sova, då vill han helst att vi ska vara hos honom. Han verkar inte ha ont eller så. Kinderna blir röda kvällstid har jag upptäckt men det tror jag är att ha när varm. Hans kinder är väl extra känsliga nu också eftersom han haft/har eksem där som inte riktigt fått bli bra någon gång.Magen är fortfarande större än normalt men den håller på att gå tillbaka helt klart!Ang nestle så har jag inte hört nåt än. Tror jag mailade dem i torsdags  eller fredags så de har nog inte hunnit svara än. De svarade bara på ett par dagar sist jag mailade. Så det känns som om det är på rätt väg.Jag hade nog testat mat. Många i den åldern brukar ju börja vilja äta mat, men jag skulle vara VÄLDIGT försiktig. Typ sempers risgröt när ni hittar den i affären. Potatis och palsternacka osv. Och låt henne äta samma sak i MÅNGA dagar så ni testar lite i taget så ni vet vad hon tål och inte tål. Testa att laga egen gröt av majs eller rismjöl och sen lägg i lite ersättningspulver i för näringens skull.
    Vad skönt att höra att han är bättre. Skulle inte förvåna mig om det är stärkelse gjort på vete. Är det det har ni helt klart gjort en provocering..medveten kan vi låtsas =)

Jag testade faktiskt att ge henne 2 små bebis teskedar potatis och palsternacka innan. Förut när vi testat med mat har hon bara suttit och klökts och absolut INTE velat smaka. Men nu slukade hon dessa skedar och gapade efter mer ( men det fick hon dock inte ) snacka om skillnad =) Så det kan säkert vara så att hon helt enkelt tröttnat på ersättningen. För när man försöker ge henne flaskan smakar hon lite först och när hon känner att det är Altheran sputtar hon bara ut det och försöker slingra sig ur famnen..den lilla loppan!
    Gröten kommer säkert inte dyka upp på ett bra tag ( vi bor i en liten liten by ) men jag funderar på om jag kan ge välling istället ?! Sempes mjölkfria utan soja, mjölk och vete. Det borde väl funka lika bra som gröt ?!
  • Tibell

Bläää nu har dottern reagerat på något igen!
    Hon fick smaka lite gröt gjort på carlshamns rismjölk+Pama minutris samt lite katrinplommonpuré till!
    Vad kan det vara ?!

Svar på tråden Allergitråden