• Tibell

Allergitråden

Kavat skrev 2011-01-14 10:37:44 följande:
    Måste även berätta en lite knasig sak. Min man har inga allergier - som han vet om. Var allergisk mot ägg som liten och nu mår magen inte bra om han äter lök. Men har haft lite misstankar till och från att det är något som han onte mår bra om, fått lite nässelutslag, "finnar" och annat,
    Hemma äter han mycket sällan sädesslag eller ägg pga sonens kontaktallergi.

Igår när han lunchade ute så kom han hem och sa att han valde mellan pest eller kolera. Två rätter med mycket lök eller pasta pesto, så han tog pastan. ?? Han tål pasta pesto så jag fattade ingenting...

"Jag har inte ont i magen" sa han igår, "men kolla vad den är svullen." i natt hade han sovit jätte dåligt och såg ur som ett levande lik och höll på att somna här i morse. Så nu ligger HAN och sover (ledig i dag) men han klarade knappt att hålla sig vaken och fick diverse utbrott här i morse - tålamod noll.... Alltså sjukt trött. och nu har han fått munblåsor igen.. Dottern får också det av vad vi tror är sädesslag och jag fick det med när jag åt gluen. Nu har jag det aldrig!

Familjen gluten/vete?! Undrar lite om det är det och varför han med i så fall? Äter han för lite eller vad är det för gift egentligen? Spöke
    Låter ju precis som mina reaktioner på vete/gluten...Fast jag får ju magkramper med! Annars väldigt lika
    Miralicias svar låter ju väldigt troligt. För min del var det precis likadant nämligen... att det antagligen legat latent hela tiden

Och när vi ändå pratar vete/gluten har jag en fråga. Jag har reagerat på något men kan inte komma på vad. "finnar" på ryggen som kliar, morgonillamående, dålig i magen , samt nada matlust. Det enda jag kan komma på är Felix pytt i panna..men den ska väl vara okej ??
  • Tibell

Åt även ett par dumle kom jag på nu.. Men dem ska väl med gå bra!?

• Tibell

hmm..okej. Har svårt att tro att jag skulle vara så känslig men man vet ju aldrig, åt ju trots allt kanske 5-6 dumle ;)

Var det kanske mer gluten  í pytt i pannan då? blev nog för mycket med både pytt i pannan och dumlen.
    Undrar hur lång tid det kommer ta innan jag lär mig ?

• Tibell

K kavat : usch stackars liten :( låter inget roligt alls ! Håller tummarna att han snart blir bra igen! Har själv ont i magen av tacosen ? Har läst på kryddorna, såsen och skalen och allt ska funka? Kanske helt enkelt åt för mycket :) aptiten är ju av en helt annan värld sen gluten försvann ut min kost :) Idag har minstigen varit bättre i astman ... Och hon har inte varit på dagis idag ! Får nog prata med dagis och se hur de gör när de äter framförallt smörgås! Köket gör allt rätt, bakar hennes bröd först och på en helt egen bänk

• Tibell

Eli : kan det ju absolut vara!! Äter han dem varje dag och utslagen kommer efter så ska du inte tveka :)
    Jag är så HIMLA glad att lilla E får må så bra nu och att ni får sova!!!!

Tes : ser absolut ut som en reaktion. Men det kan inte vara av bananen då?

Lilla bus här hemma blir bättre i astman för varje dag som går :) undrar om det inte är något knas på dagis ändå :( får kolla med dem på måndag!
    Däremot hostade hon en massa vid frukosten idag.. Och bara vid den inget före eller efter. Stora hönan åt vetesmörgås och pappan åt ägg. Jag blundar och vill INTE att det ska vara något hon reagerar på luftburet :(

• Tibell

Och utslagen kom väl på eftermiddagen och alltså innan han drack vällingen ? Eller är jag helt ute och seglar nu :)

• Tibell

Eli : testa att ta bort flingorna och se om utslagen försvinner och sedan kanske provocera? Så ni vet säkert? Annars spelar det kanske ingen större roll :)

Tes: vet hur det känns när allergilistan bara blir längre och längre :( har han testats positivt på något prov någon gång ? Vi ska göra nya pricktest och blodprov snart och jag håller mina tummar stenhårt att lillans kan vara positiva på något i allafall! Så slipper man vela hela tiden!

Någon annan här vars barn reagerar med hosta/astma luftburet ? Hur funkar det och hur började det ? Var det där från start eller ökade det gradvis?

• Tibell

Tycker absolut INTE ni ska provocera med mjölk! Dumma läkare som tycker det! Sen om det kanske inte är mjölkens förtjänst ( även om allt pekar på det ) utan att det handlar om att ni nu är super strikta med sädesslagen spelar det ju ingen större roll! Bara han mår bra :)

Svar på tråden Allergitråden