• Tibell

Allergitråden

ViFrånLandet: Åhhh vad underbart att höra!!!

Vi är också nöjda med barnens nya allergiläkare =) Känns helt otroligt när man äntligen lyckats hitta någon som tror på en!
    I vår ska vi göra nya allergitester på Bella och jag hoppas sååå att det ska visa sig nu! Hon var ju bara 5 månader sista allergiprovet togs på henne så mycket kan ju ha hänt!
    Men vad jag allra helst hade velat ha är patchtest..men barnens läkare tror inte på ett sådant test =/
    Såå synd för jag tror verkligen att Bellas alleriger hade kunnat visa sig där..men men!

En fråga bara. Om det inte breror på allergi..vad kan grönt bajs annars vara tecken på??
    Vi blir inte kloka på hennes mage just nu.
    Hon fick ju smaka en ytterpytte liten bit ägg för någon helg sedan..samma eftermiddag råkade hon få i sig minimala mängder mjölk. Dagen efter satte detta gröna bajsandet igång och tillslut var det bara grönt vatten.
    Inga andra symtom!
    Men nu var det någon vecka ( kanske en eller två ) och hon bajsar fortfarande grönt..dock inte vattnigt längre!
    Kan hon kanske ha en infektion på gång ??
    Dessutom är hon lite prickig runt munnen, under haken samt bak i nacken. Inga super mängder men ändå inte helt fin!
    Vi fattar nada här hemma.
  • Tibell

Kan inte citera !

Men nej hon äter inte blåbär, aldrig testat faktiskt :)

Mela : jo det kan nog kanske vara så!! Tycker bara det sitter i så länge !
    Tänkte kanske bara att det gröna bajset kanske kunde bero på något helt annat :) man blir ju lite lätt skadad när man har multiallergiska barn!
    Och hon har inte stoppat något annat i munnen .... Inget som har med mat att göra i allafalll ;) den ungen är HELT hopplös och stoppar verkligen allt hon hittat i munnen! Kanske inte jätte bra med tanke på hennes allergier :)

• Tibell

Mela : Ja det stämmer att hon blev dålig i magen efter kalaset ( hade jag själv glömt bort ) men då var färgen fortfarande detsamma! Hon stoppade i sig en bit från våran tårta då trodde mamma, endast bottnen! Sen dess har hon precis som du säger lyckats stoppa i sig både ett och annat :(
    det gröna bajset kom dagen efter äggprovoceringen så det känns ju som att det har med den att göra !
    Nu har vi bestämt att ringa läkaren nästa vecka om inte det gröna bajset gett med sig. Och så får vi göra ett nytt ägg test efter jul igen!

Tack för hjälpen :)

• Tibell

Nu är äntligen dotterns mage tillbaka till sitt normala..det vill säga förstoppning. Blev till att sätta in en vuxendos lactulos

Så nu är jag helt säker på att det är något hon reagerat på..för grönt vattnigt bajs kan omöjligt vara normalt!
    Och närmast till hand ligger då ägg...såklart. Varför skulle hon tåla det när hon inte tål något annat utav de 5 vanligaste allergierna?? *muttar lite*
    Men hon fick verkligen ingen stor bit..kanske 1-2 mm stor, och det gröna bajset höll i sig i två veckor..jisses.
    För att vara helt säkra ska vi testa ägg igen när magen fått vara bra ett tag, fast vi har inte bestämt oss än hur vi ska göra!
    Lutar  åt att vi väntar tills de pricktestat det igen samt rast. Kanske visar sig allergin där och vi slipper provocera igen
    Kan man få remiss till lapptest på ett annat sjukhus än det man går på utan att ha läkaren på sin sida ?? Eller ska jag svälja min stolthet och be och böna att läkaren kan skriva remiss?? Kan inte ritkigt släppa detta och villl såååå gärna göra lapptest på henne. Tänk vad skönt om det kunde visa sig där och sedan trycka upp resultatet i ansiktet på alla som inte tror oss!

Någon som har ett toppen recept på lussekatter som är fria från mjölk, soja, sojasläktingar, sädesslag ?

• Tibell

Hur tar jag reda på vart det görs patch test ?? vill ju gärna hitta det som ligger närmast oss! Vi bor i en by som ligger mellan småland och västra götaland. Några mil ifrån Borås

• Tibell

Hur skriver man en egenremiss?? Hur funkar det ?? Fattar nada ( som vanligt )

• Tibell

Har sökt info hela dagen och kan inte hitta något vettigt om egenremiss =/ Hur skriver man en ? Vad ska finnas med? Och till vilken adress ( östra i gbg )? Ska man skriva egenremiss på?
    Fattar verkligen nada!

• Tibell

Okej...tackar så mycket =)
    Har dock fortfarande inte hittat rätt adress..men letar vidare! Heter det bara östra?? Eller är det samma som drottnings silvias barnklinik?

Svar på tråden Allergitråden